تولید روزانه 350 تا 400 تن زباله در کرمان| بازیافت 2درصدی زباله‌

به گزارش کرمان‌نو، سیدمهران عالم‌زاده صبح امروز دوشنبه در ویژه برنامه روز «زمین پاک» که با حضور شهردار، اعضای شورای شهر و مدیرکل محیط زیست استان کرمان در سالن اجتماعات فرهنگسرای کوثر برگزار شد ضمن گرامیداشت این روز، اظهار کرد: شاید جالب باشد که در ایران باستان نیز ایرانیان روزی را به عنوان زمین داشته‌اند و به نظر می‌رسد دیگران از آنچه که ما در رخدادهای تاریخی‌مان داشته‌ایم یک مقداری استفاده و بهره‌برداری بهتری کرده‌اند.

عالم‌زاده با بیان اینکه قبل از آنکه در دنیا بخواهند روزی را به نام روز زمین مطرح و نامگذاری کنند، ایرانیان در اردیبهشت‌ماه به این موضوع توجه داشتند، تصریح کرد: ما باید این موضوع را به عنوان میراث معنوی این خطه از جهان پیگیری و از آن دفاع کنیم چراکه به نظر می‌رسد که این روز در دنیا به شکل دیگری به ثبت رسیده است و این وظیفه بر عهده ماست که با جدیت تلاش کنیم که جایگاه این روز در مناسبت‌های ایران و در سطح بین‌المللی به نام ایران از آن یاد شود.

شهردار کرمان در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه قطعاً شهرداری کرمان و دیگر شهرداری‌ها اگر بخواهند یک زمین پاک داشته باشند در ابتدا باید توجه جدی به محیط زیست و محیط شهری‌شان داشته باشند، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم یک شهر پایداری داشته باشیم که در ابتدا دچار خدشه و آسیب در حوزه زیست محیطی است از این‌رو لازمه این پایداری آن است که به موضوع بهداشت و محیط زیست توجه جدی و ویژه داشته باشیم.

عالم‌‌زاده افزود: قطعا همه شهرداری‌ها در حوزه خدمات شهری‌شان سازمانی به عنوان سازمان مدیریت پسماند دارند که رسالت‌هایی را بر اساس اساسنامه‌‌‌شان بر عهده دارند که باید بر اساس همان اساسنامه رسالت‌هایشان را پیگیری کنند که یکی از مهم‌ترین آنها توجه جدی به بحث جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت زباله است.

شهردار کرمان با بیان اینکه امروز تا آنجا که می‌توانیم باید دنبال تولید زباله کمتری باشیم تاکید کرد: حتی اگر زباله‌هایمان تجزیه‌پذیر هم باشند تولید آنها امر مناسبی نیست.

عالم‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه امروزه یک تقاضای کاذبی در حوزه مصرف دستمال کاغذی و رهاسازی آن در محیط زیست شکل گرفته که برای تولید آن درختان بسیاری قطع ‌می‌شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که بعضی وقت‌ها ما راه را به خطا رفته‌ایم و آن رفتاری را که باید با زمین، محیط زیست و حتی آب‌وهوا داشته باشیم، نداشته ایم و امروز نیز شاهد بخشی از تبعات و پیامدهای آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه باران به عنوان یک نعمت خدادادی در همه جا می‌آید و بحث مسائل و مشکلاتی را که سیلاب‌ها برای ما به وجود می‌آورند به خاطر این است که ما با محیط زیست و طبیعت رفتار خوبی نداشته‌ایم، تاکید کرد: باید همه ما به محیط زیست و طبیعت توجه داشته باشیم و همگام با آنها حرکت کنیم و این در حالی است که ما به حریم رودخانه‌ها تجاوز کرده‌ایم و شهرها را در جاهایی ساخته‌ایم که نمی‌بایستی ساخته شوند و همین بی‌توجهی‌های ماست که امروز ما را با مسائل و مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است.

شهردار کرمان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه روزانه در شهر کرمان حدود 350 تا 400 تن زباله تولید می‌شود که 2 درصد از این مقدار بازیافت می‌شود، افزود: این آمار واقعا یک آمار تکان‌دهنده و نامناسبی است که البته فقط مختص به شهر کرمان نیست.

وی افزود: در تمامی کلانشهرهای کشور این آمار بسیار پایین است چراکه حوزه‌ای هزینه‌بر است و از آنجا که شهرها باید درآمدهایشان را خودشان کسب کنند و برای اداره امور شهری‌شان استفاده کنند از این‌رو آنقدر مشکلات زیاد و مضاعف هست که این موضوع تقریباً مورد غفلت واقع شده و امروز آمار خوبی را در این حوزه نداریم.

عالم‌زاده با بیان اینکه در برنامه ابتدای سال جاری به سازمان مدیریت پسماند تکلیف کردم که ما باید در امسال یک گام و جهش جدید در حوزه بحث بازیافت و تفکیک از مبدا را داشته باشیم، افزود: این کار باید چه از روش‌هایی که می‌شود از سرمایه‌گذار استفاده کرد و چه ناگزیر باشیم خودمان به این حوزه وارد شویم و اقدامات اساسی را انجام دهیم، صورت گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: انتظارمان این است که تا پایان امسال بتوانیم آن آمار 2 درصد بازیافت زباله را در میانگین کشوری افزایش دهیم.

شهردار کرمان با اشاره به امر فرهنگ‌سازی و آموزش در حوزه تفکیک زباله از مبدا افزود: قطعا امر فرهنگ سازی که امروز با تلاش همکاران ما در حوزه معاونت فرهنگی شهرداری در حال انجام است به عنوان یک رکن اساسی در حوزه‌های شهروندی باید به آن توجه شود و باید به این موضوع بپردازیم.

عالم‌زاده افزود: قطعا حوزه آموزش و پرورش و دانش آموزان می‌توانند در این قضیه خیلی تاثیرگذار باشند چراکه ما باید آموزش در این حوزه را از دوران کودکی و پس از آن در دبستان بدهیم تا در آنها نهادینه شود و در راستای پاسداشت از محیط زیست و بحث تفکیک زباله بتوانند اطلاعات کاملی را دارا باشند تا به آن توجه جدی نیز داشته باشند.

شهردار کرمان با بیان اینکه یکی از کارهای دیگری که باید انجام دهیم استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد است، اظهار کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی دارند و ما باید به آنها توجه کنیم و فضا را باز کنیم و اجازه دهیم که آنها نیز در این موضوع همان‌گونه که تاکنون وارد شده‌‌اند و بسیاری از برنامه‌ها و اقدامات موثر را انجام داده‌اند، فعالیت کنند تا ان‌شاءالله بتوانیم با کمک یکدیگر یک هم‌افزایی مضاعفی در این حوزه داشته باشیم و چالش‌هایی را که امروزه محیط زیست‌مان را تهدید می‌کند، برطرف کنیم.

عالم‌‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه متاسفانه وقتی نگاه می‌کنیم در حوزه استفاده از منابع آبی نیز خوب عمل نکرده‌ایم، تصریح کرد: بعد از گذشت حداقل 40 سال ما هنوز با تهدیدهای زیست محیطی در حوزه استفاده از منابع آبی مواجه هستیم.

وی در ادامه افزود: وقتی می‌بینیم ریزگردهایی که به شهر کرمان روانه می‌شوند در اثر نبود تاغزارهایی است که سالیان قبل کاشته شده و امروز به تصرف درآمده‌اند متوجه می‌شویم که خودمان به دست خودمان زمینه این را فراهم کردیم که محیط زیست را از بین ببریم و برای خودمان تهدید به وجود بیاوریم.

شهردار کرمان در پایان صحبت‌هایش افزود: امروز نیز با همان دست‌های خودمان است که می‌توانیم این تهدیدها را به تدریج برطرف کنیم و یک محیط زیست خوبی را ان‌شاءالله برای نسل آینده فراهم کنیم و تحویل آنها دهیم که قطعا اگر این کار را نکنیم به آیندگان مدیون و بدهکار هستیم.

8 هکتار به فضای سبز کرمان اضافه می‌شود

محمد فرشاد در ادامه این ویژه برنامه اظهار کرد: فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط زیست باید در رأس برنامه‌ها باشد.

رئیس شورای شهر کرمان افزود: باید این فرهنگ سازی به حدی برسد که مردم کشور، دنیا و کره زمین را به عنوان خانه خود حساب کنند و در حفظ آن کوشا باشند.

فرشاد در خصوص استفاده از کیسه‌های پلاستیکی گفت: برای استفاده کمتر از پلاستیک باید چاره اندیشی شود و باید به گونه‌ای عمل کنیم که درختان کمتری برای تولید کاغذ قطع شوند.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده از کیسه‌های کاغذی افزود: در فرهنگ ایرانیان اشارات زیادی به حفظ محیط زیست شده است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه روز دوم اردیبهشت ماه که از به عنوان روز جهانی زمین پاک است در ایران باستان به عنوان روز زمین یا گلستان گشت نامگذاری شده است، گفت: جنگل قائم وضعیت مناسبی از نظر فضای سبز به وجود آورده است و درختان بالای کوه صاحب الزمان (عج) طبیعت را زیباتر کرده اند.

فرشاد ادامه داد: شهرداری کرمان تصمیم دارد حدود هشت هکتار فضای سبز ایجاد کند و با کمک بخش خصوصی جاده‌ای در این محدوده بنا و آن را زیباسازی کند.

 تجاوز به محیط زیست علت برخی سیلاب‌های اخیر

مرجان شاکری، مدیرکل محیط زیست استان کرمان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: ۲۲ آوریل سال ۱۹۶۹ مصادف با دوم اردیبهشت، این روز به عنوان روز زمین معرفی شد.

شاکری با اشاره به اینکه امروز شهرداری کرمان در کنار محیط زیست قرار گرفته و برای حفظ محیط زیست تلاش و همکاری می‌کند، افزود: برای رسیدن به اهداف زیست محیطی راه طولانی پیش رو داریم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان گفت: در اسلام به محیط زیست توجه شده و اِلمان های زیست محیطی در آن پر رنگ دیده شده است، اینها المان‌های طبیعی و یادمان‌هایی هستند که باید به آنها توجه کنیم.

شاکری با اشاره به اینکه طبیعت در معرض خطر نابودی قرار گرفته است، گفت: بنابراین نیاز است کودکان را با طبیعت مأنوس کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان افزود: یک علمی تحت عنوان «شادی همراه با دوست داشتن طبیعت» در دنیا شکل گرفته است.

این مقام مسوول با اشاره به سیلاب‌های اخیر افزود: همیشه نباید در برابر محیط زیست جبهه‌گیری کنیم و مسلماً برخی سیلاب‌های اخیر در اثر تجاوز به حریم رودخانه‌ها و محیط زیست رخ داده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27128
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.