جبران کمبود مدرسه با طرح «آجر به آجر»

واعظی نژاد مدیرکل نوسازی مدارس استان در توضیح طرح «آجر به آجر» گفت: در این طرح خیرین با هر توان مالی می توانند در مدرسه‌سازی شریک شوند.

خبرنگار ـ نجمه سعیدی
کمبود فضای آموزشی یکی از دغدغه‌های استان کرمان است، دغدغه‌ای که طرح‌های زیادی برای آن در نظر گرفته شده است، متولیان ساخت مدارس همیشه به دنبال این موضوع هستند که به نوعی سرانه فضای آموزشی را افزایش دهند، سرانه ای که با افزایش آن قطعا کیفیت آموزش نیز بهبود پیدا می کند، جدیدا خبری از اجرای طرح جدیدی به نام «آجر به آجر» برای ساخت مدارس به گوش می رسد، برای دانستن جزییات این طرح و وضعیت سرانه آموزشی در استان با واعظی نژاد مدیر کل نوسازی مدارس استان به گفتگو نشستیم.

واعظی نژاد در مورد طرح «آجر به آجر» گفت: این طرح از طرف وزیر آموزش و پرورش و در ابتدای سال مطرح شد، طرحی است برای استفاده از کمک‌های کوچک افراد برای مدرسه سازی و در آن برای هر آجر یک قیمت مشخص شده است و هر کس می تواند یک تعداد خریداری کند و به نوعی در ساخت مدرسه مشارکت کند. یک سری خیر وجود دارد که دوست دارند در امر مدرسه سازی شرکت کنند اما توان ساخت یک مدرسه کامل یا درصد بالایی از مدرسه را ندارند با این طرح در مدرسه سازی شریک می شوند.واعظی نژاد خاطر نشان کرد: یک سامانه ای را هم مشخص کردیم که خیرین می توانند در آن کمک‌های خود را دنبال کرده که در کدام مدرسه از آن استفاده شده است. وی گفت: سال گذشته قبل از تصویب این طرح هم، این شکل مدرسه سازی را در استان داشتیم مثلا در منطقه نوق رفسنجان 95 نفر از اهالی یک روستا با هم کمک کرده و یک مدرسه ای را ساختند اما برای این طرح که از سوی وزیر مطرح شده هم برنامه ویژه‌ای داریم و در سال جاری انجام می شود.

حضور خیرین در 30 درصد ساخت و سازهای مدارس
واعظی نژاد با اشاره به این نکته که از این طرح برای بازسازی مدارس تخریبی استان هم استفاده می شود، گفت: ما برای بازسازی این نوع مدارس، هم از این طرح و هم از کمک خیرین‌ عمده و هم اعتبارات دولتی استفاده می کنیم. در استان در 2 سال اخیر جذب خیرین به صورت ویژه ای بوده است و 30 درصد ساخت و ساز های سال گذشته که در استان انجام شد مربوط به خیرین است. به گفته مدیرکل نوسازی مدارس استان هم در شهر کرمان و هم در سایر شهرستان‌های استان نیاز به احداث مدارس جدید وجود دارد.وی گفت: دلیل وجود این نیاز، افزایش جمعیت در حاشیه شهرها است که البته وجود مدارس فرسوده هم دلیل دیگری برای این موضوع است. واعظی نژاد در مورد وضعیت مدارس در جنوب استان گفت: بعضی از مناطق جنوب استان با توجه به جمعیتشان خیلی نیاز به احداث مدرسه ندارد، هر شهرستان یک سرانه فضای آموزشی دارد در بعضی شهرستان‌ها وضعیت خوب است این سرانه از نسبت تعداد دانش آموز به مقدار فضای آموزشی ای که وجود دارد، به دست می آید. واعظی نژاد گفت: بعضی از شهرستان‌ها که رشد جمعیتی زیاد و محرومیت هم بالا بوده است، شرایط خوبی در بحث سرانه آموزشی ندارند که ما پروژه‌ها را به آن سمت هدایت می کنیم.

مکان یابی صحیح برای ساخت مدارس
واعظی گفت: بر اساس پالایشی که انجام دادیم بیشترین نیاز برای مدرسه‌سازی در جنوب و شرق استان وجود دارد شهرستان های ریگان، فهرج در شرق و فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج و عنبرآباد در جنوب، شرایط مناسبی را از لحاظ فضای آموزشی ندارند. یکی از دغدغه هایی که جدیدا مطرح شده است مکان یابی درست برای ساخت مدرسه است، واعظی نژاد در این مورد گفت:در توافقی که بین سازمان آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شد، قرار است که یک سری اطلاعات را در اختیار ما قرار بدهند که بدانیم کدام منطقه نیاز بیشتری به مدرسه سازی دارد و حتی چند کلاس نیاز دارد، یا چند دانش آموز داشته و در 5 سال آینده وضعیت دانش‌آموزانش چه طور است، این اطلاعات از مراکز مختلف مانند مراکزبهداشت تهیه می شود تا وضعیت جمعیت دانش آموزی مشخص شود باید به رشد جمعیت و مهاجرت آن منطقه توجه شود. در اداره ی نوسازی در حال بررسی طرح هستیم .واعظی ادامه داد: تشخیص مکان درست برای ساخت مدرسه اهمیت بالایی دارد، زیرا باید هزینه ای که برای ساخت مدرسه می کنیم توجیه داشته باشد، گاهی اتفاق افتاده است یک مدرسه در مکانی ساخته شده و بعد از دو سال خالی مانده ، در حالی که در شهرستان یا روستای مجاور نیاز به مدرسه وجود داشته است به زودی این طرح اجرایی می شود.مدیر کل نوسازی مدارس استان در مورد مدارس تخریبی استان گفت: بعد از زلزله‌ای که در هرجوند و راور و بعد در منطقه فاریاب رخ داد،در سال 96 یک ارزیابی برای بررسی مدارس تخریبی انجام دادیم ،مدارس براساس وضعیت استحکام به چند دسته تقسیم می شوند یکی مدارس نوساز که مقاوم هستند و 40 درصد مدارس استان را تشکیل می دهند، دسته بعدی مدارسی هستند که نیاز به مقاوم سازی دارند یعنی ساختمان و سازه اش مشکلی اساسی ندارد و باید مقاوم سازی شود که 37 در صد مدارس هم در این دسته اند و دسته آخر مدارس فرسوده هستند که سازه قدیمی و تخریبی است و 23 درصد مدارس هم در این گروه اند. واعظی نژاد در پایان از امضا تفاهم نامه ای با سازمان نوسازی کشور خبر داد و گفت: این تفاهم نامه با مشارکت اتاق بازرگانی کرمان انجام می‌شود و قرار است بر اساس آن 120 مدرسه در استان ساخته شود که اگر اتفاق بیفتد قسمت عمده‌ای از نیاز فضای آموزشی استان حل می شود.

اعتبار طرح‌های خیرین به سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید
چند روز پیش مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه پروژه‌های خیرین مدرسه‌ساز این استان هزار میلیارد تومان بوده است به ایرنا گفت: اعتبار این طرح‌ها طی سال جاری به سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.احمد اسکندری‌نسب با بیان اینکه حدود ۱۶۰ هزار دانش‌ آموز کرمانی به صورت ۲ شیفته درس می خوانند که امسال با توجه به افزایش آمار دانش آموزان این تعداد بیشتر خواهد شد، گفت: سازمان نوسازی مدارس استان کرمان طبق توافقات انجام شده قرار است یک هزار کلاس درس را طی سال‌جاری به آموزش و پرورش این استان تحویل دهد.

تحویل 100 مدرسه تا پایان سال جاری
همچنین سید مهدی طبیب زاده، رییس اتاق بازرگانی استان هم با اشاره به اینکه اتاق و فعالین اقتصادی همیشه در مسئولیت های اجتماعی حاضر بودند و در کرونا فعالیت های گسترده ای انجام دادند که شاید در سطح کشور بی نظیر بود؛ افزود: اولین مدرسه پس از زلزله کرمانشاه توسط اتاق کرمان ساخته شد‌ و یک مدرسه را هم در کنارک اول مهر تحویل اموزش و پرورش می دهیم.
وی با بیان اینکه هیچ رسالتی در مجموعه فعالیت های اجتماعی اتاق بالاتر از این نیست که سرانه فیزیکی مدارس را بالا ببرد؛ احداث ۱۰۰ مدرسه توسط اتاق و فعالان اقتصادی کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: رساندن کرمان به میانگین سرانه فضاهای آموزشی را دنبال می کنیم.طبیب زاده پیشنهاد داد: پنجره واحد توسط خیرین مدرسه ساز ایجاد شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=51601
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.