«اجرای پروژه فاضلاب در کرمان موجب نشست ساختمانها میشود» این نکته بخشی از صحبتهای یک کارشناس ژئوتکنیک است.
در سال های گذشته اتفاقی که برای برخی ساختمانهای شهر کرمان که نوساز هم بودهاند رخ داد ایجاد ترک و نشست ساختمان بود.
شهر کرمان در منطقه کویری قرار دارد.
با توجه به خاک آن، ساخت ساختمانهای بلندمرتبه نیاز به اجرای برخی عملیات مقاومسازی دارد اما این موضوع به طور جدی دنبال نمیشود.
در شهر کرمان بلندترین ساختمان ۱۲ طبقه است.
آن طور هم که گفته می شود یک ساختمان تجاری ۱۵ طبقه هم در حال طراحی است.
مهندس مصطفی محمدی دکترای مکانیک خاک نگرانیهایی در خصوص نشست ساختمانها در شهر کرمان پس از اجرای پروژهی فاضلاب دارد.
او در گفتوگو با «کرماننو» میگوید در شهر کرمان در عمق ۹ متری به آب میرسیم و این آب های فاضلاب حاصل از چاه جذبی است.
وی معتقد است به دلیل نفوذناپذیری لایه زیرین این آب ها جذب زمین نمیشوند.
به گفته او در این شرایط، کاهش سریع آبهای سطحی به دلیل اجرای پروژه فاضلاب شهری خطرهای زیادی را به دنبال دارد.
محمدی میگوید: در سال ۹۲ در خیابان علی ضیا برای یک پروژه حفاری کردیم و در عمق ۶ متری به آب رسیدیم.
این کارشناس مکانیک خاک ادامه میدهد: اکنون عمق آب در همان منطقه به ۹ متر رسیده است.
او میگوید طبق نقشههای زمینشناسی شهر کرمان دارای قناتهای بسیاری است که این موضوع باید در طراحی سازهها مورد توجه قرار میگرفت.
بافت تاریخی شهر کرمان دیگر موضوعی است که در ایجاد ترک ها و نشست ساختمانها تاثیر دارد.
محمدی میگوید در پروژه مشتاق کرمان در حفاریهای انجام شده تا عمق ۶ متری از خط تراز طاقهایی از خانههای قدیمی وجود داشت.
بلوار امیرکبیر کاربری ساختمانی نداشت
آن طور که مهندس محمدی میگوید دلیل نشست چند خانه در بلوار امیرکبیر هم چیزی جز همین مسئله نیست.
محمدی معتقد است بلوار امیرکبیر کاربری ساختمانی نداشته است.
او دیگر دلایل احتمالی برای این نشستها را نیز رد میکند.
برخی معتقدند علت نشست ساختمان در محدوده بلوار امیرکبیر اجرای تقاطع غیر همسطح امیرکبیر، نزدیکی به گسل و ریل قطار است.
این کارشناس میگویدتاثیر این عوامل چیزی حدود ۵ درصد موثر است.
در برخی مناطق استان کرمان نباید ساختمان ساخت
محمدی معتقد است در برخی نقاط شهر کرمان مانند پارک جنگلی، بلوار ذغالسنگ، شهرک مطهری، خیابان امام حسن و شهرک لاله نباید ساختمان ساخت.
او میگوید در این مناطق خاک رمبنده وجود دارد.
محمدی اضافه میکند: این خاک در خود پایدار است اما با مرطوب شدن و افزایش بار ساختارش واژگون میشود.
وی میگوید: در نظام مهندسی کرمان نقشهای مبنی بر منطقهبندی خاک وجود ندارد تا بر اساس آن طراحی ها انجام شود.
او اضافه میکند: اگر استانداردها رعایت شود ساخت و ساز مشکلی ندارد.
هزینه مقاوم سازی پس از ساخت ۱۰ برابر است
محمدی میگوید با استحصال آب انتظار میرود تا چند سال دیگر همه به سمت مقاومسازی بروند.
او راهکارهای موثر در این امر را جدیت بیشتر سیستمهای دولتی و اجرایی میداند.
وی میگوید فرهنگسازی این موضوع برای مهندسان موثر است.
او معتقد است مهندس اجرا در توجیه کردن کارفرما نیز اثرگذار است.
محمدی میگوید باید طرحهایی را پیشبینی کنیم که فرضیات مربوط به نشست در آنها دیده شود.
پیشبینی این حادثه در کرمان در حالی است که به گفته محمدی نه شهرداری مسئول است و نه نظام مهندسی.
او میگوید با ایجاد نشست در ساختمان، مهندس محاسب و ناظر به عنوان مقصر معرفی میشوند.
آن طور هم که پیداست تسهیلاتی برای این موضوع وجود ندارد.