مدیر باشگاه ورزشی آلپ : مصرف مکمل‌های غیر مجاز بیداد می‌کند

وی که سابقه دعوت به تیم ملی در سال ۱۳۸۹ را در کارنامه ورزشی خود دارد این روزها دلش از برخورد ورزشکاران و مربیان این رشته پرخون است و از اغفال کاری هایی که بعضی از مربیان و ورزشکاران درامر آموزش و بخصوص تجویز و توصیه مکمل ها و داروهای غیرمجاز می کنند، حسابی گله مند و شاکی است.برهمین اساس این هفته به سراغش رفتیم تا ازمشکلات رایج در این ورزش و عواقب خطرناک استفاده از مواد انرژی زا برای ما و خوانندگان پیام ما بگوید:

آیا در ورزش بدنسازی استفاده از مکمل ها و مواد انرژی زا لازم و ضروری است؟
ورزش پرورش اندام، ورزشی است که بر ۴ اصل تغذیه، تمرین، استراحت و عوامل روحی و روانی استوار است واگر در هرکدام از این اصول خللی وارد شود، روند پبشرفت ورزشکار کند شده و به مشکل بر می خورد.بنابراین باید به ۴ اصل یادشده، توسط مربی و نظارت صحیح وعلمی او پرداخته شود. با این مقدمه به این نکته مهم می رسیم که استفاده از مکمل های استاندارد که تقلبی نبوده و کاملا مورد تایید وزارت بهداشت و درمان و منابع ذیصلاح باشد، نه تنها منعی ندارد بلکه برای افراد ورزشکار این رشته مورد نیاز و لازم است.این مکمل ها وقتی بازده خوب و مناسبی دارند که در کنار آنها برنامه غذایی کامل وسرشار از پروتئین ها، کربوهیدراتها، قندها و ویتامین ها قرار گیرد.بنابراین استفاده همزمان آنها مورد نیاز است اما متاسفانه رواج داروهای خوراکی و تزریق، انرژی زا به سرعت و بدون کمترین نظارتی از سوی باشگاهها، مربیان و افراد نابلد در حال پیشرفت است و این می تواند زنگ خطر جدی باشد برای مسئولان و والدین که مراقب باشند.مصرف بی حد این مواد به ظاهر مجازو مفید اما به واقع پرخطر، عواقب بسیار بد و بیماری های صعب العلاج و حتی مرگباری به دنبال خواهد داشت.
به نکته خوبی اشاره کردید، عواقب بد و بیماری های خطرناک.به صورت تیتروار میتوانید به تعدادی از خطرات دوپینگ کردن در این ورزش اشاره کنید؟
داروهای متفاوتی در این ورزش مورد استفاده قرار میگیرند، مانند: استروئیدهای آنابولیک،آندروستندیون (آندرو)، هورمون رشد، کراتین و …… که هرکدام بنا به نوبه خود خطرات و بیماری های زیادی در پی خواهد داشت اما بطور کلی اثرات و عواقب عمومی استفاده از این داروها میتواند به بیماریهای زیر منجر شود:
جوش های شدید، افزایش خطر ابتلا به پارگی تاندون و التهاب تاندون،اختلالات کبدی و تومورها، افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب، مشکلات گردش خون و قلبی، بزرگ شدن غده پروستات، رفتار خشونت آمیز، اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی و تمایل به خودکشی، وابستگی به داروها، عفونت و بیماری هایی مانند HIV، زونا، آبله مرغان، سل و هپاتیت، عدم رشد خطر ابتلا به مشکلات سلامتی در نوجوانان، پوکی استخوان و کاهش میزان کلسیم، افزایش قند خون، افزایش ته نشین شدن چربی به خصوص در صورت، شانه و پشت، نکروز (مرگ بافت) استخوان ران، شکستن پروتئین و چربی، ضایعات عضلانی.
به دلیل این خطرات، مصرف آنها، توسط سازمان های ورزشی ممنوع و غیرقانونی اعلام شده است، ضمن اینکه استفاده این مواد برای افراد زیر ۲۵ سال، رشد و ترشح هورمون های طبیعی بدن را متوقف می کند و با توجه به اینکه بدن مواد مورد نیاز خود را از طریق مواد بیرونی دریافت می کند، پس از مدتی قادر به ساخت و تولید این مواد نخواهد بود و به محض عدم رسیدن هورمونها و ومواد مورد نیاز بدن، شخص به مشکل بر خورده ودر سیستم سلامت بدنش خدشه وارد می شود.
پیشنهاد شما برای برخورد با این گونه باشگاه‌ها و مدیران متخلف چیست؟
به نطر من اولا خود مربیان و ورزشکاران باید به خطرات و عواقب استفاده نابجا از این مواد آگاه باشند و از استفاده بی رویه و خودسرانه آن بپرهیزند.دوما بهتر است هیئت پرورش اندام ویا اداره کل تربیت بدنی با فرستادن بازرس و ناظربه سطح شهر و سرزدن با باشگاهها، با این گونه عوامل ضد اخلاقی و ورزشی یرخورد شود.
این که می گویند در صورت قطع کردن ورزش، بدن ورزشکار با بیماری های مثل گشادی دریچه های قلب روبرو میگردد، تا چه حد صحیح است؟
عدم ورزش نکردن در هر سن وسالی و درهمه مراحل زندگی خطرناک است اما این موضوع در میان ورزشکاران پرورش اندام که بصورت مداوم به آن می پردازند، خطرات پررنگ تری مانند کبد چرب و بیماری های قلبی عروقی را به دنبال دارند، این ورزشکاران نباید ورزش را کنار بگذارند وحتی الامکان روزی نیم ساعت وزنه بزنند و یا اینکه به ورزش های هوازی مانند کوهنوردی، شنا، دوومیدانی و غیره بپردازند.
آیا ورزش بدنسازی، ورزش پولدارهاست؟
میزان مصرف کالری و پروتئین در این ورزش زیاد است، پس لازم است تا بدن میزان مصرف این مواد را جبران کند.یک ورزشکارحرفه ای پرورش اندام به حداقل ۶ وعده غذایی کامل احتیاج دارد که هرکدام از این وعده های غذایی باید سرشار از منابع غدایی فیبری، پروتئینی، ویتامینی و غیره باشند تا کمبودهای بدن ورزشکار را برطرف کند.همین تامین مواد غذایی خود دربردارنده هزینه های زیادی است که وقتی مکمل های مجاز را هم به آن اضافه کنیم مخارج زیادی را در پی خواهد داشت.هرچند میتوان با هزینه های کمتر نیز به این ورزش پرداخت اما در حد و توان حرفه ای، لازمه اش تامین منابع غدایی خوب است.
پرورش اندام شاخه های زیادی دارد از جمله بادی کالاسیک و بادی بیلدینگ، کمی درباره آنها توضیح می دهید؟
کل مسابقات در سه مرحله برگزار می شود که بطور خلاصه شامل زیر است:
مسابقات نمایشی
این مسابقات که تنها با فیگور گرفتن روی استیج (صحنه نمایش) انجام می‌پذیرد در سطح آماتور به دسته مسابقات بادی‌بیلدینگ و بادی‌کلاسیک تقسیم می‌شوند که تفاوتشان در محاسبه قد و وزن در بادی‌کلاسیک و دسته‌بندی بر اساس قامت در این رشته می‌باشد درصورتی که در بادی‌بیلدینگ قامت تفاوتی ایجاد نمی‌کند و تنها براساس وزن تقسیم‌بندی برای رقابت صورت می‌گیرد. اما در رقابت‌های حرفه‌ای معمولاً تقسیم‌بندی وزنی هم صورت نمی‌گیرد. مهمترین این مسابقات ، مستر المپیا می‌باشد که سالانه برگزار شده و مهمترین رویداد بدن‌سازی است.
مسابقات آیتمی
در اینگونه مسابقات برای شرکت کنندگان آیتم یا آیتم‌هایی وجود دارد. تنوع در اینگون مسابقات بسیاز زیاد است و معمولاً تماشاچیان بسیاری دارد. از جمله مسابقات آیتمی می‌توان به مسابقات قوی‌ترین مردان جهان، پاورلیفتینگ، پرس‌سینه و مچ اندازی اشاره کرد.
مسابقات ترکیبی
این مسابقات بیشتر در بخش تناسب‌اندام زنان مطرح است که علاوه بر فیگور روی استیج، آیتم‌های هوازی نیز برایشان وجود دارد و بیشتر با عنوان مسابقات فیتنس شناخته شده است که مسابقات تناسب‌اندام در مسابقه تناسب‌اندام و فیگور از جمله آن است.
از کارهای ورزشی خودتون بگویید، در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
باشگاه ورزشی به نام آلپ را دائر کردم که مدیریت و مربی گری در آن به عهده خودم است ضمن اینکه در آینده ای نزدیک و با توکل به خدا مجموعه ورزشی دیگری را به مساحت دوهزار متر در شهرک مطهری به بهره برداری خواهم رساند تا خدمت دیگری باشد برای جوانان و علاقمندان ورزش کرمان. خودم هم قصد دارم در کلاسهای بین المللی داوری که در آینده نزدیک در تهران برگزار می شود شرکت کنم .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=273

نظرات بسته شده است.