آغاز اجرای طرح «اقدام ملی مسکن» در کرمان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان: مسکن مهر تصمیم خوبی بود و شاید در اجرا اشتباهاتی داشتیم اما در بنیادمسکن تجربه خیلی خوبی در ساخت ۱۰ هزار مسکن مهر داشتیم که ۹۶ درصد آن،هم اکنون مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

 

“علی‌اکبر سلطانی‌نژاد” اظهار کرد: استان کرمان یکی از استان های با تعداد روستاهای زیاد است که بیش از یک سوم جمعیت استان در روستاها هستند و از 5 هزار و 600 روستای استان 2 هزار و 800 مورد بالای 20 خانوار می باشند.

وی با بیان اینکه در نظام برنامه ریزی، اقدامات عمرانی، اقتصادی و … در روستاهای بالای 20 خانوار انجام می شود، افزود: در شهرستان های جنوبی و شرقی استان کرمان بعضا حدود 75 درصد جمعیت شهرستان در روستاها ساکن هستند. لذا باید در عمران روستاها و نظام برنامه ریزی به روستاها با نگاه ویژه تری بپردازیم.

همه روستاهای بالای 20 خانوار استان دارای طرح هادی روستایی

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه همه روستاهای بالای 20 خانوار استان که در سرشماری سال 90 استان بوده‌اند، دارای طرح هادی روستایی هستند و وضعیت بسیار مناسبی در این حوزه داریم، بیان کرد: اخیرا در حوزه اشتغال با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و استانداری کرمان طرحی را پیش می بریم و ظرفیت های مناطق را در کارکرد مشترک روستاها با عنوان طرح “توسعه پایدار منظومه های روستایی” در دست مطالعه است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: وضعیت استان در مسکن روستایی خوب است و بیش از 60 درصد مسکن روستاهای استان مقاوم است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه، نگاه از پایین به بالا است و در حوزه روستاها احکام خیلی خوبی وجود دارد، افزود: برنامه ریزی ما همین است و در استان کرمان کمتر روستای بالای 20 خانوار داریم که از زیرساخت ها بهره مند نشده باشد و امیدواریم بتوانیم با ظرفیت ها و جمعیت خوبی که در روستا  داریم، به مجموعه نظام و مردم خدمت کنیم.

سلطانی‌نژاد اظهار کرد: بنیاد مسکن در حوادث کار بازسازی را انجام می دهد که ما در خوزستان و شهرستان حمیدیه(بعد از سیل ابتدای امسال) کار می کنیم که به خوبی پیش رفته و اکنون در بحث سیلاب طرح هایی در حال آغاز داریم.

وی با اشاره به تفاهم نامه بنیاد مسکن با سازمان برنامه و بودجه برای ساخت مسکن در جنوب استان برای محرومان تصریح کرد: ساخت 15 هزار مسکن روستایی برای استان در سال جاری هدف گزاری که 10 هزار واحد تمام شده و تا پایان سال 5 هزار واحد دیگر نیز به اتمام می رسد.

ساخت 5 هزار واحد مسکونی در جنوب استان برای محرومان تا پایان سال

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره طرح اقدام ملی مسکن بیان کرد: قرار است 100 هزار واحد توسط بنیاد مسکن در شهرهای زیر 500 هزار نفر آغاز شود که کار را به طور جدی در چند شهر استان آغاز کرده ایم هرچند ظرفیت نظام بانکی و کمک های دولت در برخی شهرها هنوز کامل نشده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: مسکن مهر تصمیم خیلی خوبی بود و شاید در اجرا اشتباهاتی داشتیم اما در بنیادمسکن تجربه خیلی خوبی در ساخت 10 هزار واحد مسکن مهر داشتیم که 96 درصد آن را هم اکنون مردم استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه در مسکن مهر به شکل تعاونی ورود نکردیم و به کسانی که زمین داشتند تسهیلات دادیم و در شهرهای زیر 25 هزار نفر بودیم و مردم همکاری کردند تصریح کرد: در ساخت مسکن هر جا مشارکت مردم را داشتیم موفق بودیم و در حوزه های اقتصاد، فرهنگ و سیاست نیز همین گونه است.

در طرح اقدام ملی مسکن اصراری بر شتابزدگی نداریم

این مقام مسئول بیان کرد: در طرح اقدام ملی 25 درصد جمعیتی که در استان کرمان ثبت نام کرده‌اند، زمین داشتند و در همین راستا از روز گذشته عملیات این کار را آغاز کرده و پالایش می کنیم و اصرار بر شتاب زدگی نداریم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه در کشور زمین 8 هزار واحد برای اقدام ملی تامین شده که 2 هزار مورد مربوط به استان کرمان است ادامه داد: همچنین برای کسانی که زمین ندارند، در برخی شهرستان ها زمین تامین شده و پیش می رویم و هر تعدادی بتوانیم کار انجام می دهیم و اجماع خوبی در استان وجود دارد.

سلطانی نژاد در بخش دیگری به حوزه بازآفرینی شهری نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه بازآفرینی شهری که دغدغه مقام معظم رهبری است، کار ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی در شهرک صنعتی کرمان را در دستور کار داریم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: مسکن موضوع خیلی مهمی در خانواده ها و ضروری است و در این بخش به جد پیگیری می کنیم وضعیت مردم به ویژه در مناطق محروم ارتقاء داده شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان بیان کرد: همواره در جنوب استان با توجه به جمعیت، تقاضای مسکن وجود دارد اما زیرساخت در این مناطق ضعیف است و امیدواریم با حمایت استاندار اتفاقات خوبی بیفتد.

وی با اشاره به اینکه 15 مهرماه روز ملی روستا نامگذاری شده، تصریح کرد: این روز برای تکریم روستا با تمام ظرفیت ها و اقتضائاتی است که وجود دارد که بخش عمده ای از نیروی انسانی، مدیریت کشور، مدیریت و اداره جنگ و … از روستاها تامین شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان با بیان اینکه نقش روستا در تولید و اقتصاد برجسته است، اظهار کرد: امیدواریم روزی روستا جایگاه گذشته را پیدا کند و دغدغه و مشکلات روستائیان حل شود.

مدیریت مسکن، دست مسکنی ها نیست

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم که جمعیت روستاها حفظ شود و فرهنگ فاخر روستایی را ارج گذاشته و احیاء کنیم و نقش روستاها تقویت شود که رسانه ها در این زمینه می توانند کمک کنند، در بخش دیگری از سخنانش گفت: پروژه های ساخت مسکن را در شهر کرمان و اطراف شهر پیش می بریم اما متاسفانه انباشت زیادی از تقاضا وجود دارد و نتوانسته ایم زمین تامین کنیم.

سلطانی نژاد با بیان اینکه مدیریت مسکن گاهی اوقات دست مسکنی ها نیست، افزود: مسکن با اقتصاد، فرهنگ، شهرسازی، الزامات اجتماعی و خانوادگی مردم سر و کار دارد و با زور نمی شود این موضوع را پیش برد و باید مردم را مشارکت بدهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان اظهار کرد: در بخش مسکن واقعا معضل داریم و مردم گرفتار هستند اما پیوستگی وجود ندارد و هرکس بخشی نگاه می کند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36397
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.