۱۰ هزار زوج در جنوب کرمان تک فرزند هستند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از وجود ۱۰ هزار زوج تک فرزند در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، علی اصغر خیرخواه بیشترین میزان تک فرزندی منطقه جنوب کرمان را در شهرستان جیرفت عنوان کرد افزود: تک فرزندی یکی از مشکلات اساسی منطقه جنوب کرمان است.

وی تعداد زنان ۱۰ تا ۵۴ سال منطقه جنوب کرمان را در حدود ۲۳۰ هزار نفر برشمرد و اظهار داشت: از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر متاهل هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان اینکه میزان موالید سالانه منطقه جنوب کرمان در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۷ هزار نفر بوده است، تصریح کرد: این عدد طی سال گذشته به ۱۳ هزار موالید کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: میزان باروری منطقه جنوب کرمان به زیر حد جانشینی ۲.۱ رسیده لذا این نرخ باروری با این میزان به معنی این است که مداخلات در رشد جمعیت با سرعت و دقت افزایش یابد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از شیب تند سالمندی در منطقه جنوب کرمان خبر داد و گفت: موالید در حال حاضر کم بوده و در مقابل متاسفانه جمعیت سالمندی با شیب تندی در حال حرکت است.

وی افزود: اگر جمعیت سالمندی به ۱۰ درصد برسد از نظر جمعیتی وارد جمعیت سالمندی شده ایم.

وی بیشترین میزان موالید منطقه جنوب کرمان را در  شهرستان رودبار عنوان کرد و بر ترویج فرهنگ فرزندآوری تاکید کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اجرای برنامه های صیانت از جمعیت را نیازمند همکاری بین بخشی دانست و گفت: برنامه عملیاتی برای این موضوع وجود دارد و خوشبختانه مشکل اعتباری هم در این زمینه نداریم.

وی بر همکاری بیشتر فرمانداران منطقه جنوب کرمان برای اجرای برنامه صیانت از جمعیت تاکید کرد و خواستار برگزاری این کمیته در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شد.

وی ادامه داد: از طریق ائمه جمعه شهرستان های جنوبی استان کرمان به این موضوع ورود کرده تا ضمن ایجاد حساسیت بیشتر نسبت به این موضوع وارد عمل شویم.

خیرخواه ادامه داد: کمیته های صیانت از جمعیت را با تولیت ائمه جمعه پیش می بریم.

وی تولید محتوا در بخش فرزندآوری را موضوعی فرهنگی و اقتصادی برشمرد و گفت: مشاوره و آموزش در این زمینه مهارت های خاصی نیاز دارد لذا محتواهای این موضوع باید خیلی غنی باشد لذا در این بخش از افراد صاحب نظر و با علم لازم باید استفاده شود تا نتیجه قابل قبول حاصل شود.

وی رشد جمعیت منطقه جنوب کرمان را مانند دیگر نقاط کشور نزولی اعلام کرد و از آمادگی کامل دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری خبر داد و افزود: برای افزایش رشد جمعیت کشور باید از راه های مختلف استفاده کنیم تا اشتباه گذشته جبران و از تله جمعیتی خارج شویم.‌

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81805
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.