عملکرد دولتی‌ها مانع اصلی رونق سرمایه‌گذاری | امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان پایین‌تر از میانگین کشوری

شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان در دو سال منتهی به زمستان 96 عدد 6.10 از 10 (10 بدترین حالت) بوده است، در حالی که این شاخص در میانگین کشوری 5.98 است.11

در این گزارش که بر اساس داده‌های آماری (سنجش مولفه‌های آماری نياز به پيمايش و نظرخواهی ندارد و پيشتر توسط نهادهای رسمی اندازه‌گيری و اعلام شده‌اند، مولفه‌هایی همچون نرخ تورم، نرخ ارز، تعداد شکایات و پرونده‌های بررسی شده در دادگاه‌ها و ضریب نفوذ بیمه در این دسته جای می‌گیرند.) و داده‌های پیمایشی (شاخص‌هایی براساس نظر فعالان کسب و کار سراسر استان) نوشته‌شده است، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان بر اساس داده‌های آماری در رتبه هفتم و بر  اساس داده‌های پیمایشی در رتبه 28 قرار دارد.

2

3

مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان 38 مؤلفه را پایش کرده که 17 مولفه آماری  و 21 مولفه پیمایشی هستند.

بر اساس داده‌های داده‌هایی آماری این گزارش سه مولفه اجرای كامل و به‌موقع احكام قضايی، ثبات شاخص تورم مصرف‌کننده و ضریب نفوذ بیمه بیشترین تاثیر را در پایین آوردن شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در استان کرمان را داشته‌اند.

ازنظر فعالان اقتصادی نیز سه مولفه عمل مسوولان استانی و محلی به وعده‌های اقتصادی داده‌شده، عمل مسوولان ملی به وعده‌های داده‌شده و میزان حمایت از مسوولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری بیشترین سهم را در نارضایتی فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در استان کرمان داشته است.

درنهایت مرکز پژوهش‌ها هفت نماگر برای سنجش امنیت اقتصادی در نظر گرفته که با تلفیق مولفه‌های آماری و پیمایشی ارزیابی شدند.

بر اساس نماگر «ثبات اقتصاد کلان» استان کرمان در رتبه 20 قرار دارد.

4

بر اساس نماگر « فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی»  استان کرمان در رتبه 10 قرار دارد.

5

بر اساس نماگر « تعريف و تضمين حقوق مالكيت»  استان کرمان در رتبه 28 قرار دارد.

6

بر اساس نماگر « شفافيت و سلامت اداری» استان کرمان در رتبه 23 قرار دارد.

7

بر اساس نماگر « عملكرد دولت» استان کرمان در رتبه 29 قرار دارد.

8

بر اساس نماگر « ثبات و پيش‌بينی‌پذيری مقررات و رويه‌های اجرايی» استان کرمان در رتبه 14 قرار دارد.

9

بر اساس نماگر « مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض» استان کرمان در رتبه 25 قرار دارد.

10

استان کرمان ازنظر امنیت سرمایه‌گذاری در حالی در رتبه 23 قرار دارد که در زمان استانداری علیرضا رزم حسینی، وی همواره تاکید می‌کرد که در استان کرمان برای ورود سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن‌شده است.

او اسفند 96 هم در نشستی خبری گفت که «الگوی اقتصاد مقاومتی در کرمان جواب داد. امروز فضای کسب‌وکار استان بهبود پیداکرده و شاخص‌های اقتصادی رشد یافته است.»

در حالی این ادعا از سوی استاندار پیشین کرمان مطرح‌شده که امنیت سرمایه‌گذاری از اصلی‌ترین شاخص‌های موثر در بهبود فضای کسب‌وکار است که حالا مرکز پژوهش‌ها اعلام کرده وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان اصلا مناسب نیست.

این گزارش مرکز پژوهش‌ها با آخرین گزارش اتاق بازرگانی ایران از فضای کسب‌وکار همخوانی دارد.

بر اساس گزارشی که در مردادماه امسال اتاق بازرگانی ایران از شاخص ملی محیط کسب‌وکار در بهار ۹۷ منتشر کرده، نمره این شاخص ۶٫۳۱ بوده که بدترین نمره در هفت فصل گذشته است.

کرمان در این فصل ازنظر مساعد بودن فضای کسب‌وکار، بیستمین استان کشور بوده. (اینجا)

زمستان 96 هم کرمان با کسب نمره 5.79 در رتبه چهاردهم بوده است.

این رتبه‌های نه‌چندان خوب نشان می‌دهد که ادعای رزم‌حسینی درباره بهبود فضای کسب‌وکار به دلیل اقدامات دولت از واقعیت دور بوده، به‌خصوص که بدترین نمره نماگر اقتصادی امنیت سرمایه‌گذاری در استان کرمان مربوط به «عملکرد دولت» با رتبه 29 بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19697
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.