پایبندی مردم کرمان به قانون بالاست

رییس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: معدل پایبندی و التزام مردم کرمان به قانون بالا است و در بسیاری از موارد پرونده ها به دلیل عدم اشراف به قانون و عدم اطلاع از قوانین شکل می گیرد.

موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان صبح امروز ۱۲ آذرماه در جمع خبرنگاران به مناسبت روز قانون اساسی جمهوری اسلامی افزود: با بررسی و توجه به پرونده های مطروحه در محاکم استان کرمان در می یابیم که معدل پایبندی و التزام مردم کرمان به قانون بالا است. در بسیاری از موارد پرونده ها به دلیل عدم اشراف به قانون شکل می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قراردادها در چارچوب قانون شکل گیرد. مردم اشراف لازم به قانون را پیدا می کنند. در نتیجه بسیاری از پرونده ها تشکیل نخواهد شد.

موحد گفت  قوه قضاییه یکی از ارکان اساسی حاکمیت است. این قوه در حقیقت پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی مردم به شمار می رود.  او ادامه داد: از انجا که قانون مناسبات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه را تعریف و مشخص می کند. رفتارها باید در این چارچوب ها تنظیم شود. یک دستگاه حاکمیتی لازم است که حسن اجرای قوانین را تضمین کرده و برآن نظارت کند.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان اظهارداشت: هرد فرد حقیقی و حقوقی که قوانین جامعه را نقض کنند. قوه قضائیه با ضمانت اجراها و اختیارات خود می تواند اشخاص را وادار کند که در چارچوب قانون حرکت کنند. این کار ممکن است به شکل الزامات قانونی یا به شکل تعقیب کیفری صورت گیرد.

موحد تاکید کرد: افراد در هر مقام و موقعیتی که قرار دارند اگر قانون را نقض کنند.دستگاه قضایی وظیفه دارد برابر مقررات و قوانین موضوعه کشور با ناقضان قانون برخورد کند .

وی با اشاره به این مطلب که برخوردهای قانونی دستگاه قضایی با هرگونه نقض قوانین ضمن جنبه پیشگیرانه، موجب می شودکه افراد متنبه شده زندگی خود را در چارچوب قانون تنظیم کنند، گفت: قوه قضائیه در کنار سایر نهادهای حاکمیتی برنامه های لازم برای اموزش قوانین  دارد. برنامه هایی که ارشاد و معاضدت های قانونی را در دستور کار دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که قوانین در کشور ما بسیار گسترده است، خاطرنشان کرد: حجم بالای قوانین در کشور موجب شده حتی متخصصان رشته های حقوق نیز نمی توانند اشراف کافی را به قوانین داشته باشند. رویکرد به این سمت است که قوانین به نحوی آموزش داده شود که مردم با مسائل مهم و مسائل متنابه و متداول جامعه آشنایی لازم و کافی را داشته باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=59470
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.