کرمان مردود در جذب سرمایه‌گذار خارجی| سهم کرمان از سرمایه‌گذاری خارجی‌ها؛ زیر نیم درصد

از همین میزان هم اکثر سرمایه‌گذاری‌های خارجی مصوب شده مربوط به خودروسازی بم و در زمینه توسعه این طرح‌ها بوده است. یعنی سرمایه‌گذار خارجی جدیدی به استان وارد نشده و همان سرمایه‌گذارانی که در اوایل دهه هشتاد برای تولید خودرو به کرمان آمدند، سرمایه‌گذاری خود را افزایش دادند.

به‌جز سرمایه‌گذاری در حوزه خودروسازی، استان کرمان در سه سال و نیم گذشته تنها توانسته 15 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند که کمتر از نیم درصد از میزان کل سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است.

در شرایطی که سرمایه‌گذاران خارجی خودروسازی بم چینی هستند، اگر سال‌ها پیش این شرکت‌ها به کرمان ورود نمی‌کردند، امروز چشم کرمان به ورود سرمایه‌گذار خارجی خشک‌شده بود.

این آمارها نشان می‌دهد، فرش قرمزی که گفته می‌شد در استان کرمان برای حضور سرمایه‌گذاران پهن است برای سرمایه‌گذاران خارجی خیلی جذاب نبوده.

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهم استان کرمان در سال 94 از جذب سرمایه خارجی 1.8 میلیارد دلاری در کشور صفر بوده است.

در سال 95 نیز 71 طرح با ارزش 2.1 میلیارد دلار در کشور برای اجرا توسط سرمایه‌گذاران خارجی مصوب شد که سهم استان کرمان تنها دو طرح به ارزش 70 میلیون دلار بوده و 55 میلیون دلار آن مربوط به خودروسازی بم بوده است.

بررسی این گزارش در سال 96 نیز نشان می‌دهد که سهم استان کرمان از سرمایه‌گذاری 3.5 میلیارد دلاری تنها 232 میلیون دلار بوده که آن‌هم برای افزایش سرمایه‌گذاری در خودروسازی بم صورت گرفته و این نشان می‌دهد که هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در سال 96 در استان کرمان صورت نگرفته است.
گزارشات وزارت صمت در پنج‌ماهه اول 97 نیز نشان می‌دهد که عملکرد استان کرمان در زمینه جذب سرمایه‌گذار در این مدت هم راضی‌کننده نبوده.

به‌طوری‌که در کل کشور 32 طرح باارزش 580 میلیون دلار مصوب شده است که سهم استان کرمان تنها یک طرح آن‌هم باهدف افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه خودروسازی به ارزش 230 میلیون دلار بوده.

درست است که ارزش سرمایه‌گذاری بالا بوده اما نباید این موضوع را فراموش کرد که استان کرمان در سه سال و نیم گذشته به‌جز یک طرح 15 میلیون دلاری دیگر نتوانسته هیچ سرمایه‌گذار خارجی جدیدی را جذب کند.

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را در خصوص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران به تفکیک استان‌ها منتشر کرده بود که نشان می‌داد، کرمان بیست و سومین استان کشور ازنظر امنیت سرمایه‌گذاری در ایران است که می‌توان ازجمله دلایل رغبت نداشتن خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در کرمان به‌حساب آورد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21110
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.