شهرداری کرمان: میراث مانع اجرای طرح پارک گردشگری شد

شهردار کرمان با بیان اینکه طرح پارک گردشگری کرمان مصوبه میراث فرهنگی را دارد، گفت: اما میراث فرهنگی اخیرا به‌ دلیل قرار داشتن این طرح در حریم قلاع اردشیر و دختر مخالفت خود را با اجرای آن اعلام کرده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، سعید شَعرباف در نشستی به‌منظور بررسی و بازنگری پارک گردشگری کرمان با حضور نمایندگان آستان قدس رضوی از طراحی پارک بزرگ گردشگری کرمان در مجموعه پردیسان قائم (عج) خبر داد و افزود: این طرح مصوبات کمیسیون ماده پنج را دریافت کرده است.

وی ادامه داد: باوجود پیگیری‌های مکرر در دوره گذشته و ارائه طرح مصوب، هنوز پاسخی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای احداث این پارک داده نشده است و میراث فرهنگی بر لزوم بررسی بیشتر طرح پارک گردشگری کرمان تأکید دارد.

شهردار کرمان، تعیین‌ تکلیف طرح جامع گلزار شهدا را پیش از بررسی طرح پارک بزرگ گردشگری مهم دانست و گفت: باید نسبت سطح این طرح با پروژه پارک گردشگری مشخص شود.

وی اظهار داشت: مجری طرح محدوده گلزار شهدا قرارگاه خاتم الانبیا (عج) انتخاب شده، البته این طرح، از پروژه پارک گردشگری کرمان مستقل است.

منافع موقوفه در پارک گردشگری کرمان حفظ می‌شود

شعرباف، در ادامه با تاکید بر اینکه زمین طرح متعلق به آستان قدس رضوی است، یادآور شد: در سطحی که کمیسیون ماده پنج تعیین کرده، انتفاع موقوفه باید تأمین شود که منافع موقوفه در طرح پارک گردشگری کرمان حفظ می‌شود.

وی افزود: پارک گردشگری که در زمین موقوفه قرار دارد، قرار نیست صرفاً به فضای فرهنگی تبدیل شود و میزان انتفاع آن باید مشخص باشد.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه پارک بزرگ گردشگری کرمان، پارکی شهری نیست و مالک دارد که می‌تواند نفع ببرد، ادامه داد: تأکید شده بسته‌های اقتصادی در کاربری‌ها دیده شود؛ بنابراین این حق شرعی و نیاز منطقه است و از این رو حق موقوفه باید رعایت شود.

مطالعات طرح پارک گردشگری کرمان از سه سال قبل آغاز شد 

مشاور طرح پارک گردشگری کرمان نیز در تشریح طرح بزرگ پارک گردشگری، آغاز مطالعات این پارک را مربوط به سال ۹۸ دانست و گفت: در این مدت با تهیه طرح‌ و مطالعات کامل، چشم‌انداز پروژه مشخص شده است.

مرتضی ادیب با بیان اینکه بیشتر طرح را به سمت فضای سبز و کاربری کشاورزی بردیم، خاطرنشان کرد: ۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی را در طرح حفظ و باغ‌هایی را تعریف کردیم که ارزش مالی دارند.

وی به ارزش تفریحی، فرهنگی و گردشگری این طرح اشاره کرد و افزود: پیوستگی طرح از لحاظ فضای تجاری و فرهنگی در یک فضا به‌صورت متمرکز دیده شده است.

ادیب افزود: طرح به‌گونه‌ای اجرا می‌شود که توپوگرافی منطقه را برهم نمی‌زند و در کنار آن فضاها و باغ‌های رهاشده، به‌نوعی احیا می‌شود.

وی به اتصال طرح به پیاده‌راه سردار دل‌ها اشاره و بیان کرد: پارک گردشگری کرمان با حفظ حریم آثار تاریخی، در زیرزمین اجرا می‌شود و با رعایت حریم منظری، حیاط مرکزی و ساختمان‌های تجاری، فرهنگی و سینما، در عمق زمین قرار داده شده است‌.

مشاور پارک گردشگری کرمان، احیای خانه‌ها و باغ‌های قدیمی برای مصارف گردشگری و بوم‌گردی، ایجاد سالن آمفی‌تئاتر، موزه کشاورزی و موزه تاریخ طبیعی کرمان را از جمله موارد دیده‌ شده در طرح عنوان کرد.

قلی‌زاده، نماینده آستان قدس رضوی در محدوده استان کرمان و یزد نیز در ادامه، به وجود سه موقوفه آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: درآمد حاصل از موقوفه‌ها، صرف حرم مطهر امام رضا(ع) می‌شود؛ بنابراین، موضوعات اقتصادی در این طرح باید رعایت و منافع موقوفه حفظ شود.

همچنین در این نشست در خصوص محدوده مورد نظر با در نظر گرفتن تعامل و پیوستگی عملکرد طرح با مرقد مطهر سردار دل‌ها و گلزار شهدا، مواردی مطرح و مقرر شد به درخواست نمایندگان آستان قدس رضوی و با حفظ یکپارچگی باغ بیرم‌آباد، جنگل و باغ خان، منافع موقوفه که متعلق به استان قدس رضوی است، حفظ شود.

در این جلسه همچنین بر همکاری شهرداری و آستان قدس رضوی برای دریافت مجوزهای میراث فرهنگی تأکید و مقرر شد با برگزاری جلسه‌ای در تهران، موافقت میراث فرهنگی برای بررسی سطوح کار و طرح نهایی گرفته شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=87603
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.