کرمان، باران و آب‌گرفتگی معابر| وقتی همه خوابیم

آب‌گرفتگی بسیاری از معابر و برخی خانه‌های مردم در شهر کرمان در کنار اظهارات معاون شهردار کرمان حکایت از این دارد که دستگاه‌های مسوول در خصوص بارش‌های اخیر دچار غافلگیری شده‌اند.

آنطور که هواشناسی کرمان گزارش داده، در 24 ساعت منتهی به ساعت 10:30 دقیقه صبح امروز، 29.3 میلی‌متر باران در شهر کرمان باریده.

این بارش‌ها از عصر دیروز تا نیمه‌های شب شدت بیشتری یافت و باعث شد کرمانی‌ها صبح امروز چشمشان را که باز کردند، با شهری آب‌گرفته روبرو و غافلگیر شوند.

این غافلگیری البته فقط مختص به شهروندان نبود و به نظر می‌رسد دستگاه‌های مسوول در کرمان از جمله شهرداری هم انتظار چنین آب‌گرفتگی را نداشته‌اند.

موضوعی که می‌توان از اقدامات و اظهاراتی که اخیرا مطرح شده فهمید.

آنجا که مهدی نیکویی، معاون خدمات شهری شهرداری کرمان به ایسنا گفته شدت بارندگی‌ها از شب گذشته «به‌طور ناگهانی» در شهر کرمان افزایش پیدا کرد و در نتیجه دچار آب‌گرفتگی معابر در برخی نقاط شهر کرمان با وجود آنکه از سنوات گذشته چاه و کانال در آن نقاط حفاری شده بود، شدیم.

او همچنین گفته براساس پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی از عصر امروز بارندگی دوباره‌ای را در شهر کرمان شاهد خواهیم بود، امیدواریم با اقدامات در حال انجام، شهر دچار بحران خاصی نشود.

اظهارنظری که نشان می‌دهد شهرداری در کنار دیگر دستگاه‌های مسوول تازه به فکر افتاده اقداماتی را انجام دهند تا شهر بر اثر بارش باران دچار بحران نشود.

در همین حال دیگر نشانه غافلگیری شهرداری کرمان، درخواست مهران عالم‌زاده، شهردار از استاندار برای کمک‌سانی سپاه و ارتش است.

او از محمد جواد فدایی درخواست کرده دستگاه‌های اجرایی و نظامی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی حاصل از بارندگی با شهرداری کرمان همکاری کنند که البته با موافقت استاندار روبرو شده.

این در حالی است که اگر از قبل آمادگی برای بارش‌های دیروز و امروز در شهر کرمان ایجاد شده بود، دیگر نیازی به چنین درخواست‌هایی پس از بحران نبود.

در این میان سوالی که پیش می‌آید این است: «چرا شهرداری و دیگر دستگاه‌های مسوول در کرمان از بارش‌های اخیر غافلگیر شدند؟ آیا هواشناسی کرمان چنین بارندگی را پیش‌بینی نکرده بود؟»

قسمت دوم سوال بالا را از حمیده حبیبی، رییس مرکز پیش‌بینی هواشناسی کرمان پرسیدیم.

او به ما گفت که در دو اطلاعیه در روزهای جمعه و شنبه، این بارش ها پیش‌بینی شده بود.

به گفته حبیبی روز جمعه برای بارش‌های اخیر وضعیت «زرد» و روز شنبه بر اساس اطلاعات دریافتی وضعیت «نارنجی» پیش‌بینی شده است.

او افزود: روز جمعه وضعیت را زرد پیش‌بینی کردیم اما در روز شنبه بر اساس اطلاعات دریافتی وضعیت نارنجی را برای روز یکشنبه اعلام کردیم.

این مقام مسوول تاکید می‌کند که اطلاعیه‌های هشداری به استانداری، شهرداری و ادارات مربوطه ارسال شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی رنگ زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب به معنی آگاهی، آمادگی و اقدام هستند.

به عبارت دقیق‌تر:

* هشدارهای زرد برای طیف وسیعی از شرایط جوی، هنگامی صادر می‎شوند که احتمالاً اثرات منفی ضعیفی از جمله اختلال در سفرها در برخی نقاط ایجاد شود.

* رنگ نارنجی نشانگر احتمال بالای تأثیرات منفی ناشی از هوای مخرب است که می‌تواند برنامه زندگی مردم را مختل کند.

* رنگ قرمز در پیش‌بینی‌ها از هوای خطرناک خبر می‌دهد. با دیدن این رنگ باید برای در امان نگه‌داشتن خود و دیگران از اثرات مخاطرات جوی اقدام کنید.

آنطور که رییس مرکز پیش‌بینی هواشناسی کرمان گفته روز شنبه برای بارش‌های دیروز و امروز، وضعیت نارنجی اعلام و به ادارات مربوطه ارسال شده.

طبق این گزارش در وضعیت نارنجی مسوولان باید آمادگی لازم را برای مواجه با خطر داشته باشند از جمله دستگاه‌های امدادی و خدماتی مانند شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، سازمان‌های آب منطقه‌ای، هلال احمر، ادارات کل راه و شهرسازی و … تمهیدات لازم به ‌منظور جلوگیری از خسارات احتمالی را فراهم آورند.

این در حالی است که شهرداری کرمان و دیگر دستگاه‌های مسوول بعد از ایجاد بحران بر اثر بارش‌ها تازه به فکر رفع بحران افتادند و همانند اغلب مواقع، درمان را بر پیشگیری ترجیح دادند.

آیا راهی برای درمان وجود دارد؟

البته نباید از یاد برد که وضعیت فعلی شهر در مواقع بارندگی میراث سال‌ها مدیریت است و مشکلات فعلی را نمی‌توان تنها به گردن مسوولان حال حاضر انداخت.

امروز جدای از اینکه مسوولان می‌بایست پیش از وقوع بحران، شهر را آماده می‌کردند، مهران عالم‌زاده، شهردار کرمان با توجه به توان حداقلی تجهیزات و امکانات، عملا کف خیابان تنهاست و بهترین کاری که می‌توانست بکند، استمداد از سایر دستگاه‌هاست.

یادآوری می‌شود میزان بارش باران در ابتدای فروردین در کهنوج ۱۴۱ میلی‌متر ثبت شده است که در مقایسه با کرمان حدود ۴ برابر بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=47014
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.