مدیرعامل راه‌آهن استان کرمان در نشست با نمایندگان مجلس مطرح کرد؛


راه‌آهن جاسک- جیرفت توجیه ندارد

در حالی که پروژه راه‌آهن جاسک-جیرفت با هدف توسعه اقتصادی و ترانزیتی جنوب شرق کشور مطرح شده بود، مدیرعامل راه‌آهن استان کرمان این طرح را فاقد توجیه اقتصادی و فنی دانست و خواستار بازنگری در مطالعات اولیه آن شد. به گفته مجید ارجونی، هزینه‌ بالای احداث تونل‌ها از چالش‌های اساسی این پروژه است که نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.

مجید ارجونی، مدیر عامل راه آهن استان در دیدار با مجمع نمایندگان استان راه آهن جاسک به جیرفت را به صراحت فاقد توجیه اقتصادی و فنی دانست.
به گفته ارجونی در این طرح ۵۰ کیلومتر تونل دیده شده که هزینه هر کیلومتر تونل ۷۰ میلیارد تومان است .
ارجونی در این جلسه در واکنش به اصرار نمایندگان در خصوص این خط، خواستار شد تا دوباره مطالعات اولیه در خصوص این خط راه‌آهن صورت گیرد چرا که با توجه به مسیری که در طرح فعلی دیده شده، این خط فاقد توجیه است.
سال ۹۷ بود که وزیر راه و شهرسازی در آن زمان در جریان سفر استانی بهمن ماه دولت به کرمان، اعلام کرد قرار است راه آهن جاسک به جیرفت احداث شود. عباس آخوندی گفته بود که رئیس جمهور در نظر دارد برای فعال کردن بندر جاسک یک خط ریلی به سمت مرکز، شمال و شرق داشته باشیم و این خط ریلی باید از جاسک شروع شود و به سمت جیرفت برسد که هم‌اکنون سرمایه‌گذاری و مطالعات آن در دست اقدام است.

پیشینه:
پروژه راه‌آهن بم-جیرفت-جاسک به‌عنوان بخشی از توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در جنوب شرق ایران مطرح شده است.این خط ریلی با هدف اتصال مناطق داخلی به سواحل مکران و بندر جاسک، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ترانزیتی منطقه ایفا می‌کند.
جزئیات پروژه:
– مسیر:
این خط آهن از بم آغاز شده، پس از عبور از جیرفت، عنبرآباد، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه‌گنج، منوجان، رودان، میناب و سیریک، به بندر جاسک در سواحل دریای عمان می‌رسد.
– طول مسیر:
طول کل مسیر حدود ۶۷۰ کیلومتر است که ۱۱۷ کیلومتر آن از دارزین تا جیرفت با شیب ۱.۵ درصد طراحی شده است.
– اهداف:
اتصال شبکه ریلی کشور به بندر جاسک، تسهیل حمل‌ونقل کالا و مسافر، توسعه اقتصادی مناطق جنوبی استان کرمان و هرمزگان، و افزایش ترانزیت بین‌المللی از طریق سواحل مکران.
وضعیت فعلی پروژه:
– کلنگ‌زنی:
عملیات اجرایی قطعه اول راه‌آهن بم-جیرفت به طول ۲۶.۷ کیلومتر در آبان ۱۳۹۷ با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
– پیشرفت:
به‌دلیل کمبود بودجه و تخصیص اعتبارات قطره‌چکانی، پیشرفت پروژه با کندی مواجه شده است. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که برای آغاز جدی پروژه نیاز به تخصیص اعتباری بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان وجود دارد.
– چالش‌ها:
کمبود منابع مالی، عدم توجیه اقتصادی در برخی بخش‌ها به‌دلیل نبود بار کافی برای حمل‌ونقل ریلی، و نیاز به مشارکت بخش خصوصی از جمله چالش‌های پیش‌روی این پروژه هستند.
اهمیت استراتژیک:
اتصال ریلی بم-جیرفت-جاسک می‌تواند نقش مهمی در توسعه سواحل مکران، افزایش ترانزیت کالا بین‌المللی، و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل ایفا کند.همچنین، این پروژه می‌تواند به توسعه معادن و صنایع منطقه کمک کرده و فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کند.
نتیجه‌گیری:
پروژه راه‌آهن بم-جیرفت-جاسک با وجود اهمیت استراتژیک و اقتصادی، به‌دلیل چالش‌های مالی و اجرایی با پیشرفت کندی مواجه است.تخصیص بودجه مناسب، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، و برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند به تسریع در اجرای این پروژه و بهره‌برداری از مزایای آن کمک کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=124025
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.