تولید سالانه یک میلیون اصله نهال جنگلی در کرمان

رئیس اداره جنگل داری منابع طبیعی کرمان گفت: ظرفیت سالانه تولید در نهالستان‌های کرمان یک میلیون اصله نهال از گونه‌های کاج، سرو، اقاقیا، زبان گنجشک، افرا، عرعر و اکالیپتوس است.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رحمت الله باقری، رئیس اداره جنگل داری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: میزان تولید نهال در نهالستان‌های بم، دهبکری و کرمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ هزار اصله است.

او بیان کرد: با توجه به احداث سکو‌های تولید نهال گلدانی، برنامه افزایش سهم تولید نهال‌های گلدانی در دستور کار قرار دارد.

باقری اظهار داشت: سه فقره بوستان جنگلی به وسعت ۸۴ هکتار در این استان وجود دارد که مدیریت دو فقره بوستان جنگلی در سال‌های گذشته به بخش خصوصی واگذار شد.

او ادامه داد: سالانه چندهزار هکتار نهال کاری با گونه‌های مقاوم به خشکی و سازگار با محیط در مناطق مختلف استان کرمان انجام می‌شود که درصد بالایی از این عملیات مربوط به عملیات بیابان‌زدایی با کاشت گونه‌هایی نظیر تاغ است.

باقری افزود: واگذاری مدیریت بوستان‌های جنگلی از سیاست‌های محوری سازمان جنگل‌ها است و مدیریت بوستان‌های موجود در حریم شهری به شهرداری‌ها و بوستان‌های خارج از حریم شهری به بخش خصوصی دارای صلاحیت محول می‌شود.

او گفت: با واگذاری بوستان‌های جنگلی، بهسازی، بازسازی، زیباسازی و چابک سازی صورت می‌گیرد و هدف از این واگذاری‌ها ایجاد تاسیسات زیرساختی در این بوستان‌ها برای ارائه خدمت بهتر به مردم است.

رئیس اداره جنگل داری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: محول کردن مدیریت بر اساس طرح مصوب انجام می‌گیرد، در این طرح کلیه عملیات اجرایی و برنامه‌های پیش بینی شده در سال‌های آینده مشخص شده است و مجری مطابق قرارداد رسمی و بر اساس ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری سازمان جنگل‌ها موظف به اجرای برنامه‌های پیش بینی شده در طرح است.

باقری گفت: علاوه بر آن درختان و اعیانی موجود در بوستان به صورت امانی در اختیار مجری قرار می‌گیرد و آبیاری و مراقبت از درختان و تأسیسات بوستان جنگلی از وظایف مجری است.

او افزود: پس از محول کردن مدیریت بوستان‌های جنگلی ناظرینی از کارشناسان مجرب به منظور نظارت بر اجرای صحیح کتابچه طرح بر عملکرد مجری نظارت می‌کنند تا مدیریت بهره برداری بوستان به درستی انجام شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78039
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.