به گفته رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان، منتخبین طرح مدارس فصلی و خلاقیت به عنوان سفیران بنیاد نخبگان استان معرفی میشوند.
آموزش بهتر و یادگیری بیشتر یکی از اهدافی است که همیشه والدین را درگیر خود میکند، دغدغه ساختن آینده ای بهتر، در حدی بزرگ و مهم است که پدر و مادرها حاضراند از نیاز های خود چشم بپوشند تا شرایط بهتر آموزشی را به امید ساختن آینده ی بهتر برای فرزندان خود محیا کنند، در این بین طرح های آموزشی بسیاری نیز اجرا می شوند تاکیفیت و برآیند آموزشها را بهتر کنند، طرح مدارس فصلی یک از این طرح ها است.
رئیس اداره استعدادهای درخشان استان در گفت و گو با کرمان نو درباره این مدارس گفت: این نوع مدرسه، مدرسه ای با فضای فیزیکی مشخصی نیست، این کار یک مدل الگو برداری شده از استان فارس است که در آن آموزش خلاقیت به طور رسمی و ارگانیک با یک ارتباط خیلی خاصی برای گروه های مشخص، انجام می شود.
در این گروه ها مباحث علوم انسانی ، مهندسی فنی و علوم پایه مورد توجه قرار می گیرد.این آموزه ها به صورت کلی در مورد خلاقیت هستند که با روش های خاص از جمله بازی ارائه می شوند.
سعیدی یادآور شد: آموزش و پرورش و بنیاد نخبگان به عنوان مجری این طرح هستند، چند شهرستان تاکنون این طرح را شروع کردند این طرح برای 2 پایه هشتم و نهم برگزار می شود و شیوه به این صورت است که در مرحله اول یک پیش آزمون از بین دانشآموزان داوطلب گرفته می شود، نزدیک به 12 یا 13 سوال که بیشتر آنها مربوط به خلاقیت و تفکر واگرا است در این پیش آزمون مطرح می شود.
رئیس اداره استعدادهای درخشان ادامه داد: این طرح در ناحیه 1 و 2 شهر کرمان به اجرا درآمده، در مرحله اول 40 پسر و 40 دختر انتخاب می شوند که باید 5 مرحله را بگذرانند که حین گذراندن مراحل آموزش های مختلف را هم دریافت می کنند.
مرحله بعد از پیش آزمون، دانش آموزانی که توانسته اند از آن آزمون موفق خارج شوند، وارد کارگاه های مختلف می شوند و آموزش های کارگاهی می بینند در مرحله دوم بچه ها دفترچه ایده پردازی و خلاقیت طراحی می کنند این کار را بر اساس علایق خود انجام می دهند و ایده های خلاقانه خود را بر اساس علایق معرفی می کنند که البته تهیه این دفترچه ها هم فرمت خاصی ندارد و بستگی به خلاقیت دانش آموز دارد.
سعیدی یادآور شد: در هر مرحله یک تعدادی از دانش آموزان ریزش پیدا می کنند و در نهایت آن هایی که می مانند به عنوان سفیر بنیاد نخبگان استان انتخاب می شوند و به عنوان بازوهای اجرایی بنیاد لوازم در اختیارشان قرار می گیرد که فعالیت خود را شروع کنند و طرح هایشان را اجرا کنند.
این طرح یک کار پخته، جدید و تاثیر گذار است و نزدیک 2سال و قبل از مهر سال قبل شروع شد. این طرح زمان بندی مشخصی ندارد و بستگی به تکمیل مراحل دارد.
نحو ثبت نام دانشآموزان از طریق مدیران مدارس است که از طریق بنیاد و آموزش و پرورش اطلاع رسانی می شود و بعد مدیران توجیه می شوند نهایتا سوالات پیش آزمون از طرف بنیاد نخبگان برای مدراس ارسال و در مدرسه آزمون برگزار می شود.
تاکنون مرحله اول این طرح علاوه در شهر کرمان در جیرفت و عنبرآباد ، شهربابک و رفسنجان اجرا شده است.
به گفته سعیدی این طرح رایگان بوده و هزینه ها از طریق اسپانسر پرداخت می شود و اولین قراردادی اسپانسری را هم که آموزش پرورش برای راه اندازی این مدارس با اتاق بازرگانی کرمان بسته است.اسپانسر این طرح در شهرستان جیرفت اتاق بازرگانی است.
به گفته سعیدی با بیان اینکه مکان خاصی برای اجرای این طرح در نظر گرفته نشده ،گفت: در شهرستان جیرفت در دانشگاه باقرآباد محل برگزاری کارگاه ها است و در کرمان ناحیه 2 در دانشگاه فرهنگیان، ناحیه یک مرکز نوآوری اجرا می شود.
به گفته سعیدی به دلیل اینکه این مدارس تابلو یا مکان فیزیکی خاصی ندارند، فصلی خوانده می شوند.
طرح مدارس فصلی در کرمان مورد استقبال قرار گرفت
معاون فناوری پارک علم و فناوری استان کرمان با اشاره به اجرای طرح مدارس فصلی خلاقیت و ایدهپردازی در مدارس این استان گفت: این طرح مورد استقبال جامعه دانشآموزی قرار گرفته و با موفقیت در حال اجرا است.
مسعود رضاییزاده به ایرنا گفت: این طرح به منظور استعدادیابی و کمک به شکوفایی استعدادهای دانش آموزی پایه های هشتم و نهم در شهرهای مختلف استان کرمان به طور سه جانبه در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: دانش آموزان به عنوان فناوران و سرمایه های آینده کشور باید مورد توجه قرار گیرند، لذا طرح مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی در کرمان با همکاری بنیاد ملی نخبگان و اداره کل آموزش و پرورش این استان از تابستان ۹۸ راه اندازی شده است.
معاون فناوری پارک علم و فناوری استان کرمان بیان کرد: نحوه اجرای این طرح بدین صورت است که ابتدا دانش آموزان مشتاق و خلاق از بین حدود ۱۰ هزار دانشآموز پایه هشتم و نهم مدارس استان و در شرایط سنجش یکسان انتخاب و طی سه روز در مدرسه فصلی خلاقیت شرکت می کنند.
وی اظهار داشت: کارگاههایی با محوریت مشاهده و ایدهپردازی، تفکر واگرا، توفان ذهن و طراحی لوگو، ارتباط مؤثر، سنجش خلاقیت و حلقه کندو کاو، از مهمترین سرفصلهای این مدارس است که به صورت گروهی به دانشآموزان ارائه خواهد می شود.
خلاقیت، ضرورت زندگی است
سهروردی روانشناس و مشاور تحصیلی در خصوص نیاز به خلاقیت در آموزش های دانش آموزان به کرمان نو گفت: زندگی پیچیده امروزی ، هر لحظه در حال نو شدن است و خلاقیت و نوآوری یک ضرورت زندگی فعال است هر آدمی برای خلق نشاط و پویایی در زندگی شخصی نیاز به نوآوری و خلاقیت دارد و این زنده نگه داشتن و پرورش خلاقیت وظیفهای است که هر فرد باید برای خود انجام دهد.
کودکان و نوجوان به اقتضای سن در مرحله ای هستند که پرورش و توجه به خلاقیت هایشان می تواند نتیجهای بسیار تاثیرگذارتر از بزگسالان داشته باشد وقتی دانش آموزی یاد بگیرد که تفکر واگرا را استفاده کند حتی در لحظه هایی که نیاز به تصمیم گیری برای حل مشکلی دارد، موفق تر عمل می کند و به طور کلی خلاقیت بیشترین تاثیر را بر انتخاب مسیر درست و مبتنی بر علایق دانش آموزان می گذارد و متاسفانه در کلیت آموزشی ما در ایران بسیار کم رنگ است و وجود این خلا توجه به نوآوری و خلاقیت ضربه های زیادی بر مهارت آموزی و آینده دانش آموزان وارد کند.
یکی از راه های جامعه انسانی برای زنده ماندن و گریز از مرگ و ایستایی روی آوردن به نوآوری است ما مسئولیت سازمان های آموزشی به خصوص آموزش و پرورش که وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان و آینده سازان جامعه را برعهده دارد، بسیار بیشتر است.