خسارت 40 میلیاردی کرونا به بخش صنایع دستی

به گفته معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی استان، کرونا 40 میلیارد تومان به بخش صنایع دستی استان خسارت وارد کرده است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

شیوع کرونا در کشور بر همه چیز تاثیر گذاشته است اما برخی از تاثیرات بسیار شدیدتر حس شده اند، گردشگری و صنایع دستی یکی از متضررترین بخش‌ها بعد از شیوع کرونا بوده اند.

دبیر تشکل‌های ملی گردشگری اعلام کرد: ویروس کرونا فقط در 2 ماه اسفند و فروردین، 5 هزار و 300 میلیارد تومان یعنی حدود 330 میلیون دلار به صنعت گردشگری خسارت وارد کرده است. استان کرمان نیز به دلیل اینکه یکی از مقاصد گردشگری در بهار بوده است در بحث گردشگری و فروش صنایع دستی بسیار متضرر شده است.

به گفته فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شیوع ویروس کرونا در 2ماه ابتدای سال، ۲۱۸ میلیارد تومان به حوزه گردشگری استان خسارت زده است.

وی افزوده است: این خسارت‌ها در حوزه های اقامتی، پذیرایی، راهنمایان گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی، اقامتگاه‌های بوم گردی و صنایع دستی بوده است. فروشندگان صنایع دستی استان نیز در این بین بازارهای خود را از دست داده اند و این روزها فقط به تولید می پردازند و خبری از مشتری برای فروش نیست.

حسین زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، درباره تولید صنایع دستی در این ایام به کرمان نو گفت: با توجه به بررسی ها و تماس‌هایی که با تولید کننده‌های رشته های مختلف داشتیم متوجه شدیم که شیوع کرونا باعث افزایش تولید صنایع درستی در استان شده است، صنایعی مثل تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ، حصیر و…، و این به دلیل این موضوع است که بسیاری از صنایع دستی استان در داخل منازل انجام می شود.

وی تاکید کرد: ما در میراث فرهنگی دستگاه سیاست گذار هستیم واسطه گری برای فروش انجام نمی دهیم، ما شرایط را برای فروش صنایع دستی به وجود می آوریم و بعد از آن، خود تولید کننده و یا حتی بازرگانان باید محصول خود را معرفی و عرضه کند ما به عنوان تصدی گری این امر ورود نمی کنیم .

به گفته حسین زاده، صنایع دستی استان، 40 میلیارد تومان به دلیل کرونا خسارت خورده است.

وی در مورد حمایت هایی که اداره میراث فرهنگی از تولید کنندگان صنایع دستی می کند، گفت:حمایت های ما هم از نوع بیمه ای و هم تسهیلاتی است و البته در برخی موارد ایجاد شرایط فروش مثل برگزاری نمایشگاه ها است، تا تولید کنده فرصت کند و بازاریابی تولیدات خود را در سطح استان و استان های دیگر هم انجام دهند. درصد کارمزد این تسهیلات برای اشتغال زایی روستایی و عشایری 6 درصد و برای مشاغل خانگی 4 درصد است.

پرداخت تسهیلات حمایتی به دلیل شیوع کرونا

حسین زاده در مورد تسهیلات حمایتی برای شیوع کرونا گفت: این تسهیلات به تولید کنندگانی که به دلیل شیوع کرونا، زیان دیده اند، تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: یک سری تسهیلات حمایتی به دلیل شیوع ویروس کرونا را هم دولت پیشنهاد داده است که با کارمزد 12 درصد است ولی هنوز دستور العمل ها و آیین هایی اجرایی اش ابلاغ نشده است، اما پیشنهاد ما این بود که تسهیلاتی بلند مدت و با سود کم باشند زیرا یکی از مشاغلی که در طول این ایام کرونایی بسیار زیان دیدند صنایع دستی ها هستند، زیرا پیک فروش و بازار فروششان اسفند و فروردین بوده است که همه بازارچه ها و گردشگری تعطیل بوده است و هم از گردشگر داخلی و هم از حضور گردشگر خارجی بی بهره بودند.

معاون صنایع دستی اداره میراث کرمان یادآور شد: هر تولید کننده صنایع دستی که بخواهد دریافت تسهیلات انجام بدهد باید ابتدا طرح خود ارائه دهد و بر اساس طرح ارایه شده است و این موضوع که چقدر تولید دارد یا برای چند نفر اشتغال زایی می کند،کارشناسی می شود و معرفی می شود برای اینکه تسهیلات دریافت کند.

حسین زاده در مورد رشته های صنایع دستی هر منطقه از استان کرمان گفت: در مناطق جنوبی رشته های خوس دوزی، گلابتون دوزی و حصیربافی، در مرکز استان، پته دوزی، صنایع دستی چوبی و چرمی، فلزی، در شهرهای شمالی وغربی گلیم بافی، پته دوزی وصنایع دستی سنگی و در شرق استان نیز حصیربافی، سیس بافی، پته دوزی و سوزن دوزی وجود دارد که هنرمندان در این رشته های فعالیت می کنند.

کرونا و خانه نشینی فعالان گردشگری

این میهمان ناخوانده کرونا علاوه بر صنایع دستی حدود 3 هزار فعال بخش گردشگری استان کرمان را خانه نشین کرده است.

به گفته سید علی معین زاده رییس انجمن هتلداران استان در استان کرمان، 2 هزار 300 تخت اقامتی و 330 واحد بوم گردی است که با شیوع کرونا و تعطیلی این مراکز و محدودیت مسافرت ها بخش اعظم کارکنان این بخش که بیش از 3 هزار نفر نیرو است بیکار و خانه نشین شده اند.

وی افزود : فعالان این بخش خواستار کمک های موثر دولت برای بازگشت شرایط این واحدها به وضع مطلوب هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=49041
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.