انجام تست مشمشه بر روی اسب‌های شهرستان فهرج آغاز شد

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: رعایت شرایط قرنطینه‌ای، ضدعفونی نمودن مکان‌های آلوده و جلوگیری از هرگونه تردد غیرمجاز دام از مهمترین روش‌های پیشگیری از بیماری مشمشه است.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی بمان دشتی، از آغاز تست مشمشه بر روی اسب‌های موجود در اسب داری‌های شهرستان در روز‌های آینده خبر داد.

او با بیان اینکه مشمشه، به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و بیشتر در تک سمیان به ویژه اسب مشاهده و تهدیدی جدی برای پرورش دهندگان این حیوان است، گفت: مشمشه نوعی بیماری نادر و کشنده باکتریایی است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و با درگیر ساختن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند موجب مرگ شود.

بمان دشتی گفت: تب، سرفه، ترشح چرک از بینی و زخم‌های بینی از جمله علائم آشکار این بیماری در دام است، و رعایت شرایط قرنطینه‌ای کامل، ضدعفونی نواحی آلوده و پیشگیری از هرگونه تردد غیر مجاز دام از مهم‌ترین روش‌ها برای مهار این بیماری است.

او می گوید: شبکه دامپزشکی فهرج هر ۶ ماه یکبار نسبت به خونگیری جمعیت تک سمی که ناقل و مخزن بیماری هستند اقدام و چنانچه مورد مثبتی تشخیص داده شود نسبت به معدوم سازی دام اقدام می‌کنند.

به گفته بمان دشتی هیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از بیماری به بازار عرضه نشده و مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری است و تست و شناسایی و حذف حیوانات آلوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=85556
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.