بررسی روز| ردپای انحصار در حذف بسته‌های پذیرایی قطارهای جوپار؟

شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار به‌عنوان اولین شرکت بخش خصوصی در كشور فعالیت رسمی خود را از سال 1381 در زمینه كریر ریلی مسافری و باری آغاز کرد.
در روزهای گذشته تعدادی از مخاطبان «کرمان نو» اعلام کردند که اخیرا شرکت جوپار اقدام به حذف بسته‌های پذیرایی قطارهای خود کرده.
برخی از مخاطبان معتقدند به دلیل اینکه این شرکت در کرمان پایه‌گذاری شده توقع می‌رود که خدمات بهتری را هم به کرمانی‌ها و مهمانان کرمان ارائه دهد نه اینکه همان خدمات اندک را هم حذف کند.
در پی این تماس‌ها، پیگیر چرایی این موضوع و نفع و ضررهایی که می‌تواند برای مسافران و حوزه گردشگری کرمان داشته باشد، شدیم.
مهدی سیاووشی، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان در این خصوص به «کرمان نو» می‌گوید که

حذف بسته‌های پذیرایی ازاین‌جهت که این شرکت قیمت بسته را از بلیت‌ها حذف کرده است نهایتا می‌تواند به نفع گردشگری تمام شود. به دلیل اینکه با حذف این مبلغ از بلیت‌ها قیمت تمام‌شده بلیت پایین آمده است و مسافری که بخواهد بسته غذایی داشته باشد می‌تواند آن را از بوفه قطار تامین کند. مسافری هم که علاقه‌ای به خوردن آن بسته پذیرایی نداشته، هزینه اضافی را متقبل نشده.

مجتبی دهقانی، رییس آژانس جنوب شرق در کرمان هم در این خصوص به «کرمان نو» گفت که شرکت مسافربری جوپار در حالی پذیرایی میان وعده‌ای را که داشته حذف کرده که مبلغ پنج هزار و 400 تومان هم از قیمت تمام‌شده بلیت کم کرده است.
او اضافه کرد که البته پیش‌ازاین‌ها نیز از سوی شرکت‌های مسافربری ریلی اعلام‌شده بود با توجه به قطع حمایت‌های مالی دولت از این شرکت‌ها احتمال چنین تصمیم گیری‌هایی وجود دارد. اما بازهم شرکت جوپار اگر بسته‌های پذیرایی را حذف کرده قیمت آن را هم از بلیت‌ها کم کرده است.
وی در خصوص قیمت بلیت‌های شرکت مسافربری جوپار به نسبت خدماتی که ارائه می‌دهد نیز گفت که اگر بخواهیم قیمت بلیت قطار را نسبت به بلیت هواپیما و اتوبوس بسنجیم این قیمت‌ها خوب هم هستند، با توجه به اینکه با همین قیمت‌ها هم اکثر مواقع ظرفیت قطارها تکمیل نمی‌شود اما این موضوع نباید موجب شود که این شرکت خدمات خوبی را ارائه ندهند.
به اعتقاد دهقانی خدماتی که اکنون توسط این شرکت ارائه می‌شود در شان مردم کرمان نیست.
وی در ادامه در خصوص کیفیت واگن قطارهای این شرکت مسافربری در مسیر کرمان – تهران گفت که در قسمتی از مسیر به دلیل شنی بودن زمین‌های اطراف مقدار خاک نسبتا زیادی وارد واگن‌های قطارهای جوپار می‌شود که نشان‌دهنده این موضوع است که باید نوسازی واگن‌ها در دستور کار این شرکت قرار بگیرد.
طی روزهای گذشته هم از سوی روابط عمومی شرکت قطارهای مسافربری جوپار به یکی از نشریات محلی اعلام‌شده بود که

بیش از یک ماه است مجموعه شرکت مسافربری جوپار با هماهنگی راه‌آهن کل کشور بسته پذیرایی از مسافرین را حذف نموده است. نوسان در قیمت‌ها علت اصلی اجرای این تصمیم بود که با توجه به حذف بسته پذیرایی هزینه مربوطه که در بلیت‌ها لحاظ شده بود حذف گردید و مسافران می‌توانند خدمات مربوطه را از بوفه قطار خریداری نمایند.

انحصار جوپار در کرمان؟
در همین حال برخی از کاربران «کرمان نو» از در انحصار بودن حمل‌ونقل ریلی کرمان گلایه دارند و می‌گویند که دلیل خدمات نامطلوب جوپار، همین انحصاری بودن است. همانند آنچه در پروازهای شرکت ماهان در کرمان رخ‌داده.
برای پیگیری این گلایه مخاطبان، سری به سایت‌های فروش بلیت قطار زدیم. در مسیر کرمان – تهران که بیشترین مسافر جابجا می‌شود شرکت مسافربری جوپار هرروز قطارهایی را دارد و دو شرکت رجا و بن ریل هم چهار روز در هفته (روزهای زوج و جمعه) در این مسیر مسافر جابجا می‌کنند.
اگرچه این امر نشان‌دهنده انحصاری نبودن حمل‌ونقل ریلی کرمان است اما نباید از این موضوع غافل شد که مثلا در مسیر یزد – تهران سه روز در هفته مردم می‌توانند از میان چهار شرکت مسافربری قطار موردنظر خود را انتخاب کنند و چهار روز در هفته هم حق انتخاب سه شرکت مسافربری ریلی را دارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20161
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.