آیا دولت کرمان را فراموش کرده؟

8خردادماه بود که استاندار کرمان از سمت خود استعفا داد.

10 خردادماه وزارت کشور استعفای رزم حسینی را پذیرفت و حکم سرپرستی استانداری را به محمدجواد فدایی که در آن زمان معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری را بر عهده داشت داد.

اما باگذشت بیش از چهار ماه از سرپرستی فدایی در استانداری کرمان، بازهم استاندار معرفی نشد.

طی این مدت بارها مسوولان استانی در خصوص معرفی نشدن استاندار کرمان از سوی وزارت کشور اعتراض کرده بودند.

آخرین اعتراض مسوولان استانی در این خصوص از سوی وزارت کشور این‌گونه پاسخ‌داده‌شده بود:

استاندار کرمان پس از ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به دولت معرفی می‌شود.

این قانون ۲۴ شهریورماه از سوی مجلس به دولت برای اجرا ابلاغ شد. ۲۵ شهریورماه هم عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت که تعدادی از استانداران هستند که باید جایگزین شوند در مدار این جایگزینی‌ها استاندار کرمان هم تعیین می‌شود.

اما بازهم تا امروز خبری از  معرفی استاندار کرمان از سوی وزارت کشور شنیده نشد.

تاخیر چندباره در انتخاب استاندار کرمان این بار صدای اعتراض حسین امیری، رییس مجمع نمایندگان استان کرمان را درآورد. او ۳۱ شهریور اعلام کرد:

دولت با توجه به گذشت مدت‌زمان طولانی از استعفای استاندار کرمان در تعیین تکلیف مدیریت استان تسریع کند.

حال با توجه به اینکه چندی پیش وزیر کشور اعلام کرده بود:

به معاون سیاسی وزارت کشور ماموریت داده شد تا نیروها و افراد باتجربه از مجموعه وزارت کشور را با اولویت «معاونان» فعلی استانداران جهت تصدی‌گری استانداری معرفی کند.

می‌توان گفت شانس استاندار شدن فدایی زیاد است.

پیش‌ازاین نیز محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس به «کرمان نو» گفته بود:

«احتمالا وزارت کشور منتظر به پایان رسیدن مجوز موقت اقامت فدایی در کانادا است که تا پایان شهریورماه به پایان می‌رسید.»

اما بازهم خبری از معرفی استاندار کرمان نشد.

پیش‌ازاین اعلام‌شده بود که طبق قانون استانداری‌ها می‌توانند 4 ماه با سرپرست اداره شوند. موضوعی که مطرح می‌شود این است که با پایان این مهلت در 10 مهرماه آیا سرپرست بودن فدایی در استانداری کرمان قانونی بوده، یا خیر؟

این سوال را از مدیرکل حوزه استانداری کرمان پرسیدم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمودآبادی به «کرمان نو» گفت: «آقای سامانی که سخنگوی وزارت کشور هستند گفتند که استانداری‌ها تا پنج ماه می‌توانند با سرپرست اداره شوند.»

وی در ادامه گفت: «در خصوص زمان معرفی استاندار کرمان اطلاعی ندارم.»

با توجه به گفته‌ی مدیرکل حوزه استانداری کرمان اگر مهلت سرپرستی فدایی در استانداری پنج‌ماهه بوده، این مهلت در 10 آبان ماه به پایان خواهد رسید و اکنون آنچه مهم است این است که آیا تا چهار روز دیگر استاندار کرمان معرفی خواهد شد یا خیر؟

این سوال را از سخنگوی مجمع نمایندگان استان کرمان پرسیدیم.

احمد انارکی محمدی در  این خصوص به «کرمان نو» با اشاره به پیگیری‌های مجمع نمایندگان استان از زمان استعفا رزم حسینی برای تعیین تکلیف استانداری کرمان، گفت که هرروز از دولت قول‌هایی را در خصوص مشخص شدن استاندار کرمان شنیدیم.

او ادامه داد: «آخرین خواسته ما از دولت به‌ روز گذشته برمی‌گردد که طی صحبت‌هایی که با آقای رییس جمهور، معاون اول ایشان و وزرا و مسوولان وزارت کشور داشتیم، درنهایت نامه‌ای به آقای روحانی دادیم و در این نامه بر این موضوع تاکید شده است که نزدیک به پنج ماه است که با توجه به مساله هایی مثل تنش آبی، عقب‌افتادگی در بعضی از زیرساخت‌ها، مسائل صنعتی،معدنی، کارگری و کشاورزی هنوز استاندار کرمان تعیین نشده است.»

سخنگوی مجمع نمایندگان استان کرمان افزود در ادامه نامه آمده است که «علیرغم پیگیری‌های متعدد نمایندگان انتظار نمی‌رفت که این مدیریت چند ماه معطل بماند که متأسفانه این اتفاق افتاده است.»

انارکی گفت که در  نامه مذکور تأکید شده: «نمایندگان استان همان هفته اول بعد از استعفای آقای رزم حسینی، نظر مشورتی خود را به وزارت کشور اعلام کردند و مقرر شد بر اساس صلاحدید وزارت معرفی استاندار صورت گیرد.»

او اعلام کرد با توجه به اینکه این هفته تعطیلات است استاندار معرفی نمی‌شود و قطعا معرفی استاندار کرمان به هفته دیگر موکول می‌شود.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان در پاسخ به این سوال «کرمان نو» که با پایان مهلت قانونی سرپرستی استانداری کرمان اگر استاندار مشخص نشود، تکلیف چه می‌شود؟ گفت که به‌هرحال ممکن است وزارت تصمیم گرفته باشد تا فرد جدیدی معرفی نشده آقای فدایی به کارشان در استانداری ادامه دهند.

در حالی ورزات کشور نزدیک پنج ماه است در خصوص معرفی استاندار کرمان تعلل می‌کند که سرپرست استانداری نمی‌تواند تمامی اختیاراتی را داشته باشد که یک استاندار دارد.

احمد حمزه نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان نیز طی روزهای گذشته در صحن علنی مجلس خطاب به وزارت کشور در خصوص تعیین تکلیف استانداری کرمان گفت:

باید هر چه سریع‌تر وضعیت استانداری این استان پهناور که قریب ۵ ماه است با سرپرستی اداره می‌شود، مشخص شود.

این استان نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر وسعت دارد و این مساله در شرایط نبود استاندار باعث شده که شهرهای جنوبی هرروز محروم و محروم‌تر شوند.

در این شرایط بد اقتصادی نباید یک استان پنج ماه فاقد استاندار باشد و با سرپرست اداره شود، چون اختیارات استاندار مسلما از سرپرست بیشتر است و می‌تواند برای توسعه استان برنامه‌ریزی کند.

افراد بسیاری در نواحی جنوبی استان کرمان فاقد شناسنامه هستند که باید با ورود شورای تأمین این مساله هر چه سریع‌تر حل‌وفصل شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20833
1 نظر
  1. محمد می گوید

    متاسفانه نمایندگان استان کرمان هم برایشان مهم نیست ، دولت و شخص رئیس جمهور که بماند
    آقای جهانگیری هم که به دلیل وجود جناب واعظی و نوبخت کاری از دستش بر نمی آید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.