با حضور معاون وزیر میراث‌فرهنگی؛


خانه تاریخی خاطبی به‌عنوان خانه خلاق صنایع‌دستی به بهره‌برداری رسید

 خانه خلاق صنایع‌دستی کرمان امروز (پنجشنبه) با حضور معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محله زرتشتیان شهر کرمان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، خانه خلاق صنایع‌دستی کرمان در محل خانه تاریخی خاطبی و هم‌جوار با موزه زرتشتیان، امروز به‌عنوان نخستین خانه خلاق صنایع‌دستی شهر کرمان به بهره‌برداری رسید.

 هویت شهرها و روستاهای صنایع‌دستی در خانه‌های خلاق معنا می‌شود

 معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه این آیین و در جمع خبرنگاران گفت: صنایع‌دستی در زنجیره میراث‌فرهنگی و گردشگری معنا می‌شود و صنایع‌دستی ریشه‌های ما را به محصول فرهنگی بر پایه اقتصاد هویت بنیان تبدیل می‌کند.

 مریم جلالی افزود: استان کرمان می‌تواند از ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری در راستای رونق صنایع‌دستی استفاده کند و شاهد تلاش همکاران و همگرایی ارکان شهری و خانواده صنایع‌دستی در این زمینه هستیم.

 وی با اشاره به افتتاح خانه خلاق صنایع‌دستی کرمان اظهار داشت: اثر تاریخی و میراث‌فرهنگی که مرمت شده در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرار گرفته است.

 معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: مفهوم خانه صنایع‌دستی این است که هر آنچه در یک‌خانه اتفاق می‌افتد برپایه و محوریت صنایع‌دستی در خانه‌های خلاق نیز رخ بدهد.

 وی ادامه داد: پیوند نسلی مهم‌ترین شعار امسال ماست و این شعار برای پاسداشت هویت ما در پهنه جهانی است که در خانه‌های خلاق صنایع‌دستی معنا می‌شود.

 جلالی تأکید کرد: خانه‌های خلاق صنایع‌دستی سلول‌های بنیادی هستند که می‌توانند به رونق اقتصاد، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی کمک کنند و هویت شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی در سایه این خانه‌ها محقق شود.

 وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین حمایت از صنایع‌دستی توانمندسازی، تقویت توجه و متصل‌شدن به ادبیات توسعه است و با همگرایی در کرمان امیدواریم شاهد رونق‌گرفتن بازارهای جهانی باشیم.

 معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: کرمان در محصولات صادراتی صنایع‌دستی نقش‌آفرینی می‌کند و باید در حوزه صادرات و بسته‌بندی صنایع‌دستی کمک شود تا به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کند.

 فعالیت ۱۰ هنرمند در خانه خلاق صنایع‌دستی کرمان

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان نیز در حاشیه این آیین گفت: خانه خلاق صنایع‌دستی کرمان باهدف توسعه و ترویج صنایع‌دستی، توسعه آموزش‌های مهارتی، آموزش پیشرفته شاغلان صنایع‌دستی، تربیت نیروی ماهر و کارآزموده، خلاقیت و نوآوری و همچنین تجاری‌سازی و کاربردی‌کردن محصولات صنایع‌دستی راه‌اندازی شده است.

 سعید شاهرخی بیان کرد: خانه تاریخی خاطبی کرمان توسط بخش خصوصی مرمت شد که در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرار گرفته است.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان تأکید کرد: در حال حاضر ۱۰ نفر از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی کرمان در این خانه مشغول به فعالیت هستند.

 استان کرمان به دلیل غنای فرهنگی، سابقه تاریخی و اقلیم‌های متفاوت دارای صنایع‌دستی مشهور و پرآوازه‌ای همچون فرش، گلیم، پته، صنایع فلزی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره است.

 شهرستان سیرجان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع‌دستی قرار دارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112023
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.