مرکز آمار ایران امروز وضعیت تورم در اردیبهشت ماه را اعلام کرد


کرمان در میانه جدول نرخ تورم اردیبهشت ماه

مرکز آمار شنبه سوم خرداد جزئیات نرخ تورم در استان‌های مختلف را منتشر کرد. براساس اعلام مرکز آمار؛ استان‌های هرمزگان و آذربایجان غربی به ترتیب با ٣٠.۵ و ١٣.٧ درصد بیشترین و کمترین نرخ تورم را در اردیبهشت امسال داشتند.بر اساس این گزارش از میان ٣١ استان کشور ١۶ استان دارای نرخ تورم کمتر از کل کشور هستند که نام کرمان در میان آنها نیست.

نرخ تورم اردیبهشت خانوار کل کشور

در اردیبهشت ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور بر مبنای سال ٩۵، به ٢١٠ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد.  

در این ماه (اردیبهشت) بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان بوشهر با ٤.٧ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ٠.٦ درصد افزایش است.  

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٢١.٠ درصد است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کل کشور
تورم نقطه به نقطه خانوارهای کل کشور

تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کرمانی هم به میزان میانگین کشور ۲۱ درصد اعلام شده است.بدین ترتیب در بین ۳۱ استان اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران کرمان در رتبه هشتم  نرخ تورم تقطه به نقطه نسبت به ماه قبل قرار دارد.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (٣٠.٥ درصد) در رتبه اول و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی  (١٣.٧ درصد) که در رده آخر است.  نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به عدد ٢٩.٨ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٣٥.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ های آذربایجان غربی و فارس (٢٦.٥ درصد) است.

نرخ تورم اردیبهشت ماه خانوارهای شهری

در اردیبهشت ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٠٨.٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد.  

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان بوشهر با ٤.٦ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ٠.٣ درصد افزایش است.  

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٢١.٣ درصد است.  

تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری
تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری – اردیبهشت ۱۳۹۹

اما کرمان در تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری رتبه هفتم را با ۲۲.۳ درصد از آن خود کرده است. یعنی از میانگین کشوری هم یک درصد بیشتر بوده است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان (٢٩.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (١٣.٤ درصد) است.  نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای شهری به عدد  ٢٩.٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام  (٣٥.٤ درصد) و  کمترین آن  مربوط به  استان  فارس (٢٥.٣ درصد) است.

نرخ تورم خانوارهای روستایی

در ارديبهشت ماه ۱۳۹۹ عدد شاخص كل براي خانوارهاي روستايي عدد ۱،۲۱۷ را نشان مي دهد كه نسبت به ماه قبل ۱،۲ درصد افزايش داشته است.

در اين ماه بيشترين نرخ تورم ماهانه خانوارهاي روستايي مربوط به استان بوشهر با ۴،۵ درصد افزايش و كمترين نرخ تورم ماهانه مربوط به استان چهارمحال و بختياري با ۲،۰ درصد افزايش ميباشد. درصد تغيير شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) براي خانوارهاي روستايي ۳،۱۹ درصد ميباشد. بيشترين نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (۱،۳۲درصد) و كمترين آن مربوط به استان كردستان (۷،۱۳ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهي به ارديبهشت ماه ۱۳۹۹ براي خانوارهاي روستايي به عدد 8,30 درصد رسيد. بيشترين نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ايلام (۴،۳۷ درصد) و كمترين آن مربوط به استان آذربايجان غربي (6,25 درصد) است.

اما کرمان وضعیت بهتری را دارد. میانگین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی در کل کشور به ۱۹،۳ درصد رسیده است. که در کرمان خانوارهای روستایی با ۱۷.۹ در نیمه پایینی جدول در رتبه ۲۰ قرار دارد.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی- اریبهشت ۱۳۹۹
تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی- اریبهشت ۱۳۹۹
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=49948
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.