نحوه اجرای قوانین در استان سخت‌گیرانه‌تر از سایر استان‌ها


استاندار کرمان: چندین برابر قانون ما گیر می‌دهیم

رتبه استان در شاخص محیط کسب و کار در بهار ۱۴۰۱، جایگاه ۳۰ در بین ۳۱ استان کشور است. بنا به گزارش ارائه شده در هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان، ۹ درصد از مشکلات واحد‌های اقتصادی در استان به قوانین، ۳۶ درصد مقررات و ۵۵ درصد به نحوه اجرای قوانین در استان کرمان بر می‌گردد.

به گزارش کرمان نو، استاندار کرمان در این جلسه با تاکید به درصد بالای نارضایتی از نحوه اجرایی قوانین در استان کرمان، گفت: بیش از نیمی از مشکل به نحوه اجرای قوانین برمی‌گردد، ما چندین برابر قوانین گیر می‌دهیم و همین من و شما مسئول این وضعیت هستیم.

رتبه ۳۰ استان در شاخص فضای کسب‌و‌کار

طبق گزارش ارائه شده از سمت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این جلسه تا قبل از سال ۹۵ مرکز پژوهش‌های مجلس این شاخص را محاسبه کرده و رتبه استان ۳ تا ۱۲ بوده است. به گفته جعفر رودری، از سال ۹۵ به بعد محاسبه شاخص با اتاق‌های بازرگانی بوده که سال ۹۵ رتبه استان ۱۵ و در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ رتبه استان ۱۷ و سال ۹۹ رتبه به ۲۹ رسیده است و سال ۱۴۰۰ هم ۳۱ شدیم.طبق آمار ارائه شده در این جلسه رتبه فضای کسب و کار در بهار امسال ۳۰ بوده است . جایگاه سی‌ام استان در شرایطی رخ داده که سال گذشته در واکنش به جایگاه پایین استان، نحوه محاسبه شاخص زیر سوال رفت و نحوه نمونه‌گیری دچار تغییرات اساسی شد.بعد از تغییر در شیوه نمونه‌گیری در شاخصی که ۸۰ درصد آن با اتکا به پرسش‌نامه‌هاست اما عملا باز تغییری در جایگاه استان صورت نگرفت و کرمان در بهار امسال رتبه ۳۰ در بین ۳۱ استان کشور کسب کرد.

 

واقعیت فضای کسب و کار استان را بپذیریم

مهدی طبیب‌زاده، رییس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به جایگاه ۳۰ استان با وجود تغییر در شیوه نمونه‌گیری در پاسخ به چرایی رتبه پایین استان گفت: واقعیت این است که محیط کسب و کار در استان مناسب نیست و باید این واقعیت پذیرفته شود. برای اصلاح این امر هم باید رویه و نگاه مدیران استان به سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی تغییر کند.

رتبه ۳۰ استان صرفا سیاه‌نمایی است

الله‌داد محمدی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها اما در این جلسه رتبه ۳۰ استان در فضای کسب و کار را سیاه‌نمایی دانست و گفت: این سیاه نمایی است. من به عنوان نماینده بانک روی این شاخص ابهام دارم، این تعدادی که نمونه‌گیری می شوند چه کسانی هستند. این افراد جز خوش حساب‌ها هستند و یا افرادی هستند همواره معوقات دارند ؟ نسبت مصارف به منابع استان از متوسط کشوری بهتر است و از فارس و آذربایجان و خوزستان با اختلاف بالایی بیشتر بوده است. چگونه ما شاخص سی را داریم، بهتر است آقای طبیب زاده بگوید مشکل اصلی کجاست و منطبق بر واقعیت آمار ارائه شود.+مگر مدیران عوض نشدند، پس چرا باز جایگاه کرمان پایین استمحمدی همچنین در پاسخ به تغییر رویه مدیران و نگاهشان به بنگاه‌های اقتصادی، گفت: الان که افراد عمدتا تغییر کردند پس ما باید رتبه ۱ و ۲ بیاریم، پس چرا تغییری صورت نگرفته است. +پنجره واحد پنجره استعلامات است و ربطی به سرمایه‌گذاری ندارد
مهدی رجبی‌زاده، مدیر کل منابع طبیعی استان از دیگر مدیرانی بود که در این جلسه نحوه محاسبه شاخص را زیر سوال برد. او در این جلسه گفت: همواره رییس اتاق بازرگانی بر آمار پنجره واحد کسب‌وکار تاکید دارد ، این پنجره ربطی به سرمایه‌گذاری ندارد و پنجره استهبانات است.او با بیان اینکه هنوز پنجره واحد کشوری راه‌اندازی نشده گفت: از نظر قانونی خلاف است که ما جواب استعلام آن را در این پنجره استانی می‌دهیم اما برای همکاری این کار را انجام دادیم و نباید برای ارزیابی عملکرد ما مثلا این لحاظ شود که جواب ۵ هزار استعلام از ۲۰ هزار استعلام را داده‌ایم .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=97162
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.