تلاش ۱۰ ساله پژوهشگران کرمانی ثمر داد؛


تولید ۱۲ نمونه بذر موثر و اصلی هیبرید

پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دانشکده کشاورزی کرمان موفق به تولید ۱۲ نمونه بذر موثر و اصلی هیبرید در بخش کشاورزی شدند.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدی گفت: تلاش ۱۰ ساله پژوهشگران پژوهشکده کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان در مسیر خودکفایی به ثمر نشست و زمین‌های کشاورزی را با استفاده از نتایج آخرین تحقیقات کشاورزی، بارور کرد.

او می‌گوید: پژوهشگران جوان به همراه اساتید خود توانستند، ۱۲ نمونه بذر موثر و اصلی هیبرید، شامل: بذر گیاهان حیاتی کینوآ، کلزا، ۲ رقم گندم پاکوتاه، ۳ نمونه گلرنگ، بادمجان، خیار، گوجه و پیاز را برای اولین بار با استفاده از تحقیقات جدید در زمین‌های کشاورزی کشت و تولید کنند.

به گفته مسئول پژوهشکده تحقیقاتی کشاورزی مستقر در دانشگاه شهید باهنر کرمان قرار است بذر‌های تولیدی این پژوهشکده؛ پس از ثبت تا ۵ سال آینده برای کشت انبوه در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

او گفت: ۹۵ درصد بذر گیاهان، سبزی و سیفی جات از خارج وارد می‌شد؛ اما امروز محققان و پژوهشگران کرمانی برای قطع این وابستگی، پس از ۱۰ سال تلاش شبانه روزی، موفق به کشف و تولید این پدید‌ه‌های جدید شدند.

بذر هیبریدی بذری است که از تلاقی ۲والد که از لحاظ ژنتیکی از هم متمایز هستند، ایجاد می‌شود و در نهایت به بذری تبدیل می‌شود که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد هر ۲ والد خواهد بود. از ویژگی‌های این بذر نسب به بذور ارقام معمول و یا محلی، می‌توان به پایداری و مقاومت بیشتر در برابر آفت‌ها و بیماری‌ها و نیز عملکرد بهتر میوه‌ها و محصولات بهتر و مرغوب‌تر اشاره کرد. این نوع بذور اصلاح نژاد شده، به هیچ وجه دستکاری ژنتیکی نشده اند و مخاطرات محصولات تراریخته را ندارند. با توجه به ویژگی‌های برتر این بذور، تقاضای بازار برای خرید و کشت آن‌ها زیاد است.



لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=88387
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.