مسافران بینشهری از افزایش کرایهها گلایه دارند؛ این در حالی است که معاون حملونقل اداره راهداری استان میگوید چرخ زندگی رانندگان با کرایه قبل نمیچرخد.
حمزه سلمانی| افزایش کرایه حملونقل بینشهری موضوعی است که اخیراً مشکلساز شده و مسافران را با مشکل رو بهرو کرده است.
انجمن صنفی مؤسسات مسافربری ۱۵ آبان بر اساس سه نفر مسافر نرخ جدید کرایهها را ابلاغ کرده است.
نرخ کرایه خودروی سواری در برخی شهرستانها از مبدأ کرمان عبارت است از: رفسنجان ۴۰ هزار تومان، سیرجان ۵۵ هزار تومان، بافت ۵۵ هزار تومان، شهربابک ۶۵ هزار تومان، راور ۴۵ هزار تومان، کوهبنان ۵۵ هزار تومان، گلباف ۴۰ هزار تومان، جیرفت ۶۵ هزار تومان و کهنوج ۸۰ هزار تومان.
شنیدهها حکایت از این دارد که در برخی از مسیرها کرایه بیش ترازاین نیز دریافت میکنند.
حالا این میزان افزایش را با یارانه یک شهروند یعنی ۴۵ و ۵۰۰ هزار تومان مقایسه کنید.
هزینههای معیشتی نیز زندگیها را با مشکل روبه رو کرده است.
چرخ زندگی رانندگان با کرایه قبل نمیچرخد
مهدی صیفوری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان میگوید: بعد از نوروز تا الآن افزایش کرایه حملونقل بینشهری در سال ۹۹ نداشتیم.
او ادامه داد: در این بازه زمانی هزینهها افزایش بسیاری داشته است. عمر ماشینها بالای ۱۵ سال بوده و نیاز به تعمیرات دارند.
معاون حملونقل اداره راهداری افزود: معیشت رانندهها باید از این راه تأمین شود که با مشکل روبهرو شده است.
صیفوری گفت: مشکل دیگر در تعداد مسافر است. تعداد مسافر و سفرها کم شده است.
او عنوان کرد: به همین دلیل کانون انجمن صنفی کرایه تهران اجازه افزایش ۲۶ درصدی به نرخ قبلی را داد. به همین نسبت کرایه افزایش پیدا کرد.
معاون حملونقل اداره راهداری گفت: اگر به نسبت کرایه قبل بیش از بیش ۲۶ درصد اضافهشده باشد برخورد میشود.
صیفوری توضیح داد: در دوران کرونا نیز بهجای چهار مسافر سه مسافر سوار شده و کرایه یک نفر بین سه نفر سرشکنشده است.
گره کور این ماجرا انگار بازشدنی نیست.
هرچند باید به مشکلات رانندگان توجه کرد اما جبران این مسئله با فشار روی مسافران هم قابلقبول نیست.
حمایت از رانندگان یکی از راههایی است که میتواند فشار را از روی مسافران بردارد.
چه بسا این که در برخی خطوط رانندهها باهمان نرخ قبلی کار میکنند.
درهرصورت بهتر است با یک هماندیشی صحیح و با در نظر گرفتن هر ۲ طرف ماجرا این مشکل رفع شود.