باید صدای ناشنوایان باشیم

رییس هیئت ورزش های ناشنوایان استان کرمان گفت: باید صدای ناشنوایان باشیم، معلولیت این بچه های مظلوم دیده نمی شود در حالی که درک و استعداد بالائی دارند.

رییس هیئت ورزش های ناشنوایان استان در نشست خبری با تبریک روز جهانی ناشنوایان اظهار کرد: از سال ۱۳۲۴ فدراسیون ورزش های ناشنوایان در ایران در ۲۲ رشته ورزشی فعالیت خود را آغاز کرد و در استان کرمان از سال ۶۰ هیئت ورزش های ناشنوایان در کرمان آغاز به کار کرده است.

وی افزود: تیم والیبال دختران ناشنوای کرمان ۱۳ سال متوالی قهرمان ایران بوده و سه نفر از این تیم در تیم ملی حضور دارند و کاپیتان و مربی تیم ملی از استان کرمان هستند.

مولا تصریح کرد: تیم فوتبال ما نیز در چند سال قهرمان و نائب قهرمان ایران بوده و دو نفر در تیم ملی حضور دارند. تیم فوتسال ناشنوایان کرمان ۹ دوره قهرمانی دارد و سه بازیکن ما در تیم ملی حضور دارند.

وی بیان کرد: پنج نفر از تیم فوتسال دختران ناشنوای کرمان عضو تیم ملی هستند و در مسابقات جهانی در تایلند شرکت کرده و اکنون به عنوان چهره های فوتسالی شاخص در ایران مطرح هستند.

رییس هیئت ورزش های ناشنوایان استان کرمان گفت: در رشته دو و میدانی تا قبل از شیوع کرونا قهرمانی ایران داشتیم و ورزشکاران ما در تنیس روی میز و شطرنج رتبه های اول تا سوم را کسب کرده اند.

وی اظهار کرد: در هیئت ورزش های ناشنوایان استان کرمان برای اینکه این بچه ها را از خانه ها بیرون بیاورد و به ورزش دعوت کند تا روحیه و انگیزه داشته باشند و با ما همکاری کنند، اجبارا باید در ازدواج، اشتغال و امور اجتماعی آنها مستقیما دخالت داشته باشیم.

مولا گفت: در این راستا بیش از ۴۰ ازدواج داشتیم و هیئت بستر کار را فراهم کرده و موفق بوده ایم و با همکاری شرکت های بزرگ استان و واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی در زمینه اشتغال بچه های ناشنوا اقداماتی انجام داده ایم و از مهندس برق صنعتی در معادن تا مهندس کامپیوتر و نیروی اداری تا خدماتی داریم.

وی تصریح کرد: معلولیت ناشنوایان دیده نمی شود به دلیل اینکه به اندازه موارد دیگر درباره فرهنگ ناشنوایان صحبت نشده است.

رییس هیئت ورزش های ناشنوایان استان کرمان با اشاره به زندگی چرخشی بچه های ناشنوا  گفت: به علت اینکه بچه های ناشنوا شغل و منبع درآمد ندارند، زمانی که ازدواج می کنند، برای گذران زندگی و مخارج مدتی در منزل پدر و مادر و مدتی در منازل سایر اقوام زندگی می کنند و اگر این کارها انجام نشود، اکثر این افراد مجرد مانده اند.

وی افزود: هیچ زمانی به ناشنوایان اطمینان نمی شود و به آنها شغل داده نمی شود زیرا درک نمی کنیم که این ها نیز انسان هستند و وقتی به آنها آموزش بدهیم، بهترین کار را انجام می دهد.

مولا با تاکید بر اینکه باید به این افراد اعتماد کرده و به آنها شغل بدهیم، اظهار کرد: چرا می گوییم نمی شود؟ امتحان کنیم می بینیم شدنی است.

وی تصریح کرد: با شیوع کرونا مشکلات بچه های ناشنوا بیشتر شده و با پوشش ماسک ارتباط کلامی با آنها نیز قطع شده است. نباید قضاوت کنیم که این فرد ناشنواست و متوجه نمی شود و باید فکری برای این مسئله بشود.

رییس هیئت ورزش های ناشنوایان استان کرمان بیان کرد: مسئولان قول هایی داده اند که بعد از این ناشنوایان بیشتر دیده شوند و شهردار کرمان قول داده یک پارک به عنوان ناشنوایان با تجهیزات کامل و به عنوان مرکز فرهنگی تا سال آینده احداث شود و در صورت عملیاتی شدن خدمت بزرگی به ناشنوایان است.

وی با اشاره به اینکه نباید در رسانه ها ناشنوایان فراموش شوند، افزود: باید صدای ناشنوایان باشیم. معلولیت این بچه های مظلوم دیده نمی شود در حالی که درک و استعداد بالائی دارند.

مولا در ادامه اظهار کرد: در استان کرمان ۳۸۰۰ نفر ناشنوا داریم و در شهر کرمان کمتر از ۴۰۰ نفر هستند و ورزشکاران ما ۲۲۰ نفر در شهر کرمان هستند و در هفت شهرستان نیز هیئت های ورزشی فعال داریم.

رییس هیئت ورزش های ناشنوایان استان کرمان در پایان بیان کرد: حدود ۵۰ نفر از ناشنوایان با همکاری موسسات مختلف مشغول به کار شده اند و اگر دو درصد سهمیه اشتغال معلولان عملیاتی می شد، مشکل رفع شده بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56446
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.