تشبیه ورزشکاران المپیکی به «کادر درمان»؛


قصه تکراری کج‌سلیقگی در انتخاب لباس‌های کاروان المپیکی ایران

درحالی‌که المپیک فرصتی مناسب برای ارائه فرهنگ و سنت کشورهاست اما لباس‌های کاروان ایران هر دوره بدتر از دوره قبل می‌شود. این لباس‌ها در المپیک ۲۰۲۴ پاریس نیز با انتقادات زیادی روبرو شد.

به گزارش کرمان‌نو، شاید با دیدن تصاویر کاروان ورزشی ایران در وهله اول فکر کنید که این افراد دانشجویان پزشکی و یا متصدیان آزمایشگاه هستند اما این تصاویر مربوط به کاروان ورزشکاران ایرانی در مسابقات المپیک پاریس ۲۰۲۴ است؛ ورزشکاران ایرانی با لباس‌های سفیدی که به لباس‌های کادر درمان شبیه هستند، این روزها سوژه کاربران فضای مجازی شده‌اند.

این لباس‌ها شامل کت سفید، شلوار مشکی و تیشرت مشکی برای مردان و مانتوی سفید و شلوار مشکی برای زنان ملی‌پوش است.

این اولین بار نیست که لباس کاروان ایران در المپیک خبرساز می‌شود، در دوره‌های گذشته هم انتقاداتی به بی‌سلیقگی در طراحی این لباس‌ها دیده می‌شد و با اینکه برخی برندهای ایرانی لباس‌های زیبایی طراحی می‌کردند، همیشه لباسی که انتقادات بیشتری داشت به عنوان لباس کاروان ایران انتخاب شده است.

اما چرا لباس کاروان‌ها مهم است؟

افتتاحیه المپیک مثل یک فرش قرمز است و کشورها روی آن رژه می‌روند؛ بنابراین این بهترین فرصت برای تیم‌هاست تا لباسشان بیانگر سنت و فرهنگ و تاریخشان باشد.

 

IMG 20240726 230052 903

 

در ادامه لباس تیم‌های ملی مختلف در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را ببینید.

ایالات متحده آمریکا

طراحی لباس ورزشکاران آمریکایی در این دوره بر عهده رالف لورن بوده است. برندی که تابه‌حال ۹ مرتبه وظیفه طراحی لباس ورزشکاران آمریکایی در المپیک را بر عهده داشته است.

لباس ورزشکاران آمریکا در مراسم افتتاحیه از کت‌هایی به رنگ آبی تیره مشهور به نِیوی (Navy Blue) با نوارهایی به رنگ پرچم آمریکا یعنی قرمز و سفید تشکیل شده است. این کت البته با یک شلوار لی سنگ‌شور شده و یک پیراهن راه‌راه تکمیل می‌شود. به گفته این برند نیویورکی طراحی این لباس از زیبایی سواحل شرقی آمریکا الهام گرفته است.

این ظاهر البته در مراسم اختتامیه المپیک پاریس کاملاً دچار تغییر می‌شود و ورزشکاران آمریکایی با یک دست لباس کاملاً سفید متشکل از یک ژاکت یا کاپشن زیپ‌دارِ مشهور به Bomber Jacket و شلوار لی‌های ست در این مراسم شرکت می‌کنند. در این لباس حروف USA به‌صورت درشت دیده می‌شود.

93

فرانسه

فرانسوی‌ها اما داستانشان با همه در المپیک امسال فرق می‌کند آن‌ها به‌عنوان میزبان و همچنین یکی از کشورهای مدعی حامیان فشن در دنیا شناخته می‌شود. فرانسوی‌ها برای طراحی و تهیه لباس ورزشکارانشان به سراغ برند لوکس بِرلوتی (Berlutti) که یک برند تولید لباس مردانه است رفته‌اند.

این برند اعلام کرده که طراحی این لباس‌ها از هویت موجود در خیابان‌های پاریس و دیگر المان‌های باشکوه فرهنگ این کشور الهام گرفته است.

لباس مردان تیم ملی فرانسه یک کت به رنگ آبی نفتی که یقه آن بر اساس پرچم فرانسه به سه‌رنگ قرمز برگاندی، سفید و آبی مشهور به Cerulean منقش شده و پیراهن‌های مشابه سفیدرنگ در کنار این کت‌وشلوار آبی نفتی لباس مردان را کامل می‌کند. ورزشکاران زن فرانسوی اما به‌جای کت یک جلیقه به رنگ کت مردان دریافت می‌کنند که همانند کت مردان یقه‌ای به رنگ پرچم فرانسه دارد. ورزشکاران زن فرانسوی مختار هستند این جلیقه را با شلواری مانند شلوار مردان همراه کنند و یا دامنی ساتن به رنگ آبی نفتی که تا زیر زانو ادامه دارد را انتخاب کنند.

96

کانادا

یکی از کشورهایی که لباس ورزشکارانش برای المپیک پاریس در شبکه‌های اجتماعی با بازخوردهای مثبتی همراه بود کانادا است.

طراحی لباس کانادایی‌ها توسط برند لولولِمون Lululemon انجام شد.

اما نکته مهم و منحصربه‌فرد در لباس ورزشکاران این کشور قابلیت تغییرات آنهاست. این لباس‌ها مجهز به‌نوعی پانچو برای شرایط بارانی است که در صورت عدم نیاز، ورزشکاران می‌توانند آن را در محفظه‌ای شبیه به کیسه کانگورو مخفی کنند. حتی ژاکت یا کاپشن ورزشی طرح‌دار ورزشکاران کانادایی می‌تواند در صورت نیاز تبدیل به یک کوله‌پشتی شود.

لباس کانادایی‌ها در مراسم اهدای مدال شامل یک کاپشن و شلوار ورزشی منقش به پرچم کانادا و برگ درخت افرا است. لباس ورزشکاران کانادایی برای مراسم اختتامیه توسط فردی به نام میسون ماشن و با الهام از شفق قطبی تهیه شده است.

97

ژاپن

ژاپن اما با وجود برند ASICS یکی از جالب‌ترین لباس‌های این دوره را دارد. جایی که در طراحی لباس ورزشکاران ژاپنی به گفته مقامات مربوطه به دو نکته توجه شده یکی بهره‌وری و بهبود عملکرد و دومی دوام و پایداری.

در طراحی و تولید تک‌تک بخش‌های لباس ورزشکاران ژاپنی مانند کاپشن یا ژاکت ورزشی مراسم اهدای مدال از برترین تکنولوژی‌های دنیا مانند ACTIBREEZE استفاده شده که باعث کاهش مقدار رطوبت در هنگام استفاده و البته راحتی زیاد در هنگام ورزش می‌شود استفاده شده است.

در طراحی ژاکت و شلوار مراسم اهدای مدال ژاپنی‌ها از مواد بازیافت شده استفاده شده که اهمیت محیط‌زیست برای ژاپنی‌ها را نشان می‌دهد.

طراحان ژاپنی تصمیم گرفتند تقریباً تمام لباس‌های اصلی ورزشکاران به رنگ قرمز باشد و همچنین همه آن‌ها منقش به شعار YAGASURI که به معنی ازخودگذشتگی و پایداری است، هستند.

100

استرالیا

طراحی لباس استرالیایی‌ها توسط برندی به نام اسپورت کرفت Sport Craft انجام شده است. لباس ورزشکاران استرالیایی در مراسم افتتاحیه راحت و ساده و درعین‌حال باشکوه است. تمام ورزشکاران زن و مرد استرالیایی یک کت با دکمه‌های طلایی دریافت کرده‌اند. از نکات جالب این طراحی این است که نام تمام ۳۰۱ ورزشکار پیشین استرالیا که تابه‌حال در المپیک مدال گرفته‌اند، داخل این لباس کار شده است.

این کت برای مردان با یک شلوارک کرم‌رنگ و برای ورزشکاران زن با یک دامن زیر زانو با رنگ روشن ست می‌شود. دامن ورزشکاران زن سایه‌هایی به رنگ‌های سبز و زرد و سفید دارد و ورزشکاران زن همچنین یک کیف و یک شال هماهنگ هم دریافت می‌کنند.

 

102

 

اسپانیا

لباس اسپانیایی‌ها توسط یک برند اسپانیایی تولید لباس‌های ورزشی به نام جوما Joma طراحی و تولید شده است. لباس مراسم افتتاحیه برای کاروان ورزشکاران اسپانیایی از نظر مدل شبیه به استرالیا از یک کت به رنگ قرمز برگاندی و دکمه‌هایی هم‌رنگ لباس تشکیل می‌شود که منقش به طرح رسمی کشور اسپانیا برای المپیک است.

ورزشکاران مرد اسپانیایی یک کت قرمزرنگ با شلوارهایی به رنگ کرم و پیراهن‌هایی سفیدرنگ در زیر کت می‌پوشند. ورزشکاران زن اسپانیایی هرچند از پیراهن مشابهی استفاده می‌کنند؛ اما به‌جای شلوار کرم‌رنگ از یک دامن بلند چین‌دار که سایه‌هایی به رنگ پرچم اسپانیا دارد بهره می‌برند.

 

103 1

مغولستان

لباس مغولستان در المپیک نیز یکی از کشورهایی بوده که نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی را جلب کرده است.

این لباس‌ها الهام گرفته از لباس سنتی مردم این کشور است که به طرز چشم‌نوازی با مفاهیمی چون مدرنیته و البته ورزش ادغام شده و یونیفرمی زیبا را به وجود آورده است.

طراحی لباس ورزشکاران مغولستانی در المپیک پاریس بر عهده برند میشِل اند آمازونکا Michel & Amazonka بوده است.

بیش از همه شاید جلیقه ورزشکاران مغولستانی موردتوجه کاربران قرار گرفته است. جلیقه‌هایی که با قلاب‌دوزی به طرح‌هایی بسیار زیبا و درعین‌حال بامعنی برای مردم مغولستان مانند ماهی، کوهستان و طبیعت این کشور منقش شده است.

 

106

بریتانیا

آنها جدای از کت‌وشلوار آبی و سفیدرنگ خود، پیراهنی دارند که روی آن ۴ گل رز، خار مریم، نرگس و شبدر نقش دارند که به معنای اتحاد چهار ملتی است که تحت پرچم بریتانیا رقابت می‌کنند.

bhd4vdig

فیلیپین

خوشه‌های گندم که روی لباس یک‌دست سفید آنها جلب‌توجه می‌کند، خلاقیت آنها در طراحی را می‌رساند.

cjlqwdng

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=120417
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.