سعید کوشش، فعال فرهنگی:


یک تیم فوتبال از مرکز استان معرف کل استان است | باشگاه مس کرمان نتوانست حلقه‌های مردمی بسازد

0

 سعید کوشش، فعال فرهنگی، با اشاره به ضعف رسانه‌ها و نهادهای ورزشی کرمان در بهره‌برداری از ظرفیت‌های فوتبال، تأکید کرد که ورزش می‌تواند یکی از مهم‌ترین اهرم‌های معرفی شهر و توسعه گردشگری استان باشد. او معتقد است کرمان نه‌تنها نسبت به شهرهای توریستی دیگر ظرفیت کمتری ندارد، بلکه این ضعف اطلاع‌رسانی و ناهماهنگی رسانه‌ای است که باعث کم‌رنگ‌شدن موقعیت‌های ورزشی و فرهنگی استان شده است.

او در گفتگوی مفصلی با «کرمان نو» در مورد جنبه‌های مختلف حضور یک تیم فوتبال از مرکز استان سخن گفت.

سعید کوشش به استقبال از بازی‌های مس برابر تیم‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: چند سال پیش مس کرمان با پرسپولیس بازی داشت فارغ از نتیجه آن بازی، بخش عمده‌ای از تماشاگرانی که برای بازی آمده بودند پلاک‌هایشان پلاک کرمان نبود. یک بازی فوتبال توان این را دارد که کلی علاقه‌مند را از استان‌هایی مجاور به کرمان بیاورد. این افراد توریست فرهنگی ما هستند که به واسطه این بازی قطعاً بعضی از این آدم‌ها به موقعیت‌های توریستی و گردشگری کرمان می‌روند و سوغات کرمان را می‌خرند.

او با اشاره به نمادهای فرهنگی یک باشگاه ورزشی اشاره کرد و گفت: آن موقع که مس در سطح اول فوتبال آسیا بود من جایی ندیدم که مثلاً لیوانی لوگو مس را داشته باشد یا در فرودگاه کرمان نمادی از کرمان بفروشند. ساخت نمادهای فرهنگی مرتبط با تیم‌های ورزشی بسیار مؤثر است.

کوشش با اشاره به حضور تیم مس کرمان در لیگ قهرمانان آسیا در سال‌های دور گفت: در آن دوره باوجوداینکه تیم فوتبال یک شهر و استان در بهترین و درجه‌یک‌ترین سطح فوتبال آسیا بازی می‌کرد رسانه نتوانست در بُلد کردن این ماجرا مؤثر باشد. در آن زمان شاید یکی دو تا روزنامه‌نگار و خبرنگار داشتیم که توانستند هم‌تراز فوتبال آن زمان در حوزه‌های اطلاع‌رسانی موفق عمل کنند و اخبار را منتشر کنند؛ اما خیلی ضعف داشتیم و خیلی جای کار بود.

او اضافه کرد: در همان زمان صداوسیما حتی برای پخش بازی‌های خانگی همکاری لازم را نداشت. او تأکید کرد که رسانه باید بتواند «عصاره‌گیری از اتفاقات ورزشی» را انجام دهد و ارزش یک رویداد را برای افکار عمومی برجسته کند.

باشگاه مس نتوانست حلقه‌های مردمی بسازد

دیگر چه خبر؟

کوشش به ضعف باشگاه مس کرمان و تیم در ساخت حلقه‌های مردمی اشاره کرد و گفت: عوامل تیم هم نتوانست در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی از این موقعیت عالی که تیم مس کرمان داشت استفاده کنند. خیلی از تیم‌های مهم دنیا که تیم داری بَلد هستند از تک تک اتفاقات فوتبالشان موقعیت می‌سازند. یک نمونه خوب برای بحث فرهنگی را اگر بخواهیم مثال بزنیم باشگاه گل‌گهر است. شاید کار خاص یا عجیب غربی هم نباشد؛ اما پوستر بازی‌های این تیم توانسته جلب‌توجه کند. برای خیلی‌ها حتی از نتیجه بازی‌های تیم هم مهم‌تر است و پیگیر این هستند که این تیم برای فلان بازی چه پوستری طراحی کرده است. این‌ها کارکرد حوزه‌های اجتماعی بود که ما از آنها غافل بودیم.

یک تیم از مرکز استان معرف کل استان است

این فعال فرهنگی با اشاره به بازی اخیر مس و سپاهان در جام حذفی اظهار کرد: رویدادی که ۱۵ هزار نفر را در یک روز سرد پاییزی کنار هم جمع می‌کند، حامل یک پیام مهم است؛ رسانه باید چنین ظرفیتی را پررنگ کند.

او با انتقاد از تک‌بعدی کردن فوتبال افزود: ورزش باید بخشی از یک توازن اجتماعی باشد و اگر تیمی از کرمان به لیگ برتر برسد، می‌تواند موتور محرکی برای حوزه‌های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی باشد. اتفاقی که در تیم های شهرهایی مثل رفسنجان و گل‌گهر نمی‌افتد؛ زیرا این تیم‌ها تنها می‌توانند شهر خودشان را معرفی کنند؛ اما وقتی که تیمی از مرکز استان می‌رود می‌تواند کل استان را معرفی کند.

کوشش به سابقه ورزش کرمان اشاره کرد و ادامه داد: یک زمانی کاراته کرمان قطب بود. هندبال کرمان چندین و چند سال به‌عنوان نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا حضور داشت. این‌ها اتفاقات خوبی بود. اما الان چه شده؟ رسیدیم به جایی که باید با هم استانی‌های خودمان سر وجود یک تیم برای مرکز استان رقابت کنیم و این افتضاح است. همه ما می‌دانیم که این رقابت یک رقابت مثبت نیست.

او اضافه کرد: وقتی یک تیم ورزشی از مرکز استان در بالاترین سطح فوتبال حضور دارد دیگر تنها نماینده آن شهر نیست؛ بلکه نماینده کل استان است؛ بنابراین حمایت استان پشت آن است. مثلاً برای بازی‌های مس رفسنجان چند نفر از بم بلند می‌شوند می‌روند. برای بازی‌های گل‌گهر چند نفر از زرند و کوهبنان به سیرجان می‌روند؛ اما در همه بازی‌هایی که مس کرمان اینجا میزبان بوده جمعیت زیادی از شهرهای اطراف می‌آمدند. حتی زمانی که پرسپولیس و استقلال می‌آمدند جمعیت زیادی از استان‌های هم‌جوار هم می‌آمدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.