استفاده از آب های تجدید پذیر در کرمان بیشتر از متوسط کشوری است

ابراهیم علیزاده بیان کرد: اگر به طور متوسط 129 میلیمتر بارندگی داشته باشیم 23 میلیارد مترمکعب آب حاصل می شود که نزدیک به 18 میلیارد مترمکعب آن تبخیر شده و 5 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تاکید کرد: این مسئله در دنیا مطرح است که اگر کشوری کمتر از 20 درصد از آب تجدیدپذیر را استفاده کند، شرایط پایدار آبی دارد و اگر 40 درصد مصرف کند، شرایط قابل قبولی دارد.

 

وی ضمن عنوان اینکه اگر کشوری کمتر از 20 درصد از آب تجدیدپذیر را استفاده کند، شرایط پایدار آبی دارد و اگر 40 درصد مصرف کند، شرایط قابل قبولی خواهد داشت افزود: متاسفانه در کرمان 120 درصد از آب های تجدیدپذیر استفاده می کنیم که متوسط کشور 85 درصد بوده که بخش عمده ای از این برداشت های بی رویه مربوط به چاه های غیرمجاز است.

علیزاده ادامه داد: اولویت اول استان اقدام برای مسدود کردن چاه های غیرمجاز است که در این راستا باید چهار اقدام با هم صورت بگیرد که شامل مسدود کردن چاه های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری می شود.

وی می گوید: مسئولان هر سه قوه در زمینه مسدود کردن چاه های غیرمجاز با وزارت نیرو همکاری دارند، در سال 96 تعداد یک هزار و 539 حلقه چاه غیرمجاز و سال گذشته یک هزار و 659 حلقه مسدود شده که آب مصرفی این چاه ها سرجمع 125 میلیون مترمکعب بوده و برای امسال مسدود کردن 700 حلقه چاه برای ما مشخص شده که تاکنون 205 حلقه چاه با 5 میلیون مترمکعب مصرف آب مسدود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خاطرنشان کرد: مکلف هستیم در پایان برنامه ششم توسعه میزان برداشت ها را به آب قابل برنامه ریزی برسانیم، یعنی آبی که می شود از سفره های زیرزمینی برداشت کرد به شرط اینکه تعادل دشت حفظ شود.

وی اظهار کرد: اکنون 900 میلیون مترمکعب بیلان منفی داریم که باید تا پایان برنامه هفتم توسعه باید 1.8 میلیارد مترمکعب برداشت از سفره های زیرزمینی کاهش پیدا کند.

علیزاده گفت: رتبه دوم تا سوم را در مسدود کردن چاه های غیرمجاز در کشور داریم اما در نصب کنتورهای هوشمند به شدت مشکل داریم که باید برنامه ریزی جدی ومنظم تری در این راستا در سطح استان صورت گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29176
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.