دویدن در لوت سخت‌ترین تجربه زندگی ورزشی‌ام بود

آژانس گردشگردی لوت به مدیریت فرزانه مفیدی با رایزنی موفق شد دونده ایتالیایی پائلو ونتورینی را برای ثبت رکورد دو در بیابان لوت به ایران دعوت کند. این دونده که یکی از استقامتی ترین دونده های جهان است مسیر ۷۵ کیلومتری گندم بریان،کلوت ها تا کاروانسرای شفیع آباد در شهداد را طی ۱۲ ساعت دوید. مستندسازانی از شبکه اسکای اسپورت ایتالیا برای ساخت مستند از این ثبت رکورد همراه این دونده حضور داشتند. روز جمعه نشست خبری با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، نماینده سفارت ایتالیا، معین افضلی، پائلو ونتورینی و تیم همراه او برگزار شد.
مدیر کل میراث فرهنگی در این نشست خبری گفت به پائلو ونتورینی تبریک می گویم که هوشمندانه بیایان لوت ایران و کرمان را انتخاب کرد و موفق به ثبت رکورد جهانی در بیایان لوت که اولین اثر طبیعی ثبت جهانی هست، شد. این افتخاری است که تا قبل از ایشان نصیب کسی نشده بود به جز هم وطن خودش در سال گذشته. رکوردی را که این دونده زده با محاسبه پستی و بلندی هایی که طی کرده قطعا رکورد ۸۰ کیلومتر را در دمای بالای ۵۰ درجه زده است.
محمود وفایی افزود که استان کرمان در همه ابعاد دارای پتانسیل و ظرفیت های زیادی از جهت میراث فرهنگی، جاذبه های طبیعی و اقلیم های متفاوت است و مجموعا استان ما سرشار از جاذبه های گردشگری و توریستی است. بیابان لوت هم به عنوان اولین اثر طبیعی ایران ثبت جهانی شده است. استان کرمان فقط با کویر شناخته نمی شود. ماهان یکی از جاذبه های دیگر استان ماست باغ شاهزاده هم ثبت جهانی است.
اینجا هم سرزمین کویر است و هم سرزمین ارتفاعات، هم سرزمین آثار بسیار ارزشمند تاریخی و چهار اقلیم. گرمترین نقطه زمین در کرمان است با دمای ۷۶ درجه که این دما در کویر لوت ثبت شده و با فاصله ی ۷۰ کیلومتر از این نقطه شب ها بسیار سرد است.
وفایی ادامه داد که امیدواریم این حضور منعکس کننده جاذبه های استان باشد. علاوه بر واقعیت هایی که از جهت زیبایی‌های ایران و استان به آن ها اشاره شد، مسئله مهم دیگر امنیت بسیار خوبی است که ما داریم. مردمان خوب و جامعه محلی شهداد را مشاهده کردید. اینجا سرزمین صلح، دوستی، آرامش، سرزندگی و صفاست. با مردمانی بسیار خونگرم و بشر دوست.
به هر حال از اینکه به سرزمین ما آمدید خوشحالیم و از اینکه این انتخاب هوشمندانه را انجام دادید ممنونیم و امیدواریم نام شهداد و بیایان لوت با این رکود بسیار خوبی که شما زدید بیشتر دیده شود. امیدواریم فرصتی فراهم شود تا از دیگر جاذبه های استان هم بازدید داشته باشید.
در حال برنامه ریزی هستیم برای اینکه به همت همه عزیزان حاضر و مسئولین استان با حمایت شخص استاندار بیابان لوت را پایگاه دایمی اجرای مسابقات و برنامه های مربوط به ماراتن و برنامه هایی که نیاز به مکان صحرایی دارند تبدیل به مکان جهانی کنیم.
از دونده ماراتن سال قبل یاد کنم که می گفت من این بیابان را با این شگفتی ها دیدم، هیچ صحرای دیگری را با این عظمت و زیبایی‌ ندیدم. در کنار این برنامه ریزی امیدواریم بیابان لوت یک پایگاه بین المللی برای انجام مسابقات استقامت و تیم های ماراتن شود، البته رویکرد اصلی ما این است که از این میراث بشری محافظت کنیم.
کشور ایتالیا در عمل نشان داد که خواستار ایجاد ارتباطات خوب به صورت عملیاتی است و این موضوع را در ماراتن سال گذ شته و امسال مشاهده کردیم.

ورزش کمک می‌کند تا روابط دو ملت بیشتر شود

نماینده سفارت ایتالیا: از کل ایران تشکر می کنم اینبار هم مثل چهار سال گذشته که من در ایران هستم نشان دادند که تمام تلاششان را برای همکاری و مهمان نوازی به خرج می دهند. همچنین از پائلو ونتورینی تشکر می کنم که عامل اصلی این پروژه است. همانطور که همه می‌دانیم این دونده بین المللی همیشه سعی کرده مسیر های سختی را برای دویدن انتخاب کند. نه تنها برای دید ورزشی بلکه برای شناخت مردمان منطقه . پائلو به لوت و گندم بریان سفر کرد و یک رکورد به ثبت رساند با تلاش در موقعیت بسیار سخت. با همکاری همکاران ایتالیایی‌ای اش این پروژه را با موفقیت با طی تقریبا ۷۵ کیلومتر به انجام رساند.
بازهم تشکر میکنم از پائلو بخاطر این حرکتش نه تنها به جهت اهداف ورزشی بلکه به خاطر اینکه توانست یک ارتباط و خط فرهنگی دیگر را بین ایران و ایتالیا ایجاد کند. روابط بین ایران و ایتالیا به هزاران سال قبل برمیگردد ورزش کمک می کند که روابط بین دو ملت را بیشتر کنیم. از همه کسانی که کمک کردند این پروژه اجرایی شود تشکر می کنم.

روابط دوستانه باعث شد مثل یک خانواده این کار را انجام دهیم

پائلو ونتورینی گفت که می خواهم صمیمانه تشکر ویژه ای بکنم از تمام کسانی که درگیر اجرای این پروژه بودند خصوصا آقای وفایی که جملات و کلمات زیبایی را بیان کردند و نماینده استانداری آقای نصیری که نشان دهنده میل جدی دستگاه های دولتی ایران برای اجرای چنین برنامه هایی است.
ونتورینی افزود که بدون روابط بسیار و روابطی که تیم آژانس لوت داشتند ما نمی توانستیم این کار را انجام دهیم. همچنین تشکر از تیم خودم که در این شرایط سخت باعث شدند من این پروژه را به پایان برسانم.
تقریبا یک روز و نیم از ثبت رکورد گذشته و در چهره های ما مشخص است خسته‌ایم که نشان دهنده یک پروژه سخت و جانکاه است. هم از نظر فیزیکی و هم مدیریت اجرای این پروژه بسیار سخت بود.
وی ادامه داد که سفارت ایتالیا برای آماده سازی به ما بسیار کمک کردند. با توجه به روابط خوب با دستگاه های دولتی ایران و همچنین کار مهمی که آقای افضلی و همسرشان خانم مفیدی در آژانس لوت برای ایجاد چنین پروژه ای انجام دادند و همچنین حمایت بسیار خوب دولت ایتالیا. من جزئی از پلیس ایتالیا هستم که مسئولیت من را زیاد می کند چرا که اینجا فقط پائلو ونتورینی نیست بلکه پائلو ونتورینی به عنوان پلیس ایتالیا هست. در کنار هم قرار گرفتن تکه های این پازل وقت می طلبید و بسیار سخت بود و ما با پذیرش این سختی ها توانستیم کار را انجام دهیم.
ونتورینی گفت تمام تلاشمان این بوده که سنت های ایرانی را رعایت کنیم و اگر کوتاهی شده عذرخواهی می کنیم. روابط دوستانه باعث شد مثل یک خانواده این کار را انجام دهیم.
در پایان نشست خبری ونتورینی در پاسخ به سوال خبرنگار پیام ما که دلیل انتخاب بیابان لوت برای دویدن چه مسئله ای بوده و اینکه آیا ثبت جهانی بیابان لوت در این مسئله تاثیرگذار بوده یا خیر گفت: به این دلیل که گندم بریان گرم ترین نقطه کره زمین شناخته شده است این منطقه را انتخاب کردم. زیبایی کلوت و ثبت جهانی هم تاثیر داشت اما با توجه به اینکه رویداد ورزشی است مهمترین فاکتور دمای هوا است. وی ادامه داد زمانی که من میدوم تمام تمرکزم روی دویدن است اما وقت هایی که استراحت می کردم از دیدن این همه زیبایی در کویر انرژی می گرفتم.
خبرنگار پیام ما از تجربه های قبلی این دونده پرسید اینکه در چه جاهایی دویده اند این شرایط را پیش از این تجربه کرده اند یا خیر؟
ونتورینی پاسخ داد که بله این سومین تجربه من است در سراسر دنیا دویدم اولین تجربه دویدن در این شرایط در صحرای نوادا در آمریکا بود که ارتفاع این صحرا ۸۶متر پایین تر از سطح دریا بود بسیار خشک بود ۲درجه فقط شرجی داشت، کویر لوت ۸درجه شرجی بود این مسائل باعث شد که در هر دو صحرا خیلی شرایط سخت باشد. دومین تجربه من دویدن در جنوب کشور تونس بود اولین نفری بودم که توانستم از دریاچه نمک این صحرا عبور کنم در ماه آگوست درجه حرارت ۵۷-۵۶ بود و توانستم ۷۲ کیلومتر بدوم و از دریاچه نمک رد شوم. تجربه دویدن در لوت متفاوت بود همه صحراهای که پیش از این در آنها دویده بودم صاف و تخت بودند اما منطقه گندم بریان پستی بلندی زیاد داشت و این تجربه جدیدی بود در سایه درجه حرارت ۴۸ درجه بود که دمای بسیار بالایی است سرعت باد ۶۰ کیلومتر در ساعت بود می خورد به من و خاک و شن هم به همراه داشت و کار را سخت تر می کرد. وقتی همه فاکتور ها را در کنار هم بگذاریم این سخت ترین تجربه در زندگی ورزشی بود.
در پایان این مراسم پائلو ونتورینی پیراهنی که در زمان ثبت رکورد به تن داشت را به آژانس گردشگری لوت اهدا کرد، همچنین تندیسی که توسط این آژانس در نظر گرفته شده بود توسط مدیرکل میراث فرهنگی به این دونده ایتالیایی اهدا شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12596
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.