دوسوم جمعیت رفسنجان چاق یا اضافه وزن دارند

دکتر علی اسماعیلی ندیمی صبح امروز دوم اردیبهشت ماه در مراسم زنگ سلامت در مدرسه دخترانه محمدحسن گرامی به مناسبت هفته سلامت اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی هر ساله به تناسب مشکلاتی که در همه دنیا وجود دارد یک برنامه را طرح ریزی و در آن راستا اقدام می کند که امسال شعار «مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» شعار این سازمان  است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: بدن انسان در معرض بیماری هایی از جمله دیابت است اگر یک انسان دیابت  بگیرد عوارضی در درازمدت خواهد داشت که اگر بتوانیم آموزش بدهیم کمتر دچار این بیماری و عوارض آن می شویم.
وی تأکید کرد: هر چه برای پیشگیری هزینه شود صرفه جویی برای هزینه های درمان است و در مراقبت های بهداشتی هر چه تلاش کنیم اهمیت دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: در جامعه شهری رفسنجان دوسوم جمعیت یا افزایش وزن دارند یا چاق هستند که عدد بالایی به شمار می رود، همچنین بیش از ۲۱ درصد جمعیت بالای ۳۵ سال دیابت دارند و یک چهارم این جمعیت مبتلا به پرفشاری خون هستند. ضمن اینکه دوسوم جمعیت ما اختلالی از افزایش چربی خون دارند.
اسماعیلی ندیمی با بیان اینکه  اغلب جامعه بی تحرک هستند و هیچ فعالیت ورزشی مدونی ندارند، تصریح کرد: این جامعه حتما در دو سه دهه آینده به همه بیماری های قلبی، عروقی، مغزی سرطان ها و … مبتلا می شوند.
وی با اشاره به اینکه پیاده روی و خودداری از مصرف زیاد برنج، نان و شیرینی در تغذیه روزانه می تواند از بیماریها پیشگیری کند، ابراز کرد: بعضی فکر می کنند شیرینی خانگی چربی و قند کمتری دارد در صورتی که این میزان می تواند بیشتر هم باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه بیان کرد: جمعیت بزرگسال در معرض خطرات بسیار مهمی هستند که اگر کسی مریض شود مثلا سکته مغزی بار عظیمی روی دوش خانواده و بهداشت می گذارد.
اسماعیلی ندیمی عنوان کرد: جمعیت دختران جوان و نوجوان در معرض مشکلاتی هستند که مهمترین آن سوتغذیه به معنای بدغذا خوردن است.
وی سؤالاتی از جمله اینکه چند نفر روزی ۵ وعده میوه می خورد یا هفته ای سه وعده نوشابه گازدار مصرف می کنند طرح کرد و افزود: هشتاد درصد جمعیت دانش آموزی بین یک تا دو وعده در شبانه روز میوه می خورند همچنین کمبود آهن و روی برای دختران از دیگر مشکلاتی است که مطرح است، آموزش و پرورش در سنوات گذشته قرص آهن یا ویتامین دی بین دانش آموزان توزیع می کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان داشت: مواد لبنی و تخم مرغ ارزش غذایی بالایی برای دختران دارند سبزیجات هم در سفره غذایی باید باشد تنقلات باید به مقدار مشخص و معین باشد.
اسماعیلی ندیمی با اشاره به محدودیت های جامعه در زمینه امکانات و فضاهای ورزشی و با تأکید بر اینکه با این حال می توان تحرک داشت، تصریح کرد: مشکل بی تحرکی هم در بین دانش آموزان رایج شده است که استفاده از تلفن همراه یکی از عوامل کم تحرکی بوده و زمینه پوک شدن استخوان ها در آینده است.
وی اضافه کرد: مشکل دیگر دانش آموزان تبلیغات رسانه ها در مورد پکیج های لاغری ست که به همین دلیل لاغری را می پسندند در صورتی که لاغری خوب نیست بلکه وزن متناسب خوب است که با شیوه تغذیه سالم امکانپذیر است و نیز یکی از راههای داشتن بدن سالم این است که استرس های وارده را کاهش دهیم.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27132
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.