کارگران معدن آسمینون منوجان اندر خم یک کوچه؛ مشکلاتی که حل نمی‌شوند

کارگران معدن آسمینون منوجان با وجود اعتراضات گسترده و البته وعده‌های مکرر همچنان اندرخم یک کوچه‌اند.

«تغییر شرایط قرارداد کارگران، تمدید قرارداد به صورت ماهانه؛ اخد تعهد عدم اعتراض و دریافت سفته از رانندگان خودروهای سنگین» اصلی‌ترین دلیل اعتراض کارگران معدن هستند.

یکی از آن‌ها به ما می‌گوید که به تازگی مديران شركت شرايطي را پيش روي ما قرار داده‌اند که منصفانه نیست. كه كارگران اين شرايط را ظالمانه توصيف كرده‌اند.

به گفته كارگران معدن منوجان، جلسات بسياري در اين مدت ميان مديران معدن، مسئولان شهرستان و نمايندگان كارگران برگزار شده اما شرايط فرقی نکرده.

در اعتراضات قبلي كه در پي مرگ و زخمي شدن چند تن از كارگران درتونل‌هاي معدن، انجام شد، قرار شده بود شرايط كارگران بهتر شود اما همچنان صدای اعتراض کارگران به گوش می‌رسد و در روزهای گذشته مجددا دست به اعتراض زده‌اند.

تونل‌ها ایمن نیستند

به گفته یکی از کارگران «تونل‌‌های معدن از ایمنی لازم برخوردار نیستند و رفتن کارگر به داخل تونل با خودش است اما برگشتنش با خداست.»

او ادامه می‌دهد: امکانات رفاهی در حد صفر است و زمانی کارگر از تونل بیرون می‌آيد باید با آب سرد حمام کند.

نداشتن سیستم گرمایشی خودروی حمل و نقل کارگران از دیگر مشکلاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

این کارگر از وضعیت قراردادها گلایه می‌کند و می‌گوید: قردادهای ما را از 6 ماه به سه ماه و سپس به دوم ماه رساندند، الان هم یک ماهه شده است.

او ادامه می‌دهد: «کجای دنیا با کارگری با سابقه ۱۵سال را یک ماهه می‌بندند؟»

به گفته او مدیریت معدن اکنون اعلام کرده افرادی که می‌خواهند قراردادشان تمدید شود باید به شرکت تعهدنامه، سفته، سوپیشینه و عدم اعتیاد بدهد.

برای بررسی این مشکلات با نوبخت مدیرعامل معدن آسمينون منوجان چندین مرتبه تماس گرفتیم اما او حاضر به مصاحبه نشد.

جلسات بی‌نتیجه

همچنین طبق شنیده‌ها در روز گذشته جلسه شورای تامین در این شهرستان برای بررسی این موضوع برگزار شده است اما نتیجه‌ای را نداشته است.

در این رابطه با فرماندار منوجان تماس گرفتیم اما محمودی هم توپ را در زمین سازمان صنعت، معدن و تجارت انداخت.

خواسته کارگران غیرقانونی است

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت جنوب کرمان در گفت‌وگو با «کرمان‌نو» می‌گوید آن‌طور که مدیرعامل معدن گفته، خواسته کارگران غیرقانونی است و می‌خواهند که رییس هیات مدیره تغییر کند.

در همین حال معاونت پشتیبانی و منابع انسانی اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان کرمان از پیگیری مطالبات کارگران این معدن خبر می‌دهد.

مریم آبشاهی می‌گوید‌ کارگران به کم بودن حقوق خود معترض بودند هرچند که حقوق اداره کار است.

او اضافه کرد: مسائلی دارند در مورد بحث های ایمنی که اداره کار پیگری کرده و انجام شده است. اما اینکه دنبال چه هستند ما هم نمی‌دانیم.

برخی اقدامات کارفرما غیرقانونی است

به گفته او اینکه کارفرما برای استفاده کارگران از وسایل داخل معدن تقاضای سفته کرده غیرقانونی است.

آبشاهی گفت: اگر کارگر گواهینامه دارد و کار با ماشین را بلد است دلیلی ندارد تعهدی داده شود.

او معتقد است ناپختگی در حرف زدن کارفرما بوده و شاید هدف آن هم نبوده و موضوع هم حل شده است.

به گفته معاون اداره کل کار طبق قانون کار قرارداد کارگران میتواند متفاوت باشد اما در نظر بگیرید که بحث معدن فاریاب ریشه دار است ولی برای همه کارگران بحث کاهش زمان قرارداد نبوده. او البته تاکید می‌کند که چندان در جریان این موضوع نیست.

او اضافه کرد: دیگر مطالبه کارگران حق اولاد فرزند سوم بود که طبق قانون به کارفرما گفته شد باید حق اولاد از ۲ فرزند بیشتر را پرداخت کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=61570
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.