دست و دلبازی بانک‌های قرض‌الحسنه برای خودی‌ها


هر کارمند رسالت و مهر بالای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون وام گرفت

میانگین تسهیلات پرداختی به کارمندان بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ معادل ۴۳۰ میلیون تومان بوده؛ اما این رقم برای کارکنان دو بانک قرض‌الحسنه رسالت و مهر ایران به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

 به گزارش کرمان‌نو به نقل از تجارت نیوز، پس از جنجال‌هایی که در روزهای گذشته پیرامون پرداخت وام به کارمندان بانک‌ها به پا شد، بانک مرکزی داده‌های رسمی از تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به کارکنان، مدیران و اعضای هیئت‌مدیره آنها در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. این دومین بار بود که بانک مرکزی این داده‌ها را به طور عمومی افشا کرد و نخستین‌بار در سال گذشته و طبق بند ح تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، آمارهای مربوط به سال ۱۴۰۱ منتشر شدند.

 مطابق گزارش بانک مرکزی، ۲۹ بانک و مؤسسه اعتباری در سال ۱۴۰۲ به کارکنان، مدیران و اعضای هیئت‌مدیره خود، در مجموع ۹۱ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند؛ البته این رقم معادل اصل وام و سود آن است.

در سال ۱۴۰۲، بانک قرض‌الحسنه رسالت با سرانه پرداخت بیش از یک‌میلیاردی و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات به کارکنان خود، در صدر جدول قرار گرفت. بانک قرض‌الحسنه مهر با سرانه پرداخت حدود یک‌میلیاردی و ۲۰۰ میلیون تومان در رتبه دوم ایستاد و بانک ملت نیز با ارائه حدود ۹۳۰ میلیون تومان تسهیلات به طور میانگین به هر کارمند خود، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. همچنین بانک مشترک ایران و ونزوئلا با سرانه پرداخت حدود ۸۷۶ میلیون تومان، رتبه چهارم را از آن خود کرد.

 نگاه به آمار منتشرشده از تسهیلات اعطایی به کارکنان بانک‌ها و واکنش‌های عمومی نشان می‌دهد که دلایل عمده‌ای پشت ناراحتی و نارضایتی مردم نهفته است. در شرایطی که صف‌های طولانی متقاضیان وام در بانک‌ها و مراحل پیچیده اداری برای دریافت تسهیلات معمولی وجود دارد، مشاهده می‌شود که کارکنان بانک‌ها به‌راحتی و با شرایط ویژه‌ای نظیر نرخ‌های بهره پایین‌تر، بدون نیاز به ضامن و با بازپرداخت‌های طولانی‌مدت، از تسهیلات با مبالغ بالا بهره‌مند می‌شوند.

 این تناقض در توزیع وام‌ها به‌وضوح به نابرابری و نارضایتی اجتماعی دامن می‌زند. بسیاری از مردم مشاهده می‌کنند باوجوداینکه در صف‌های طولانی و تحت‌فشارهای اقتصادی برای دریافت وام‌های ضروری ایستاده‌اند، به دلایلی که درک نمی‌کنند، نمی‌توانند از چنین مزایایی برخوردار شوند، درحالی‌که کارکنان بانک‌ها از شرایطی به‌مراتب مطلوب‌تر بهره‌مندند

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=121675
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.