هشدار جانشین مدیرعامل مدیران‌خودرو:


 بدون ارز کافی، چاره‌ای جز کاهش تولید و تعدیل نیرو نداریم

0

جانشین مدیرعامل شرکت مدیران‌خودرو با اشاره به بحران ارزی و توقف ثبت سفارش‌ها، اعلام کرد ادامه حیات این خودروسازی منوط به تأمین ارز و حمایت عملی دولت است و در صورت عدم تخصیص ارز، با کاهش تولید و تعدیل نیرو مواجه خواهند شد.

در جریان سفر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم و بازدید از کارخانه‌های خودروسازی مستقر در این منطقه، نشستی با مدیران شرکت مدیران‌خودرو برگزار شد.
در این جلسه، من لین‌بو، جانشین مدیرعامل شرکت مدیران‌خودرو، با تشریح چالش‌های ارزی و موانع تولید، نسبت به آینده این شرکت در صورت تداوم شرایط فعلی هشدار داد.

من لین‌بو با اشاره به عملکرد شرکت در سال جاری گفت: «با حمایت مسئولان، شرکت مدیران‌خودرو موفق به تولید ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری شد. در حال‌حاضر، ۶ هزار نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۲۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در این مجموعه مشغول به‌کار هستند و بیش از ۲۵۰ نمایندگی فروش فعال در سراسر کشور داریم.»

وی در ادامه با انتقاد از مشکلات تخصیص ارز گفت: «از سه‌ماهه چهارم سال گذشته تاکنون، هیچ‌گونه ارزی به مدیران‌خودرو تخصیص داده نشده است. با وجود حمایت شرکت مادر و اختصاص ۶۰۰ میلیون دلار فروش اعتباری برای تأمین قطعات، تاکنون فقط ۳۰۰ میلیون دلار آن را بازگردانده‌ایم و ۴۵ هزار دستگاه خودرو در انتظار ترخیص است.»

جانشین مدیرعامل مدیران‌خودرو تأکید کرد: «در سال ۲۰۲۴ نتوانستیم حتی یک کد گمرکی ثبت کنیم و از ارز مبادله‌ای و تهاتر ارزی، که راهکار مؤثری برای هر دو طرف بود، نیز نتوانستیم استفاده کنیم. هم‌اکنون برای اجرای برنامه تولید ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴، ماهانه به بیش از سه میلیون دلار ارز نیاز داریم، در حالی‌که فقط ۱۱۵ هزار دلار تأمین شده است. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، بقای شرکت در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت.»
وی با اشاره به ظرفیت سالانه تولید ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو در این شرکت افزود: «در صورت تداوم شرایط کنونی، احتمالاً ناچار به تولید تنها ۱۸ هزار خودرو در ماه آینده خواهیم بود و علی‌رغم میل باطنی، ناچار به تعدیل نیرو خواهیم شد.»

لین‌بو در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع قیمت‌گذاری خودرو پرداخت و گفت: «برای تعیین قیمت محصولات جدید، سه تا چهار ماه زمان صرف می‌شود. با افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر، شورای رقابت تنها اجازه افزایش قیمت دو یا سه محصول را صادر کرده است و همین موضوع باعث زیان ۲۰۰ میلیون یوانی شرکت در ماه‌های اخیر شده است.»

انتقاد نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وضعیت ارزی و سیاست‌گذاری در صنعت خودرو

در این جلسه، سیدجواد حسینی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از نبود شفافیت در سیاست‌گذاری صنعت خودرو گفت: «شرکت‌ها باید برنامه مشخص تولید داشته باشند. چرا با وجود دریافت ارز، اطلاعات روشنی ارائه نمی‌شود؟ قیمت‌گذاری دست خودروساز نیست، اما همه هزینه‌ها از جمله ارز، نیروی کار و قطعات به پای تولیدکننده می‌افتد.»
وی با اشاره به محصول جدید شرکت، از عرضه خودروی X77 به‌عنوان خودروی بومی خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تخصیص ارز ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلاری برای هر خودرو در سال جاری، مشکلات تولید رفع شود.
حسینی با اشاره به قیمت متفاوت محصولات مدیران‌خودرو گفت: «این قیمت‌ها با قیمت‌های این شرکت خودروساز همخوانی ندارد.»

حمایت مشروط نماینده شرق استان کرمان از تولید داخل

در ادامه نشست، موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان نیز با انتقاد از تخصیص ناکافی ارز به خودروسازان گفت: «در بودجه ۱۴۰۴، شش میلیارد دلار برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است که نیمی از آن سهم واردات است، در حالی‌که قطعه‌سازان، به‌عنوان قطب تولید، باید سهم بیشتری از این منابع داشته باشند. خودروسازان اسیر نادانی، حسادت و ندانم‌کاری برخی مسئولان شده‌اند. وقتی ارز کافی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد، مجبور به واردات خودروهای بی‌کیفیت می‌شوند. اگر ارز صادراتی در اختیار خودشان باشد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.»
غضنفرآبادی همچنین با ابراز نگرانی از احتمال تعدیل نیرو در شرکت مدیران‌خودرو، خواستار رسیدگی فوری دولت به مشکلات این واحد تولیدی شد و تأکید کرد: «حمایت از تولید داخلی، فقط با حرف محقق نمی‌شود. باید منابع، برنامه و اراده در کنار هم قرار گیرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.