تنها ۲۰ درصد عامل سرطان، ژنتیک است

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان گفت: آخرین پژوهش‌ها ثابت می‌کند، تنها ۲۰ درصد عامل سرطان ژنتیک است، بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد آن به نحوه‌ی زندگی، تحرک و ارتباطات ما بر می‌گردد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، زهرا موسی پور، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان درهمایش بزرگ ورزش صبحگاهی که به مناسبت هفته دولت و روز کارمند با شرکت بیش از ۵۰۰ نفر از کارمندان دستگاه‌های اجرایی و جامعه ورزش و جوانان استان در مقابل استانداری کرمان برگزار شد، با اشاره به اینکه وقتی کلمه ورزش را بکار می‌بریم، نشاط و سلامت و شادابی هم ناخوداگاه به دنبال آن می‌آید، گفت: در واقع این‌ها (ورزش، سلامت و شادابی) سه قلویند و همیشه همراه هم هستند.

او با بیان اینکه به دنبال ورزش، شادابی و آرامش می‌آید، افزود: ما کارمندان از صبح که کار خودمان را آغاز می‌کنیم تا زمانی که محیط اداره را ترک می‌کنیم، دائم پشت میز هستیم و استرس‌های فراوانی را تحمل و اضطراب‌های بالایی را در خودمان ایجاد می‌کنیم، لذا وقتی ربع ساعت پیاده روی یا نیم ساعت ورزش صبحگاهی می‌کنیم این می‌تواند به لحاظ روانی و فیزیولوژی برایمان بسیار موثر باشد.

موسی پور تصریح کرد: آخرین پژوهش‌ها ثابت می‌کند، در حوزه پیشگیری از انواع بیماری‌ها و به ویژه سرطان که به یک سونامی در کشور‌های جهان سوم در حال تبدیل شدن است، فقط ۲۰ درصد عاملش ژنتیک و عوامل وراثتی می‌تواند باشد، بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد عامل آن به نحوه‌ی زندگی، نوع غذای مصرفی، نحوه رفتار، تعاملات، ارتباطات و تحرکی که داریم بستگی دارد، پس لازم است، حتماً تحرک داشته باشیم.

او بیان داشت: در واقع شادابی، نشاط و تحرک می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند و این حداقل کاریست که باید در حق خودمان انجام دهیم، لذا امیدواریم با تلاش، حرکت، پویایی خود بتوانیم سالم بمانیم.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان گفت: نکته‌ی دوم مراسم امروز که قابل تقدیرست، این است که در روز کارمند برگزار می‌شود و این نکته پیامی به همه‌ی مسئولان ما، در رده‌های مختلف دارد که ورزش و سلامت کارمندان باید جدی گرفته شود.
موسی پور افزود: اگر کارکنان و کارمندان ما سالم نباشند، طبیعتاً خدمت رسانی به مردم هم با مشکل مواجه می‌شود، لذا باید در ساختار‌های ما فضایی ایجاد شود و برنامه ریزی صورت بگیرد تا کارمندان بتوانند صبح خود را با ورزش آغاز کنند.

او تصریح کرد: هدف از کارمندی خدمت به ارباب رجوع است و در واقع یک کارمند سالم، بانشاط و با انگیزه حتماً خدمت رسانی بهتر و بیشتری خواهد داشت، پس باید موجبات و زیرساختی را ایجاد کنیم تا کارمندان صبحشان را با ورزش و نشاط آغاز کنند.
موسی پور بیان داشت: استقبال خوب کارمندان از این برنامه، می‌تواند برای مسئولان ما پیامی داشته باشد که برای ورزش کارکنان هم باید فکری اندیشید، همیشه یک روز در هفته، این برنامه را داشته باشم تا کارمندان در کنار هم به سلامتشان فکر کنند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان گفت: بدیهی است اگر مکان‌های ورزشی ورزش و جوانان در سراسر کشور به روی جوانان و نوجوانان ما باز بود و هزینه بری برایشان نداشت، امروز جامعه‌ی سالم تری داشتیم، لذا باید از این فرصت استفاده کنیم.
موسی پور افزود: باید به سمت و سویی برویم تا فضا‌ها و سالن‌های ورزشی مورد حمایت ویژه قرار گیرند و جوان و نوجوان ما به جای پرسه زدن در خیابان، به جای گذراندن وقت خود در قلیان سرا‌ها و مکان‌هایی که به سلامت خودش ضربه می‌زند، وقتش را در مکان ورزشی بگذراند و بدین ترتیب روحیه اش شاداب باشد.

او تصریح کرد: افسردگی که امروز در جامعه وجود دارد، ناشی از نبودن این شادابی و نشاط است.
موسی پور از تلاش صدا و سیما برای پوشش برنامه‌هایی که در حوزه، نشاط و شادابی صورت می‌گیرد، قدردانی کرد.

وحید کریم زاده، سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان نیز کارکنان را سرمایه‌های ارزشمند هر سازمان دانست و گفت: شاداب نگه‌داشتن روحیه کارکنان و افزایش راندمان کار با روی آوردن به ورزش امکان‌پذیر است.
او افزود: افراد پرمشغله جامعه، اصولاً بنا به‌وقت کاری‌شان توجهی به‌سلامتی خود ندارند و با توجه به فقر حرکتی، گسترش روزافزون انواع بیماری‌های ناشی از زندگی شهرنشینی، تحرک بدنی آحاد جامعه به‌ویژه کارمندان ضروری است برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه‌ی ورزش و سلامتی جسمی این طیف از جامعه صورت گیرد.

کریم زاده با اعلام اینکه ورزش فعالیت بدنی و جسمانی است که عمده‌ترین ثمره آن دست‌یابی به‌سلامت جسمانی و روانی است، تصریح کرد: با انجام ورزش صبحگاهی انس و دوستی بین کارمندان افزایش می‌یابد و انگیزه و روحیه آن‌ها برای افزایش بهره‌وری کار ادارات بیشتر می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=32941
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.