بررسی روز| اجرای گلخانه‌ هیدروپونیک در کرمان؛ خوب یا بد؟

طی روزهای گذشته برخی از کاربران توییتر که نزدیک به اصولگرایان هستند به بهانه اینکه اجرای این طرح منافع اعضای حزب کارگزارن را به دنبال دارد، انتقادات و اتهاماتی را روانه حسین مرعشی و سازمان عمران کرمان کردند.

طرح گلخانه هیدروپونیک قرار است توسط سازمان عمران که وابسته به موسسه خیریه مولی‌الموحدین و نزدیک به حسین مرعشی است اجرا شود و سازمان عمران برای اجرای این طرح درخواست تسهیلات داشته است.

پیش از این ها حسین زنده روح، مدیر عامل شرکت توسعه و عمران گلخانه های کرمان گفته بود که برای اجرای این طرح 500 میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده که قرار است در سه فاز اجرایی و اعتبار مورد نیاز پرداخت شود.

زمزمه‌های اجرای این طرح از ابتدای تابستان امسال بلند شد که با واکنش تند برخی همراه بود.

یکی از کاربران توییتر در این خصوص نوشته است: «فعلا قوه قضاییه جلوی رانت دولتی ۷۰۰۰ میلیاردی به حسین مرعشی رو گرفته.»

یک کاربر دیگر هم نوشته: «تو این اوضاع بد اقتصادی، برخی به فکر احداث گلخانه افتادن اونم تو کویر!!!»

ادامه‌دار شدن این حواشی موجب شد تا حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران به این هجمه‌ها پاسخ دهد.

شب گذشته او در بیانیه‌ای تلگرامی خواستار ورود دادستان کل کشور به این موضوع شد.

او همچنین از احمد توكلى كه مبدع ديده بان فساد است خواست که اين موضوع را بررسى و به اطلاع عموم برساند.

وی نوشت که اين طرح از حدود یک ماه پيش و در مرحله نهايى دريافت تسهيلات بانكى بر اساس گزارش اطلاعات سپاه توسط دادسراى تهران به‌طور موقت متوقف‌شده است.

مرعشی همچنین اعلام کرد: درحالی‌که اين طرح متوقف‌شده است و در حقيقت” نه خانى آمده و نه خانى رفته” و تنها نقش اينجانب خدمت به اين طرح بوده است، مستوجب دريافت تهمت فساد هفت‌میلیاردی هستم چراکه نه سهام‌دار اين طرح هستم و نه وام‌گیرنده.

همچنین روابط عمومی سازمان عمران کرمان در خصوص هجمه های ایجاد شده در فضای مجازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «بر اساس وظایف اجتماعی و اقتصادی به‌منظور ترویج کشت گلخانه‌ای و بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در استان کرمان که به سمت بحران تأمین آب نزدیک می‌شود. سازمان عمران کرمان در قالب طرحی نوین و الگو، در مدت بیش از ۵ سال با مشورت و تائید کارشناسان محترم وزارت کشاورزی و با عاملیت بانک کشاورزی و استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی موفق شده است که طرح احداث ۷۵۰ هکتار گلخانه پیشرفته برای تولید محصولات صیفی و گل را پایه‌گذاری اقدام نماید.»

سازمان عمران همچنین در ادامه گفت که بدیهی است که در این طرح آینده‌ساز، نقش کشاورز تأمین زمین با برخورداری از ۷۰٪ سود سالیانه و نقش سازمان عمران کرمان انجام مطالعات و برنامه‌ریزی برای تولید انبوه محصولات و تأمین وثایق و انتخاب تکنولوژی و رقابتی کردن سرمایه‌گذاری در هکتار و آموزش لازم و همچنین دریافت تسهیلات و عملیاتی کردن و اقتصادی نمودن پروژه و بازپرداخت تسهیلات و سپس انتقال گلخانه‌ها به کشاورزان صاحب زمین و نقش بانک کشاورزی نیز پشتیبانی و اعطای تسهیلات است.

چندی پیش حسین زنده روح، مدیر عامل شرکت توسعه و عمران گلخانه های کرمان گفته بود که  پس از ده سال شرکت عمران توسعه گلخانه های کرمان موظف است سازه گلخانه را نوسازی کند و تحویل کشاورز دهد.

در ادامه اطلاعیه سازمان عمران کرمان آمده است که اما توضیح ضروری این‌که نقش جناب آقای سید حسین مرعشی، هنرمندی در راهنمایی و مشورت برای موفقیت طرح بوده است که تأثیر آن در زندگی کشاورزان خرد استان کرمان و تقویت بنیه اقتصادی آن‌ها و یادگیری نحوه تولید انبوه محصولات قابل‌عرضه در بازارهای صادراتی و عملکرد اقتصادی تولید محصولات کشاورزی و همچنین مصرف بهینه آب، غیرقابل‌انکار است طبیعی است نقش بی‌هنرانی که بهای خود را در توقف افراد هنرمند و توانمند می‌بینند.

در پایان اما این سازمان گفته است که باکی از این جنجال آفرینی‌ها ندارد.

در گردو‌خاک بلند شده از حواشی اجرای گلخانه هیدروپونیک اما آنچه که مغفول مانده این است که آیا اجرای این طرح در جنوب استان کرمان واقعا به نفع استان است یا خیر؟

یکی از راه‌های پاسخ به این سوال مرور تجربه‌های پیشین اجرای چنین گلخانه‌ای در ایران است.

نمونه‌ای از این طرح سال گذشته در خراسان رضوی اجرا شد.

مسوول گلخانه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در این خصوص به «کرمان نو» گفت که تاکنون اجرای چنین طرح‌هایی در  استان خراسان رضوی نتایج مثبتی را داشته است.

هایده آفاق در ادامه به ویژگی‌های اجرای این طرح اشاره کرد و گفت که در این نوع کشت نیاز به خاک نیست و کودهای غذایی، کنترل‌شده در اختیار گیاه قرار می‌گیرند درنتیجه گیاه عملکرد بهتری خواهد داشت و نسبت به کشت خاکی کمتر موردحمله آفات و بیماری قرار می‌گیرد.

او به مزایای اجرای چنین طرح‌هایی اشاره کرد و گفت که در کشت هیدروپونیک نسبت به کشت غرقابی آب خیلی کمتری نیاز است و صرفه‌جویی بالایی در مصرف آب صورت می‌گیرد.

روز گذشته هم  عباس سعیدی، مدیرکل جهادکشاورزی استان کرمان به دنبال حواشی پیش آمده در خصوص اجرای طرح گلخانه هیدروپونیک گفت که ضرورت سرعت بخشی به روند اجرای این طرح به‌منظور حمایت از کشاورزان و صیانت از کشاورزی استان کرمان احساس می‌شود. اینجا

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز شب گذشته در گفتگو با ایرنا گفت که با توجه به محدودیت منابع آب و اهمیت افزایش راندمان کشاورزی توسعه گلخانه ها به روش های جدید از جمله اجرای طرح 750 هکتاری گلخانه هیدروپونیک کشاورزی در این استان الزامی است.

به گفته سیدمهدی طبیب زاده قوه قضائیه طرح 750 هکتاری گلخانه هیدروپونیک کرمان را بررسی می کند و به نظرات کارشناسی گوش می دهد و فرصتی هست که کارشناسان ازاین طرح دفاع کنند و اگر قوه قضائیه قانع شد رای بر ادامه فعالیت می دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که مشکلات این طرح به سرعت رفع شود و به فعالیت خود ادامه دهد. زیرا از نظر کارشناسی اجرای آن نیاز کشاورزی استان کرمان است.

باوجوداین اظهارنظرها باید ببینیم سرنوشت اجرای این طرح به کجا می‌رسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19604
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.