وضعیت امروز ایران از سال 91 بهتر است | بعد از پیروزی در جنگ اقتصادی باید به FATF فکر کنیم

محمدمهدی زاهدی روز گذشته در بازدید از غرفه موسسه مطبوعاتی پیام‌آوران در چهارمین نمایشگاه مطبوعات کرمان در پاسخ به این سوال ما که «در حالی برخی کارشناسان تصویب نشدن لایحه سی اف تی را که منجر به بازگشت ایران به لیست سیاه FATF می‌شود، خود تحریمی می‌خوانند، شما جزو نمایندگانی بودید که به تصویب آن رای منفی دادید. چه راهکاری برای برقراری روابط بانکی ایران و دنیا در شرایط تحریم‌های آمریکا دارید؟»گفت که ما الان در جنگ اقتصادی هستیم. وقتی کشوری در جنگ هست که نباید همه طرح‌ها و داشته‌هایش را برای دشمن افشا کند.

وی اضافه کرد که شرایط امروز ایران به‌مراتب بهتر از سال‌های 90 و 91 است. در آن سال‌ها علاوه بر آمریکا، کشورهای اروپایی و حتی چین و روسیه هم تا حدودی تحریم ایران را با جدیت دنبال می‌کردند اما امروز این‌گونه نیست. ما آن زمان توانستیم کشور را اداره کنیم و ارز بیاوریم. امروز که اوضاع بهتر هم هست.

به اعتقاد این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی، در حال حاضر نه‌تنها راه‌های دور زدن تحریم باز است که راه‌های جدیدی هم پیش روی کشورمان قرار دارد.

زاهدی در پاسخ به اینکه به اعتقاد شما تا چه زمانی باید به دلیل شرایط حساسی که از آن نام می‌برید خود را از حضور در بازارهای جهانی محروم کنیم گفت که وقتی در این جنگ پیروز شدیم، آن‌وقت با در نظر گرفتن منافع ملی می‌توانیم به سی اف تی و FATF فکر کنیم.

این نماینده اصولگرا معتقد است اگر دولت دوازدهم رویکرد خود در حوزه پولی و بانکی را تغییر دهد، ایران بر شرایط سخت فائق می‌آید.

در حالی زاهدی بر تصویب نشدن سی اف تی تاکید دارد که روز گذشته احمد انارکی محمدی، نماینده اصلاح‌طلب مردم رفسنجان و انار در مجلس نسبت به رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس و تصویب این لایحه ابراز امیدواری کرد.

گروه ویژه اقدام مالی یا FATF از سال 2009 ایران را در لیست سیاه خود قرارداد که به‌واسطه آن امکان توسعه روابط بانکی ایران و دنیا سخت شد.

از سال 94 و پس از برجام این گروه حضور ایران در لیست سیاه را تعلیق کرد اما از دولت خواست که چهار لایحه را به تصویب برساند تا این تعلیق دائمی شود.

یکی از این لوایح، سی اف تی یا الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم است.

این لایحه در مجلس تصویب شد اما شورای نگهبان در روز 13 آبان، هم‌زمان با آغاز دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، از رد آن خبر داد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21102
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.