سند ۳۷۰ هکتار از اراضی بستر رودخانه‌های کرمان اخذ شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: اخذ اسناد بستر رودخانه‌های این استان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در وقوع تصرفات در این محدوده با همکاری سازمان ثبت اسناد در حال انجام است و تاکنون سند حدود ۳۷۰ هکتار از اراضی بستر رودخانه‌های این استان اخذ شده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، علی رشیدی افزود: رفع تصرف از بستر رودخانه ها یکی از عوامل پیشگیرانه در جلوگیری از وقوع حوادثی نظیر وقوع سیل در سال های آینده خواهد بود که ۵۲۵ هکتار از بستر رودخانه های استان کرمان طی سال های گذشته رفع تصرف شده و در سال جاری نیز تاکنون حدود ۴۰ هکتار رفع تصرف انجام شده است.

وی با بیان اینکه استان کرمان یکی از مناطق ایران با شدت سیل خیزی بالا است تصریح کرد: علاوه بر این، تغییر اقلیم و متفاوت شدن مدل بارش ها در سال های اخیر این موضوع را بحرانی تر کرده به طور مثال در شهرستان های جنوبی منوجان و کهنوج و قلعه گنج، جمع کل بارندگی سال جاری تاکنون تقریبا ۲ برابر میانگین بارندگی بلندمدت سالانه آن شهرستان ها بوده و این موضوع سبب شده ساکنان این مناطق در اثر سیلاب های شدید متحمل آسیب های زیادی شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان ادامه داد: اغلب رودخانه های این استان را مسیل ها تشکیل می دهند که در مواقع بارندگی آب در آنها جریان پیدا کرده و بارش های شدید آنها را مستعد سیلابی شدن می کند.

وی تاکید کرد: شرکت آب منطقه ای کرمان طی سالهای اخیر به همراه سایر دستگاه های اجرایی همچون راهداری ها، سپاه، قرارگاه مهندسی رزمی ارتش، شرکت های پیمانکاری و صنعتی و معدنی و غیره، اقدامات پیشگیرانه زیادی را برای مبارزه با خطر سیلاب انجام داده که از این بین می توان به مواردی همچون لایروبی رودخانه‌ها و دهانه پل‌ها، دیواره‌سازی رودخانه و اطراف پل‌ها، احداث بندهای سنگی ملاتی و سیل‌بند در حوزه بالادست آبریز رودخانه‌ها اشاره کرد.

رشیدی با تاکید بر اینکه لایروبی مسیل ها به عنوان یکی از راه کارهای اضطراری، سریع و مهم برای کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از سیلاب است اظهار داشت: در سال ۹۸ حدود ۹۶ کیلومتر و در سال ۹۹ حدود ۱۲۵ کیلومتر و از ابتدای سال ۱۴۰۰ بویژه پس از سیلاب های دی ماه ۷۷ کیلومتر لایروبی رودخانه توسط دستگاه های اجرایی و با نظارت شرکت آب منطقه ای کرمان انجام شده است.

وی بیان کرد: تعیین دقیق حد بستر و حریم مسیل ها مانع از تجاوز ساکنین منطقه به حدود رودخانه ها می شود که در این راستا نیز  شرکت آب منطقه ای استان کرمان از حدود هشت هزار کیلومتر رودخانه عبوری از مناطق مسکونی و جمعیتی، برای حدود چهار هزار و ۳۲۰ کیلومتر قرارداد مطالعه منعقد کرده که پیشرفت مطالعاتی حدود ۲ هزار و ۳۳۸ کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان تصریح کرد: برنامه ریزی به منظور انعقاد قراردادهای جدید مطالعات رودخانه ها به طول ۷۵۰ کیلومتر از محل منابع ملی و در صورت تامین اعتبار ۱۵۰ کیلومتر از محل منابع استانی، نیز در دست اقدام است.

وی بیان کرد: همچنین  در حال انعقاد قرار داد برای نشان گذاری حد بستر و حریم رودخانه ها در مناطق مربوط به شهداد، اندوهجرد، شهربابک، انار و راور به طول ۸۵ کیلومتر محل ملی هستیم و سه قرارداد رپرگذاری به مجموع ۲۳۰ کیلومتر در حال اجرا از سالهای قبل داریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=85365
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.