“خداداد مقبلی” ظهر دیروز در آئین تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید حمل و نقل استان کرمان بیان داشت کرمان به واسطه حلقه واسط بین هسته مرکزی کشور و بنادر جنوبی و همچنین قرار گرفتن در کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب اهمیت بسزایی در چرخه اقتصادی استان و کشور دارد.
وی اضافه کرد: 90 درصد حمل و نقل کشور جاده ای است و به واسطه موقعیت جغرافیایی استان، عمده ترافیک بنادر در بارهای داخلی و ترانزیتی عمدتا از محورهای شریانی استان کرمان عبور می کند، هنوز مشکلات زیای در حوزه حمل و نقل وجود دارد و تصادفات در استان کرمان بحث مهمی است، اصلی ترین مساله ای که باید پیگیری شود ارتقا فرهنگ ترافیکی است که هزینه و کار زیادی دارد و تقاضا می شود در این زمینه همه ما را یاری کنید.
مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان کرمان یادآور شد: در استان فارس کارگروهی تشکیل دادیم تا جهت آموزش فرهنگ ترافیکی به ویژه در شهرها و روستاهای حاشیه جاده ها، کار آموزش در این استان آغاز شد و از آنجا که این مساله عامل مهمی در تصادفات است امیدواریم مقوله آموزش در استان کرمان هم پیگیری شود.
مقبلی ادامه داد عامل دوم حادثه خیز(جاده های) استان است که بایستی در جهت بهسازی و رفع نقاط حادثه خیز منابع اعتباری کمک شود، 30 درصد از تصادفات استان مربوط به راه های روستایی می شود که دارای همان استانداردهای 30 سال پیش هستند در حالیکه این روستاها به بخش تبدیل شده اند، مجموع این راه ها حدود 600 کیلومتر می شود که در راستای کاهش تصادفات باید اصلاح شوند.
مقبلی افزود: خیلی از راه های فرعی ترافیکی بالای۵۰۰۰وسیله نقلیه دارند و ۱۱۰۰ کیلومتر از راه های استان نیاز به ارتقا مشخصات دارند و این مهم با اعتبارات محقق می شود، ۱۲۰ نقطه پرحادثه هنوز در استان کرمان باقی مانده که این نقاط تاثیر بسیار زیادی در ایجاد تصادفات دارند و بنا داریم طی دو تا سه سال آینده اینها را اصلاح و در راستای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای تلاش کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه راه های اصلی حدود 1900 کیلومتر راه شریانی داریم که نیاز به روکش آسفالت دارد ضمن اینکه مباحث ایمن سازی هم بسیار حائز اهمیت می باشد که امیدوارم بتوانم در زمینه ارتقا و بهسازی حمل و نقل استان تلاش کرده و گام های موثری بردارم.