کرمان رتبه تولید چهارم طلای سرخ کشور


کشت زعفران انتخاب پسته کاران کرمانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: این استان رتبه چهارم سطح زیرکشت زعفران در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها فصل برداشت زعفران یا طلای سرخ از زمین‌های کشاورزی مستعد کاشت این محصول در استان کرمان است، کاشت زعفران در ایران قدمتی بیش از سه‌هزار ساله داشته و به دلیل عمل آمدن در خاک کویر به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت یافته است.
کشت زعفران که به گل سلامتی، سلطان ادویه‌ها و طلای سرخ معروف است در مناطق بسیار کم‌باران که دارای زمستان سرد و تابستان گرم هستند، گسترش دارد.
در استان کرمان شهرستان‌های زرند، راور، شهربابک، کوهبنان، بردسیر، بافت، سیرجان، بم، رفسنجان و کرمان مستعد کشت زعفران هستند. کرمان مستعد کشت طلای سرخ است، کشت زعفران در کرمان به منظور جایگزینی برای پسته و دیگر محصولات پرآب‌بر در حال گسترش است و به زودی شاهد افزایش قابل توجه سطح کشت زعفران در کرمان خواهیم بود.
هم‌اکنون استان کرمان در جایگاه چهارم کشت زعفران در کشور قرار دارد و به شدت نیز در حال پیشرفت است.
کرمان با توجه به سابقه و پتانسیل‌هایی که در کشت محصولاتی همچون پسته، خرما و دیگر محصولات صادراتی از خود نشان داده است می‌تواند یکی از مهم‌ترین مبادی صادراتی زعفران ایران در آینده‌ای نزدیک باشد، تنها کاری که باید انجام داد بهبود روش‌های کشت و مدیریت مزرعه زعفران به منظور افزایش بازدهی و گسترش صنعت بسته‌بندی است.
محمد خیراندیش رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت:استان کرمان با دارا بودن سطح زیر کشتی معادل هزار و ۶۸۸ هکتار زعفران با تولید حدود ۴ تن زعفران در شهرستان‌های استان رتبه چهارم سطح و تولید در سطح کشور است.
او افزود:بیشترین سطح زیر کشت این محصول در شهرستان زرند و کمترین آن متعلق به شهرستان ریگان است.
خیراندیش بیان داشت: بخشی از زعفران تولید شده به مصرف بازار داخلی و مابقی به استان‌های همجوار صادر می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به مشکلات کشاورزان اشاره کرد و بیان کرد: خرده مالکی و سرمازدگی از مهمترین مشکلات کشاورزان است.
خیراندیش گفت:برداشت محصول زعفران از اواخر مهرماه شروع می‌شود و تا نیمه اول آذر ادامه دارد و از لحاظ اشتغال‌زایی نیز مزارع زعفران از اشتغال‌زایی ۱۷۵ نفر روز در زمان برداشت برخوردار است.
شهر‌های زرند، شهربابک، بافت، سیرجان، رفسنجان، بردسیر و ریگان از جمله مهم‌ترین مناطق زیر کشت زعفران در کرمان هستند.
افزایش ۹ برابری تولید زعفران در قطب تولید پسته
سطح زیرکشت زعفران در قطب پسته ایران ۹ برابر شد، درحالی از خسارت‌های بسیار زیاد به باغ‌های پسته در رفسنجان و ضرورت تغییر الگوی کشت در قطب پسته ایران و حتی جهان سخن به میان می‌آید که مسئولان محلی می‌گویند اینک سطح زیر کشت زعفران در این منطقه در مقایسه با زمان شروع کاشت این محصول در سال ۹۷ حدود ۹ برابر شده است.
رفسنجان در شمال غرب استان کرمان به عنوان قطب مهم و بزرگ طلای سبز ایران به شمار می‌رود و بزرگ‌ترین جنگل دست کاشت پسته جهان در این منطقه قرار دارد که زمانی بزرگ‌ترین صادرکننده پسته در ایران و دنیا به شمار می‌رفت.
برداشت زعفران در سطح ۲۶۰ هکتار از اراضی زیر کشت آغاز شده است وپیش‌بینی می‌شود یک تن زعفران در سال جاری برداشت شود.
مجیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهبنان  با اعلام این مطلب گفت: برداشت زعفران در سطح ۲۶۰ هکتار از اراضی زیر کشت آغاز شده است و پیش بینی می‌شود یک تن زعفران طی امسال برداشت شود.

او تصریح کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی شهرستان کوهبنان و ارتفاع بالاتر از ۲ هزار متر از سطح دریا، زعفران کوهبنان از شهرت و کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99295
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.