نبض صادرات بهشت معدن در دست کشاورزان

افت تولید پسته در سال گذشته موجب کاهش ۴۹ درصدی صادرات در استان کرمان شده موضوعی که نشان می‌دهد کشاورزی مهمترین محور اقتصادی بزرگترین استان معدنی کشور است. گزارش «کرمان نو» در مورد وضعیت صادرات استانی که به بهشت معادن شهرت دارد را ببینید.

هر چند که طی سال های اخیر سعی شده است با توسعه معادن و صنایع وابسته به سنگ آهن و مس کمی از وابستگی استان به کشاورزی کاسته شود اما همچنان این کشاورزی است که پیشتاز صادرات در استان محسوب می‌شود.

سال گذشته به دلیل خسارت بی سابقه به محصول پسته در رفسنجان که قطب تولید این محصول محسوب می شود تنها ۴ هزار تن پسته برداشت شد در حالی که در سال جاری میزان برداشت محصول در این شهرستان ۷۰ هزار تن پیش بینی می‌شود

طی سال های اخیر با وجود خشکسالی، تغییرات اقلیمی و نوسانات ارزی عملا هیچ نشانی از تمرکز مسئولان روی تولید محصولات استراتژیکی مانند پسته، خرما، گردو و مرکبات نیست.

رئیس‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این رابطه می گوید: طبق آماری که اداره گمرک کرمان اعلام کرده است صادرات استان کرمان طی سال گذشته در مجموع ۴۹۰ میلیون دلار بوده است که همین آمار در سال قبل از آن ۹۷۵ میلیون دلار ثبت شده است.
این درحالی‌ست که عملا ۶۴ درصد صادرات استان کرمان مربوط به پسته و مس است.

رئیس‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: در مقابل واردات استان کرمان مطابق با آمار گمرک ۱۰۷ درصد رشد داشته است و به عدد ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.

حسینی نژاد بیشترین ارقام وارداتی در استان کرمان را مربوط به قطعات ماشین دانست که وابسته به خودرو سازی بم است.

طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی هم می‌گوید: در استان کرمان ظرفیت‌های بسیاری برای تولیدات صادرات محور وجود دارد اما متاسفانه در بخش تولید به صادرات و استانداردهای صادراتی توجه نمی‌شود

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105329
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.