موزه تاریخ تربیت معلم در کرمان راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان گفت: موزه‌ای از تاریخچه تربیت معلم در کرمان با حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سند تاریخی بزودی در این استان احداث می شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، حجت الاسلام توان روز دوشنبه در نشست مشترک اعضای شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش کرمان با اعضای شورای معاونان شهرستان ها و مناطق این استان با اشاره به تاریخچه تربیت معلم در کشور افزود: در ایران برای اولین بار در سال ۱۲۹۶ مرکز تربیت معلم یا دارالمعلمین در تهران تاسیس شد و به روایتی دومین و یا سومین مرکز در سال ۱۳۰۶ در کرمان تاسیس شد که اول دارالمعلمات (ویژه بانوان) و بعد در سال ۱۳۰۷ دارالمعلمین (ویژه آقایان) بود و در ۱۳۱۴ اولین دانشسرا حوالی بازار کرمان تاسیس شد و در سال ۱۳۱۵ مرکز تربیت معلم کار خود را شروع کرد که در همین مکان موزه ای از تاریخچه تربیت معلم در کرمان در حال راه اندازی است.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سند تاریخی از سال ۱۳۰۶ جمع آوری شده که با عنوان موزه تربیت معلم در معرض دید و بهره برداری علاقه مندان به حوزه تعلیم و تربیت قرار می گیرد، همچنین کتاب تاریخ تربیت معلم کرمان هم چاپ و منتشر شده است.

رئیس دانشگاه تربیت معلم استان کرمان اظهار داشت: در همه کشورهای دنیا به پرورش معلم توجه ویژه ای شده و شواهدی در دست است که ثابت می کند تعدادی از اندیشمندان بزرگی که در دانشگاه های مطرح دنیا از جمله سوربن فرانسه، کمبریج انگلستان و آکسفورد آمریکا تحصیل کرده اند، در دانشگاه تربیت معلم پذیرفته نشده اند.

حجت الاسلام توان با بیان این که دانشگاه فرهنگیان زمینه جذب نخبگان را فراهم کرده است، گفت: ورودی این دانشگاه بسیار خوب است، بسیاری از پذیرفته شدگان دانشگاه های دولتی اذعان دارند که موفق به قبولی در دانشگاه فرهنگیان نشده اند، برای انتقال دانش و تجربه به دانشجو معلمی که وارد دانشگاه فرهنگیان می شود باید جدیت و برنامه ریزی موثر و مدونی داشته باشیم و دانشجو را همیشه فعال نگه داریم.

وی ضمن تبیین اهمیت مهارت آموزی بیان کرد: در موضوع آموزش مهارت های زندگی، مهارت های فنی و تخصصی و کارورزی، اقدامات مطلوبی در دانشگاه فرهنگیان کرمان با حضور استادان مطرح این استان با حضور مجازی استادان کشوری انجام شده است.

وی ادامه داد: کارورزی شامل سه رکن معلم راهنما، دانشجو معلم و استاد راهنما است و برای سال تحصیلی آینده برنامه داریم که کارورزی را در شهرستان ها و مناطق هم برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان گفت: برنامه ما برای دانشجویان ترم آینده این است که چهار هفته آموزش حضوری و هم آموزش مجازی داشته باشیم، اصل کار ما برای ورودی نخبه دانشگاه فرهنگیان ایجاد انگیزه است و علاقمندی به تدریس، خلق و خوی معلمی و شخصیت معلمی باید در دانشجویان تقویت شود.

وی اظهار داشت: بر اساس پژوهش انجام شده، در گذشته گسست نسل ها هر ۲۵ سال یکبار بود اما در دوران جدید هر سه سال یک بار این اتفاق می افتد، وظیفه ماست دانشجویان را در چارچوب ارزش های جامعه نگه داریم.

وی تاکید کرد: اگر معلم وارسته می خواهیم باید تکریمش کنیم و به وی احترام بگذاریم، در کشورهای پیشرفته جایگاه معلمان بسیار بالاست، باید به معلمان منزلت اجتماعی بدهیم، در جامعه ما هم علیرغم همه تنگناها و مشکلات اقتصادی که رفع آن ها عزمی ملی می طلبد، هنوز جایگاه معلمان رفیع است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان ادامه داد: در خروجی دانشگاه فرهنگیان مثل ورودی موفق بوده ایم و امروز رغبت به دانشگاه فرهنگیان برای تحصیلات تکمیلی بسیار زیاد است حتی رتبه های تک رقمی کارشناسی این دانشگاه را برای ادامه تحصیل  انتخاب می کنند.

حجت الاسلام توان، ابراز امیدواری کرد به منظور تعالی نظام تعلیم و تربیت و پیشرفت کشور، جذب معلم تنها از مسیر دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=71680
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.