تغییرات آب‌وهوایی باعث موج گرمای جهانی


جهان برای گرمای بیشتر آماده شود

مدتی است، دانشمندان هشدار داده‌اند که افزایش دمای کره‌ زمین خطرات هوای گرم را افزایش می‌دهد و از آنجاکه برخی از کشورها فاقد تجهیزات لازم برای مقابله با افزایش دما هستند، این موضوع زندگی آنها را به خطر می‌اندازد.

به گفته کارشناسان، کشورهای سراسر جهان باید شدت هوای گرم را بشناسند و اقدامات پیشگیری و آمادگی در برابر آن را بهبود بخشند.

گرما واضح‌ترین نشانه تغییر آب‌وهواست و گرمای مرگبار  طی ۳۰ سال آینده بدتر خواهد شد چون فرکانس و شدت امواج گرما در سراسر جهان به دلیل تغییرات آب‌وهوایی در حال افزایش است.

دانشمندان هشدار دادند که افزایش میانگین دمای جهانی، با افزایش سطح گازهای گلخانه‌ای در جو، باعث افزایش خطرات هوای گرم می‌شود. تهدید امواج گرما در حالی که سطح گازهای گلخانه‌ای به انباشته‌شدن ادامه می‌دهند، افزایش خواهد یافت.

از آنجایی که ۲۰۵۰ اولین تاریخی است که در حال حاضر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی به صفر خالص مورد بحث قرار گرفته به این معنی است که آب‌وهوای شدید، ازجمله موج گرما، حداقل تا ۳۰ سال آینده شدیدتر خواهد شد.

کشورهایی که در حال حاضر دماهای بالا را تجربه کرده‌اند، مجبورند خود را با دوره‌های شدیدتر گرما وفق دهند. برخی بیشتر به ترکیبی از گرما و رطوبت توجه کرده‌اند که مانع از خنک‌ماندن بدن انسان از طریق تعریق می‌شود.

به اصطلاح «دمای حباب مرطوب» معادل ۳۵ درجه سانتی‌گراد با رطوبت نسبی ۱۰۰ درصد حتی برای افراد سالم نیز گذراندن دوره‌های طولانی در خارج از منزل را خطرناک می‌کند، به خصوص اگر در حال انجام فعالیت‌های بدنی باشند. دمای حباب مرطوب دمایی است که بخشی از هوا می‌تواند داشته باشد اگر با تبخیر آب در آن تا حد اشباع سرد شود و گرمای نهان تبخیر توسط همان بخش از هوا تامین گردد.

اکنون بسیاری از کشورهای گرم دریافته‌اند که مردم در گرمای شدید بهره‌وری کمتری دارند بنابراین افرادی که در بخش‌هایی مانند ساخت‌وساز و کشاورزی فعالیت می‌کنند از کار بیرون در گرم‌ترین زمان‌های روز اجتناب می‌کنند اما کشورهایی که به گرمای سوزان عادت نکرده‌اند، در تلاش برای مقابله با آن هستند.

در بریتانیا، صدها نفر در موج گرمای تابستان جان خود را از دست می‌دهند. تقریبا همه افرادی که جان خود را از دست می‌دهند سالخورده و دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند. در نتیجه، تاثیرات امواج گرما بر سلامتی تا حد زیادی پنهان شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است و اگر توجه بیشتری برای جلوگیری از گرمای بیش از حد در خانه‌ها ‌شود، می‌توان جان بسیاری از افراد را نجات داد.

بسیاری از خانه‌های موجود به بازسازی نیاز دارند تا از گرم‌ شدن خطرناک آنها جلوگیری شود. جلوگیری از گرمای بیش از حد به اندازه بهبود عایق‌کاری و بهره‌وری انرژی مهم است. با این حال، مردم باید آموزش ببینند تا اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهند، به‌عنوان‌مثال بستن پنجره‌ها و کشیدن پرده‌ها برای جلوگیری از ورود هوای گرم و آفتاب در گرم‌ترین بخش‌های روز می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش گرما باشد.

بسیاری از چالش‌ها برای شهرهای کشورهای ثروتمند و فقیر مشابه هستند. در سراسر جهان، شرکت‌ها، شهرها و جوامع باید بدانند که حال‌وهوای فعلی و آینده ما مانند گذشته نیست و خطرات ناشی از گرمای شدید در حال افزایش است و برای چندین دهه ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=92486
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.