نماینده مردم شهرستان‌های شرق استان کرمان:


کاستی‌ها در شرق استان کرمان به قدری است که زحمات دولت دیده نمی‌شود

نشست اداری شهرستان بم با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، فرماندار بم و نماینده مردم شهرستان‌های شرق استان کرمان عصر روز دوشنبه در تالار پرستوی منطقه ویژه اقتصادی ارگ برگزار شد.

به گزارش «کرمان نو» فرماندار بم در نشست شورای اداری شرق استان کرمان که با حضور دکتر کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تالار پرستور منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید برگزار گردید گفت: منطقه شرق استان کرمان از لحاظ استراتژیکی همان حکمی را در کشور دارد که ایران در دنیا دارد.
هادی شهسوارپور گفت: اگر از ظرفیت‌های شرق استان با مدیریت و تلاش صحیح به درستی استفاده شود به جایگاه بسیار خوبی دست خواهد یافت.
وی بیان کرد: شهرستان بم با چهار اثر ثبت جهانی و داشتن باکیفیت‌ترین خرمای دنیا و بیشترین تولید خودرو دارای پتانسیل و ظرفیت‌های ویژه‌ای در بخش صنعتی، کشاورزی و گردشگری است.
فرماندار بم اظهار داشت: صنعت خودروسازی بم دومین قطب تولید خودرو در کشور است و باید در نظر گرفت منطقه‌ای که نیازمند سرمایه‌گذاری است این ظرفیت‌ها در آن‌ها کمتر دیده می‌شود اما ما از این ظرفیت ویژه در بخش صنعتی برخورداریم.

شهسوارپور تصریح کرد: تولید خودروی سالیانه ما با همین وضعیت موجود حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو با ۳۵هزار نفر اشتغال است که با سیاست دولت تدبیر و امید بعد از برجام رشد بسیار خوبی داشته‌ایم.
وی ادامه داد: تا سال ۹۶ تولید خودروی ما به ۱۳۵هزار دستگاه رسید که بعد از خروج برجام و تحریم‌ها مشکلات متعددی برای این منطقه به وجود آمده است و اکنون بعد از گذشت ۷ ماه از سال تاکنون ۱۳هزار خودرو تولید شده است.

فرماندار بم در پایان تصریح کرد: از جنابعالی به عنوان نماینده ویژه ریاست جمهوری تقاضا دارم شخصا به اطلاع رئیس جمهور برسانید که این ظرفیت‌ها در منطقه وجود دارد که با حمایت دولت بطور کلی سیاست‌های نظام از جمله اشتغال و امنیت پایدار را دربر خواهد داشت.

آفت زنجره خرما فریبنده‌ای براق

در ادامه امام جمعه شهر بم افزود: آفت زنجره خرما ظاهر براقی به نخلستان‌های شهر داده که بسیار فریبنده است و برای رفع این مشکل باید تدبیر ویژه ای اندیشید.
حجت الاسلام قاسم دانشی گفت: درخصوص مجموعه چهار شهرستان عمدتا مشکلات آنها ازجمله بحث بیکاری و ضرورت ایجاد اشتغال مشترک است.
وی اظهارداشت: یک ماه قبل وزیر صنعت به بم سفر کردند و قول مساعد و بسیار امیدوارکننده دادند اما نمی‌دانیم کار خاصی انجام شده است یا خیر ولی نتیجه ملموسی آنچنان دیده نمی‌شود.
وی بیان کرد: شهرستان بم منطقه برخورداری محسوب می‌شود به همین دلیل اعتبارات لحاظ شده تحت این عنوان است و با گذشت ۱۶سال از زلزله هنوز با کمترین وزش باد گردوخاک وارد ریه مردم می‌شود ‌زیرا بیشتر معابر بم همچنان خاکی‌اند و رفع این معضل خارج از توان شهرداری است.

آفت زنجره خرما به اپیدومی تبدیل شده است

در ادامه امام جمعه شهرستان نرماشیر گفت: سوالی دارم اینکه جلسات متعدد گرفته می‌شود اما اتفاق خاص نمی‌افتد و مردم نگران هستند و باید کاری کرد؛ اگر دیدار در حد بازدید است که مشکلی نیست اما اگر قرار است مشکل مردم رفع شود باید راه حل در نظر گرفته شود.
حجت الاسلام ایران‌نژاد افزود: در ۶ سال دولت روحانی کمک آن‌ها به مساجد و اماکن مذهبی چه میزان بوده است؟ چهار بیمارستان در شرق استان وجود دارد که در آن‌ها کاری نمی‌شود انجام داد و مردم برای معالجه باید به بیمارستان پاستور بم مراجعه کنند حداقل توقع مردم این است که اگر بیمار شدند کسی پاسخگوی آن‌ها باشد.
وی توضیح داد: برای مبارزه با آفت زنجره خرما می‌گویند باغ‌دار خودش باید این کار را انجام دهد اما همگی میدانیم این به عنوان یک اپیدومی است و باید جلوی ان را گرفت.

کاستی‌ها در منطقه شرق استان به قدری است که زحمات دولت تدبیر و امید دیده نمی‌شود.

در ادامه نماینده مردم شهرستان‌های (بم، نرماشیر، فهرج و ریگان) در مجلس شورای اسلامی افزود: کاستی‌ها در منطقه شرق استان به قدری است که زحمات دولت تدبیر و امید دیده نمی‌شود و نیاز است این دولت برنامه خاصی برای شرق استان کرمان درنظر بگیرد.
حبیب اله نیکزادی پناه گفت: جمعیت ما نسبت به جنوب استان کرمان تفاوت چندانی ندارد اما با وجود ادارات کل مستقر در جنوب اعتبار و مدیریت خاص از استان برای آن‌ها در نظر گرفته شده است و ما با وجود یک چهارم مساحت استان و باجمعیت ۵۰۰ هزار نفری با عقب‌ماندگی‌های بسیاری روبه‌رو هستیم که باید دولت کار خاصی جهت رفع این موانع انجام دهد.
وی خاطرنشان شد: قطعا بدون همت دولت نمی توان این کارها را انجام داد و باید اعتبار ویژه و اختصاصی برای شرق استان دیده شود زیرا شرق استان کرمان جزو شاخص‌ترین نقاط کشور از نظر ثروت انسانی است و روی اقیانوسی از ثروت نشسته‌ایم.
نیکزادی پناه بیان کرد: بحث گردشگری برای ما آیینه دق شده و استفاده‌ای از آن نمی‌بریم. با وجود بیش از ۲۰۰ اثر آماده ثبت ملی نزدیک به ۲ سال گردشگری در شرق استان رها شده است و ارگ قدیم که امروز می توانست بسیاری از مشکلات مناطق ما را حل کند اکنون حقوق کارگران خود را نمی‌تواند بپردازد!

نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: در بحث مصرف آب سالانه حدود ۸۰ میلیون مترمکعب آب را هدر می‌دهیم، ۴۰ میلیون مترمکعب از آب‌های تحت‌الارضی برای شرب برداشت می‌کنیم و به همین اندازه در مخازن سد ما تبخیر می‌شود.

وی بیان داشت: در بحث شن‌های روان و هجوم آن‌ها با بیش از ۱۳ سال مالچ پاشی، کنترل شن‌های روان را از دست داده‌ایم و خسارتی که به بخش‌های زیرزمینی ما وارد شده جوابگو نیستیم و باید دید اعتبار سال گذشته شن‌های روان کجا رفته و به ما چه میزان رسیده است؟
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث خودروسازی هر ساله در بودجه کشور اعتبار برای اشتغال در نظر گرفته می‌شود اما ما اینجا اشتغالمان در حال نابودی است و کارخانجات ما به دلیل ورشکستگی نمی‌توانند از وام استفاده کنند.
حبیب اله نیکزادی پناه توضیح داد: یک هزار دستگاه ماشین در گمرک بندرعباس با وجود مجوز مانده است و باید چاره‌ای اندیشید؛ نباید منتظر آشوب‌هایی مانند اراک باشیم.
وی افزود: امسال بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن محصول خرمای ما از ۲۰۰ هزار تن از بین رفت و با توجه به برگزاری جلسات متعدد اما هنوز این مسئله به هیات دولت نرفته است.
نیکزادی پناه گفت: پیشنهاد می‌شود کارگروهی از مسئولین در مرکز استان تشکیل و برای رفع این مشکلات راهکارهایی در نظر گرفته شود.
نماینده مردم چهار شهرستان شرقی استان کرمان ببان کرد: در انتقال آب از سد نساء به شهر بم و بروات ما تاکنون چندین میلیارد هزینه کرده‌ایم و هنوز نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت اتمام انتقال هستیم.

دولت تدبیر و امید بیشترین فشار را تحمل می‌کند

144668744 200728042adddf

در پایان این نشست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: تمام مشکلات مطرح شده درخصوص منطقه شرق استان حل‌شدنی خواهد بود جز بخش مربوط به خارج کشور و آن توسعه صنعت خودرو است. مابقی مسائل همگی در دستور اجرایی دولت قرار دارند.
دکتر عیسی کلانتری گفت: در این ۱۷ سال که در دولت‌های مختلف بودم هیچ زمان چنین فشاری حتی در زمان جنگ روی دوش هیچ دولتی نبوده است؛ با این وجود مقام معظم رهبری می‌فرمایند کشور را بدون فروش نفت باید اداره کنید. ما مدت ۵ ماه است کشور را بدون نفت اداره می‌کنیم و کل فروش ما در این ۵ ماه نیز به ۵۰ میلیون دلار نرسیده است.

وی بیان کرد: دولت اجباری را تحمل می‌کند و آن اینکه بدون درآمد نفتی آیا کشور قابل اداره کردن است یا خیر بدون اینکه لطمه جدی به زندگی مردم بخورد.
دکتر کلانتری خاطرنشان شد: امروزه مردم در دورترین نقاط کشور و در دورترین روستاها همان تقاضایی دارند که مردم در تهران دارند و باید بدانیم تولید سرانه ناخالص داخلی ما ۴هزار و ۵۰۰ دلار است.
معاون رئیس جمهور بیان داشت: یکسری انتظارات ما واقعا به مراتب بالاتر از توان دولت است و مسئولین کشوری اعم از دولت، مجلس و رهبری باید به فکر پاسخگو بودن در مقابل انتظارات مردم باشند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور توضیح داد: زمانی دولت می‌تواند به مردم کمک کند که بتواند منابع تامین کند و زمانی درآمد دولت محدود می‌شود دولت نیز در همان حدود می‌تواند هزینه کند و هزینه بیشتر دزدی از مردم و دستبرد به جیب مردم است.
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به خواسته تمام مردم کشور پاسخگو باشیم باید منابع درآمدی را متعدد کنیم و هیچ کشوری بدون ارتباط با سایرین و بدون داشتن روابط بین‌المللی نمی‌تواند خودش را اداره کند.
دکتر کلانتری تصریح کرد: بخشی از تمرکزها به دلیل قوانین جاری و قوانین اساسی اجتناب‌ناپذیر است زیرا قانون استاندار را پاسخگو نمی‌داند و می‌گوید باید وزیر پاسخگو باشد. باید اختیارات استانداران و فرمانداران اضافه شود اما قوانین جاری کشور مانع این کار است.
وی اظهار داشت: تحریم‌ها شاید جلوی فروش جنس ما را گرفته باشند اما هیچ کشوری نمی‌تواند در امور داخلی ما دخالت داشته باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: در کنفرانس آب و هوایی کپ پاریس ما را مکلف کردند ۴ درصد تولید کربن را کم کنیم و ما تاکنون ۴.۵ درصد کم کرده‌ایم ولی در مجلس ما را تکلیف کردند تا پایان برنامه ششم ۲۳۲ میلیون تن تولید کربن کم شود درصورتی که کل تعهد ما ۷۲میلیون تن است! متاسفانه برخی از تصمیمات سیاسی است که این به ضرر ما خواهد بود.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بخشی از ارتباطات بین‌المللی ما را بدون دلیل سیاسی کردند و برخی از این ارتباطات مربوط به درآمد ملت ما است. به طور مثال کارخانه خودروسازی اگر ارتباطات آن قطع شود مشخص است ۱۰ هزار نفر بیکار خواهند شد و اگر تاکنون ۱۰ هزار نفر اخراج نشده‌اند دلیل آن همت کارخانه‌داران است.
عیسی کلانتری افزود: دولت حداکثر کاری در این ۵ ماه کرده پرداخت هزینه‌های دولت است. کشور ما امن است و این امنیت نیز هزینه دارد.
کلانتری گفت: امروز قول نمی دهم صنعت خودروسازی شرق استان در ۳ ماه آینده چگونه خواهد بود باید توان تولید داخلی را بالا ببریم زیرا اعلام شده است اگرFATF را تایید نکنیم هیچ کشوری با ما معاملات بازرگانی نخواهد داشت.

شایان ذکر است دکتر عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست کشور در ادامه سفر دو روزه دکتر روحانی، رئیس جمهور به استان کرمان ظهر روز گذشته وارد شهرستان بم شد و از کارخانجات کرمان موتور و مدیران خودرو بازدید به عمل آورد.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری استان کرمان واقع شده است.

سفر رئیس جمهور به استان کرمان

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37634
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.