عدم توجه به وضعیت پسته ؛ مساوی با از دست دادن یک بخش مهم اقتصادی

سید مهدی طبیب زاده افزود تاکنون سهم ایران و آمریکا در تولید پسته کمتر از میزان نیاز بازار مصرف دنیا بوده اما امروز تولید آمریکا به سطح مصرف دنیا رسیده و قطعا سعی می کند بازارهای ما را در دست بگیرد.

وی خواهان توجه به وضعیت پسته شد و افزود باید راهکاری برای درمان ریشه‌ای این مشکل ارائه شود زیرا در غیر این صورت پسته را به عنوان یک بخش مهم اقتصادی از دست خواهیم داد.

او با اشاره به اینکه ۸۰ درصد محصول پسته صادراتی است و به ارز و مبادلات خارجی بستگی دارد می گوید که در آغاز کار دولت یازدهم قیمت هر دلار۳۷۰۰تومان بوده که اکنون به ۳۵۸۰ تومان رسیده و تورم خطی و جمعی نیز در این مدت ۶۰ درصد بوده است. طبیب زاده اظهار داشت که کالایی که مخارج آن ریالی و درآمد آن ارزی است با ۶۰درصد تورم داخلی مواجه بوده اما ارز ۱۲۰تومان ارزان‌تر شده است.

رئیس اتاق کرمان افزود که قطعا تثبت نرخ ارز و کاهش آن اثرات شگرف اقتصادی دیگری داشته اما برای پسته که به طور مستقیم به ارز بستگی دارد مشکلاتی به وجود آمده  است.

او می گوید در این شرایط نمی توانیم با رقیبی که تولید پسته آن به۴۰۰ هزار تن رسیده با عملکرد تولید بالای چهار تن در هر هکتار و برخورداری از تسهیلات با نرخ بهره پایین و گاها منفی رقابت کنیم.

 طبیب زاده با اشاره به اینکه حاکمیت و دولت باید شرایط رقابت این محصول را فراهم کنند افزود درخواست فعالان پسته این است که تسهیلات ارزان قیمت ارزی با نرخ بهره کم و بین المللی داده شود.

رئیس اتاق بازرگانی گفته همچنین باید ساز و کار مناسب تعریف شود تا بتوان بیش از نیم تن تولید با کیفیت در هگتار و نیز قیمت تمام شده مناسب داشته باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=4549
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.