در سال جاری


اولویت شورای حفظ حقوق بیت‌المال کرمان به حریم و بستر رودخانه‌ها اختصاص یافت

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه برخورد قاطعانه با تصرفات حریم و بستر رودخانه‌ها مورد حمایت دستگاه قضایی است گفت:اولویت امسال شورای حفظ حقوق بین المال به این امر اختصاص یافته است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، یدالله موحد روز یکشنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان افزود: بستر رودخانه به‌طور مطلق در مالکیت دولت است و احدی حق ندارد سانتیمتری از آن را تصرف کند.

وی اظهارداشت: وزارت نیرو باید با قاطعیت و بدون ملاحظه نسبت به رفع تصرفات احتمالی این حوزه ورود کند و درباره تعیین تکلیف و تثبیت مالکیت حریم رودخانه ها که شامل مباحث متفاوتی است نیز باید بر اساس قانون و نظرات کارشناسی اقدام کرد.

رییس کل دادگستری استان کرمان بر برخورد باقدرت و قاطعانه با تصرفات حریم و بستر رودخانه ها تاکید کرد و ادامه داد: دستگاه قضایی مانند همیشه پشتیبان دستگاه ها در حفاظت از حقوق بیت المال بوده و خواهد بود.
موحد افزود: تمامی سازمان های نظارتی از جمله اداره کل بازرسی، اطلاعات و غیره با اهتمام جدی در کنار دستگاه های مسئول در حراست از اراضی و حقوق بیت المال هستند و امیدواریم بر این مبنا دستگاه ها بتوانند بهتر از سال‌های قبل وظایف خود را اجرایی کنند.

وی بیان کرد: کوتاهی در حراست از اراضی بیت المال از جمله تصرف حریم و بستر رودخانه ها از هیچکس در هیچ جایگاهی پذیرفته نیست.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان یادآور شد: در آخرین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در سال ۱۴۰۰ مقرر شد دستگاه ها برای حفاظت و صیانت از حقوق عمومی در حوزه کاری و ماموریت های ذاتی خود برنامه های اجرایی سال ۱۴۰۱ را تدوین و تشریح کنند تا در اجرای آن برنامه هماهنگی و همراهی لازم برای صیانت از حقوق عمومی قدم های بلندی برداشته شود.
موحد بر اجرای قانون جامع حدنگار نیز در حوزه اراضی ملی و شهری نیز تاکید کرد و ادامه داد: در زمینه مباحث زیست محیطی، اداره کل محیط زیست نیز موظف شده است که برنامه ای را تدوین و دستگاه های همکار خود را نیز مشخص کند تا بتوانیم در این حوزه به نتایج پیش‌بینی شده دست یابیم.

وی عنوان کرد: دستگاه قضایی در هر شهرستانی که از سوی دستگاه های مربوطه اعلام شود، نسبت به تعیین شعب ویژه رسیدگی به پرونده های مربوط به تصرف حریم و بستر رودخانه ها اقدام خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت آب منطقه‌ای کرمان نیز در این نشست بابیان اینکه در استان ۴۹ هزار کیلومتر رودخانه و مسیل وجود دارد اظهارداشت: از این میزان، هشت هزار کیلومتر در مناطق حساس قرار دارند که در صورت بارش باران خسارت های مالی و جانی برای مردم در پی خواهند داشت و از این میزان چهار هزار و ۳۲۰ کیلومتر در دست مطالعه است.

علی رشیدی افزود: در مجموع کار مطالعه ۲ هزار و ۳۳۸ کیلومتر از رودخانه ها و مسیل های واقع در مناطق حساس کامل شده است که در این زمینه حدود و بستر رودخانه ها مشخص و ضمن ساماندهی منطقه، محدوده آزادسازی ها مشخص می شود.
وی با اشاره به اینکه از محل مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ با پیگیری و کمک استانداری کرمان بسیاری از رودخانه های جنوب استان لایروبی شده است، عنوان کرد: سال گذشته پس از سیلاب های جنوب استان، با کمک تمامی دستگاه ها بیش از ۷۸ کیلومتر لایروبی انجام شده است.
مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای کرمان یادآور شد: تاکنون ۵۲۵ هکتار از بستر رودخانه های استان رفع تصرف شده که از این میزان ۶۴ هکتار در سال گذشته بوده است.
رشیدی با اشاره به اینکه در ۲۲۵ کیلومتر از بستر رودخانه ها نشانه گذاری انجام شده است، تاکید کرد: در راستای دریافت اسناد بستر رودخانه ها، هشت فقره سند دریافت شده که ۳۷۰ هکتار بستر رودخانه ها را شامل می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=86917
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.