حمید روحی: ساز‌های امانتی را باز ‌می‌گردانیم

حمید روحی در جواب به سخنان فواد توحیدی پژوهشگر حوزه موسیقی که بر نامساعد بودن شرایط موزه سازهای سنتی انتقاد کرده و خواستار پس داده شدن ساز‌های امانتی خود در این موزه شده است گفت: حساسیتی در این زمینه وجود ندارد و ما آنها را بر می‌گردانیم.

قبل از آن فواد توحیدی در رابطه با وضعیت موزه انتقاداتی کرده بود از جمله آنها اشتباه بودن زیرنویس سازها بوده که در ادامه گفته است زیرِنویس سازهایی که من، برادرم و افرادی دیگر که سازهای‌شان را به موزه اهدا و یا امانت داده‌اند با عنوان خریداری ‌شده درج کرده‌اند و ما بارها نارضایتی خود را از وضعیت کنونی ابراز کرده‌ایم و گفته‌ایم که از شرایط فعلی ناراضی هستیم.

وی بیان کرده  تعداد زیادی از سازها در انبار شکسته و پوست برخی از آن‌ها پاره شده است. اما زمانی که این را از نزدیک دیدم به من اجازه عکس‌برداری از انبار را ندادند.

او معتقد است موزه سازهای سنتی وضعیت نامطلوبی دارد و ساز‌های به نمایش گذاشته شده آنهایی است که ظاهر بهتری دارند و ساز‌های قدیمی‌تر را در انبار نگه‌داری می‌کنند که در اینباره با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت کردم که ایشان خواستار رسیدگی به موضوع شدند اما هیچکس جوابگو نیست.

معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در رابطه با گفته‌های آقای توحیدی بیان کرد موزه سازهای سنتی دایر است، یک کارشناس متخصص در این حوزه می‌تواند از آن دیدن و شرایط نگهداری آثار را بررسی کند و اگر لازم باشد ترتیبی داده می‌شود  تا خبرنگارها از سازهایی که آقای توحیدی به موزه تحویل داده، عکس بگیرند.

وی در ادامه گفت توحیدی چندین‌بار این ساز‌ها را برای نمایشگاه پس گرفته و به تهران برده  و دوباره به موزه بازگردانده‌ است وهرگاه صحبت از تار می‌شود احتمالا تصور کنید که پای یک تار یا سه‌تار آن‌چنانی در میان است، در حالی که این سازها به‌جز سازهای معمولی، چیز دیگری نیستند!!!

به گفته وی در رابطه با نارضایتی فواد توحیدی دستور پیگیری داده شده اما اشتباهی در کار نبود.

روحی بیان کرد بعد از دستور پیگیری از طرف مدیرکل میراث بنده درخواست کردم که این موضوع به‌صورت مکتوب ابلاغ شود تا ساختار شکلی واگذاری به درستی اجرا شود. متاسفانه صورت‌جلسه‌های برگشت اشیا، ساختار، بخشنامه‌ها و قانون را نداشتیم.

بنابراین از همکارانم خواستم که از طریق اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور این موضوع پیگیری شود تا ساختار شکل‌گیری و برگشت قانونی اشیا درست باشد.

به گفته وی دستور پیگیری عودت چند قلم شی‌ای را که توحیدی به‌صورت امانی در اختیار سازمان گذاشته‌ است، داده‌ شده در اینباره حساسیتی وجود ندارد و اشیایی را که امانت باشد برمی‌گردانیم.

معاون میراث فرهنگی استان در جواب به ادعای توحیدی مبنی بر اینکه برخی سازها در انبار موزه شکسته یا پوست آن‌ها پاره شده است گفته این موضوع را تکذیب می‌کنم.

وی ادامه داد دو سال قبل این اشیای امانتی او برای نمایش در نمایشگاهی برگشت داده شده که پس از مدتی دوباره به موزه برگردانده شد. این در حالی است که باید در هر کدام از این مراحل، از اشیا عکاسی و صورت‌جلسه‌ای از آن تهیه می‌شد و چون این اشیا امانی بودند، این پروسه طی نشده است.

روحی افزود در سازمان میراث فرهنگی هنگامی که اشیایی برای نمایش در موزه‌های دیگر انتخاب شوند، به انجام یک پروسه قانونی نیاز دارند که این امر در خصوص اشیای آقای توحیدی صورت نگرفته و من پس از بررسی این موضوع، متوجه نحوه‌ی تحویل و باز پس گرفتن این اشیا نشدم. مشخص نیست این اشیا به چه صورتی حمل شده‌اند و آیا در این جابه‌جایی‌ها اتفاقی برای اشیا افتاده است یا خیر.

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از نبود سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسب خبر داد و گفت بطور کلی موزه‌های کرمان مشکلاتی دارند، بویژه موزه‌هایی که در بناهای تاریخی وجود دارند.

وی بیان کرد بزرگترین مشکل این موزه‌ها سیستم سرمایشی و گرمایشی آن‌هاست از جمله باغ‌موزه هرندی، موزه مردم‌شناسی، حمام گنجعلی خان و موزه سکه که در بناهای تاریخی هستند. دراینباره از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کردیم اعتباری را به این کار اختصاص دهد تا بتوانیم مشاوره بگیریم که در کنار تاسیسات گرمایشی و سرمایشی بحث حفاظت موزه‌ها را نیز به‌روز کنیم. این یکی از نیازهایی است که در حال پیگیری آن هستیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=7655
1 نظر
  1. […] باغ موزه هرندی این هفته خبرساز شده که شکوفه به این موزه پرداخته و از حواشی آن می‌گوید، برای اطلاعات بیشتر بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.