زنجیره تولید گلیم شیرکی‌پیچ سیرجان تکمیل می‌شود

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: با راه‌اندازی ۲ کارگاه خدمات‌دهی جانبی برای تولیدکنندگان گلیم شیرکی‌پیچ سیرجان، زنجیره تولید این محصول جهانی در این شهرستان تکمیل می‌شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، کاظم حسین زاده افزود: هنرمندان و تولیدکنندگان گلیم شیرکی پیچ از نظر تولید مشکلی ندارند اما ارائه خدماتی جانبی برای فعالان و تولید کنندگان همواره دغدغه آنها بود و تاکنون برای استفاده از این خدمات باید محصول خود را به خارج از استان می فرستادند که مشکلاتی را به همراه داشت.

وی اظهار داشت: ۲ کارگاه ارائه خدمات جانبی به تولید کنندگان گلیم شیرکی پیچ از محل تسهیلات تبصره ۱۸ و توسط بخش خصوصی با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۶۰ ملیارد ریال در کرمان احداث می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نصریح کرد: در این کارگاه ها خدمات قبل و پس از تولید مانند رنگرزی الیاف، ریسندگی، چرم زنی، دار کشی، کز دادن، بسته بندی و غیره توسط متخصصان انجام می شود.

وی مزایای راه اندازی این ۲ کارگاه را اشتغالزایی، کاهش قیمت نهایی محصول گلیم، کاهش وابستگی به تهیه مواد اولیه از خارج از استان، دانست.

حسین زاده بیان کرد: از این پس خدمات جانبی به تولیدکنندگان گلیم بصورت متمرکز و در شهرستان سیرجان توسط این واحدها انجام می شود که مزایای آن هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده است.

وی با اشاره به ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ سیرجان اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نفر در این شهرستان مشغول تولید گلیم شیرکی پیچ هستند که نسبت به سالهای گذشته آمار تولیدکنندگان کاهش داشته و یکی از مهم ترین دلایل آن نبود اقبال در بین سنل جوان برای بافندگی و تولید این محصول است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: به طور متوسط سالانه ۲۰ هزار مترمربع گلیم شیرکی پیچ در سیرجان تولید و بالغ بر ۵۰ درصد آن به خارج از این استان و کشور صادر می شود.

وی با بیان اینکه نبود زیرساخت ها و صنایع جانبی یکی از مشکلات تولید صنایع دستی در استان کرمان است تاکید کرد: تصمیم داریم در سایر رشته های مطرح صنایع دستی کرمان نظیر پته با مشارکت هنرمندان و بخش خصوصی مراکز ارائه خدمات جانبی راه اندازی شود تا تولید این کالاها به صرفه تر باشد.

گلیم شیریکی پیچ یا سوزنی یکی از شاخص ترین دست‌بافته های عشایر و روستاییان شهرستان سیرجان محسوب می شود که قدمتی چند صد ساله در این منطقه دارد.

خاستگاه اصلی گلیم شیرکی پیچ روستای دارستان در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است که در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار جهانی قرار گرفت.



لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=88383
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.