اولین کتاب تاریخی  ورزش استان کرمان؛


کتاب ۱۰۰ سال ورزش کرمان منتشر شد

فرزند مولف کتاب ۱۰۰ سال ورزش کرمان گفت: از کتاب ۱۰۰ سال ورزش کرمان روز پنجشنبه هفته جاری در دانشگاه فرهنگیان با یک سوم ظرفیت سالن رونمایی می شود ضمن آنکه در شبکه اجتماعی اینستاگرام و همچنین سایت آپارات این آئین به صورت زنده پخش می شود.

به گزارش خبرنگار کرمان‌نو کامبیز صنعتی ظهر امروز هشتم اسفندماه در نشست خبری با محوریت تشریح “کتاب صد سال ورزش کرمان” گفت: مرحوم محمد صنعتی برای نشان دادن ورزش استان با دوچرخه با مرحوم علی خان ایرانمنش طی ۶ روز به تهران سفر کردند و مطبوعات آن زمان این سفر را حیرت انگیز بیان می کردند.
وی از دلیل تالیف این کتاب سخن به میان آورد و بیان کرد: مرحوم صنعتی با طرح این سوال که چرا تاریخ ورزش کرمان نباید جایی ثبت شود؟ به طور مثال تا قبل از انتشار کتاب ۱۰۰ سال ورزش کرمان اطلاعات جسته و گریخته و غیر مستند درباره مرحوم پهلوان عطایی وجود داشت لذا در سال ۱۳۹۵ مرحوم صنعتی اقدام به تدوین تاریخ ورزشی استان کرمان کردند این درحالی است که برخی ها این کار را غیر ممکن می دانستند.
فرزند مولف کتاب ۱۰۰ سال ورزش کرمان با بیان این مطلب که به راه وادی رفتن به از نشستن باطل است، تصریح کرد: کار را با همکاری بیش از ۳۰۰ پیشکسوت و ورزشکار دیروز و امروز آغاز کردیم و در نهایت با بهره گیری از خاطرات ۷۰۵ نفر در ۴۹ رشته ورزشی طی سه سال به سرانجام رسید.
وی با اشاره به اینکه برخی ها برای همکاری بهانه ها و شرط هایی مطرح می کردند، اظهار کرد: هدف از تالیف این کتاب این است که اهالی ورزش پوشش داده شوند و هیچ ملاحظه کاری انجام نشود و وقتی تعدادی محدود همراهی نکردند تخریب را در دستور کار قرار دادند.
صنعتی با بیان اینکه امیدواریم متخصصین و محققین این مجموعه را تکمیل کنند، تصریح کرد: هیات های فوتبال، بوکس، هندبال و تنیس روی میز همکاری خوبی در زمینه تالیف کتاب داشتند.
وی با بیان اینکه جلد اول پس از رونمایی در اختیار جامعه هدف قرار می گیرد، عنوان کرد: مقدمه این کتاب به قلم حمید نیک نفس است و این کتاب ۱۱۴۰ صفحه دارد که در بخش اول اطلاعات ورزش های زروخانه ای و پهلوانی و سپس به ورزش فوتبال، هندبال و … می پردازد و در بخش های آخر به ورزش های مدرن پرداخته شده است و در فصل آخر اطلاعاتی از ورزشی نویسان کرمان جمع آوری شده است.
فرزند مرحوم صنعتی نوع نگارش این کتاب را بیشتر خودنگاری دانست و مطرح کرد: اطلاعات پهلوان عطایی از فرزندخوانده و فرزند ایشان گرفتیم و در ورزش کشتی و فوتبال و ورزش باستانی بیشترین آمار و اطلاعات داریم.
وی ادامه داد: هشت نفر از پیشکسوتانی که با ما همکاری داشتند بالای ۸۰ سال، سن دارند و جوانان و نوجوانان سهمی در نوشتن این کتاب ندارند.
صنعتی عنوان کرد: در این کتاب از بانوان پیشکسوت ورزش استان همچون سرکار خانم جهانگرد کاپیتان والیبال، فروغ لنگری زاده ورزش بدمنتیون و … نیز نوشته شده است. در ادبیات کهن داستانی داریم که دختر قهرمان عطایی به دلیل بیماری پدر با لباس مبدل در مقابل پهلونی که از یزد آمده بودند حضور پیدا می کند و وی را به خاک زدند و پس از پیروزی خود را معرفی می کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=85744
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.