بازدهی پایین و صادرات کم؛ چالش‌های کشاورزی در جنوب کرمان

کم‌بازده بودن و وجود موانع متعدد در مقابل صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان از جمله مواردی بود که در بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از جنوب کرمان از آن‌ها به عنوان چالش‌های این حوزه نام برده شد.

رییس اتاق بازرگانی کرمان در این نشست که صبح امروز در استانداری کرمان برگزار شد از کم بازده بودن کشاورزی در استان کرمان انتقاد کرد.

مهدی طبیب‌زاده گفت: در استان کرمان ۶ میلیارد مترمکعب آب صرف کشاورزی می‌شود اما بازده بالایی در این بخش نداریم.

این در حالیست که برخوری رییس جهاد کشاورزی جنوب کرمان این صحبت رییس اتاق بازرگانی را رد کرد و گفت بر اساس اطلاعات موجود بازده در حوزه کشاورزی استان مطلوب است.

موضوع بازدهی حوزه کشاورزی سال‌هاست در استان کرمان مورد بحث قرار گرفته است تا آن جا در راستای آن تغییر نوع کشت هم انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شمال استان کرمان پیش از این گفته بود در مناطقی که محصولات کم بازده زراعی وجود دارد آن‌ها را تغییر می‌دهیم و این می‌تواند پسته یا هر محصول دیگری را شامل شود.

طبق آمار قریب به ۲۵ درصد از باغات کشور در استان کرمان قرار دارد و ۶.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان کرمان تولید می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی جنوب کرمان می‌گوید ۴ درصد تولیدات کشاورزی در جنوب کرمان انجام می‌شود و در کشت سیب زمینی، خیار و پیاز رتبه اول را در کشور داریم.

سعید برخوری افزود: در تولید محصولات گلخانه‌ای هم در کشور دوم هستیم که نشان از اهمیت کشاورزی در جنوب کرمان دارد.

درخواست تخصیص منابع یارانه‌ای به کشاورزی

به گفته برخوری  نسبت به صنعت منابع یارانه‌ای به بخش کشاورزی تعلق نمی‌گیرد در حالی که نیاز است.

او می‌گوید برای فروش محصولات هم باید راهکارهایی همچون اصلاح الگوی کشت، کشاورزی قراردادی، تامین مشوق‌های لازم برای صادرات و … در پیش گرفت.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز معتقد است آنگونه که به توسعه بخش صنعت توجه شده به توسعه کشاورزی توجه نشده است و اگر میزان سرمایه‌گذاری در این ۲ بخش متناسب بود، یکی از مشکلات امروز را نداشتیم.

صادرات معضل اصلی کشاورزی

صادرات محصولات کشاورزی در کشور سال‌هاست با چالش روبروست.

رییس اتاق بازرگانی کرمان هم گفته گمرک برای صادرات محصولات آماده نیست و از طرفی هم ممنوعیت صادرات وضع می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در نشست امروز گفت: صادرات محصولات کشاورزی در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت است در حالی که باید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد.

ساداتی‌نژاد: یارانه سوخت مسافری داریم در شرایطی که مسافر ارز را از کشور می‌برد اما در حوزه صادرات کشاورزی چنین چیزی نیست.

در این نشست رییس جهاد کشاورزی جنوب از مجلس خواست که برای ایجاد منطقه آزاد کشاورزی در استان کرمان آن‌ها را یاری کند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس موافقت خود را نسبت به این موضوع اعلام کرد.

او اضافه کرد: بحث هاب و مرکز لجستیک کشاورزی این منطقه را پیگیری می‌کنیم.

ساداتی‌نژاد هم‌چنین از نیاز جنوب کرمان به ایستگاه هواشناسی خبر داد و گفت این موضوع را بررسی می‌کنیم.

در پایان این جلسه استاندار کرمان از تشکیل کمیته‌ای متشکل از تعاون روستایی، جهاد کشاورزی، سازمان صمت و معاونت اقتصادی استانداری کرمان برای پیگیری مشکلات حوزه جنوب در این منطقه خبر داد.

علی‌ زینی‌وند گفت: ساماندهی محصولات کشاورزی را باید خود ما انجام دهیم و این بار را روی دوش کشاورزان نیندازیم و مشکلات این بخش باید در کمیته‌های تخصصی رسیدگی شود.

این جلسه کاری از ساعت ۷:۳۰ صبح همراه با صبحانه کاری برگزار شد.

از دیگر حواشی این جلسه دلخوری نماینده مردم کرمان و راور در مجلس به دلیل وقت کم برای صحبت کردن بود.

او قصد داشت با دلخوری جلسه را ترک کند اما حاضران در جلسه او را راضی به ماندن کردند.

البته پس از جلسه دفتر ارتباط مردمی نماینده مردم کرمان و راور اعلام کرد، دلیل قصد ترک کردن جلسه جمع بندی بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، گلایه زاهدی از نپرداختن به کشاورزی شمال استان بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=61334
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.