رییس سازمان جهاد کشاورزی:


صادرات محصولات گلخانه‌ای جنوب کرمان مستلزم اخذ کدشناسه و گواهی سلامت است

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان صادرات هر گونه محصول در سال زراعی جدید را مستلزم کد شناسه و گواهی سلامت عنوان کرد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، دکتر احمد احمدپور با اشاره به اهمیت اخذ کد سلامت و شناسه در تسریع روند صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: یکی از برنامه های اصلی که در توسعه بخش کشاورزی در جنوب استان کرمان بسیار اهمیت دارد، سلامت محصولات است که در اولویت کارهای سازمان جهادکشاورزی در سال ۱۴۰۱ قرار دارد.

احمد پور افزود: بر اساس دستورالعمل و شیوه نامه های ابلاغی، صادرات هر گونه محصول در سال زراعی جدید صرفا از واحد های گلخانه ای دارای شناسه و گواهی سلامت می باشد و صادرات محصولات فاقد شناسه و گواهی سلامت به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ضمن توصیه به گلخانه داران اظهار کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در صادرات محصولات گلخانه ای بایستی کلیه واحدهای تولیدی از ابتدای سال زراعی جدید نسبت به دریافت کد شناسه QR کد برای واحدهای گلخانه ای خود اقدام و متعاقب آن گواهی سلامت محصول دریافت نمایند.

وی افزود: ثبت اطلاعات واحدهای تولید محصولات گلخانه‌ای در سامانه سانکا و دریافت QR Code تولیدی در این سامانه به منظور ردیابی مبدا و آگاهی از نحوه و شرایط تولید، برای انجام صادرات از الزامات تایید محصولات صادراتی می باشد.

احمدپور عنوان کرد : در راستای نظارت بر تولید محصول سالم در گلخانه های منطقه تعداد بیش از ۱۵۰ نفر کارشناس کنترل کیفیت آموزش دیده اند و همه گلخانه داران موظف هستند از زمان عملیات خاک ورزی و شروع کشت در گلخانه ها نسبت به ثبت درخواست برای تولید محصول سالم در سامانه پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی اقدام و با کارشناسان مربوط قرارداد منعقد نمایند تا همه مراحل کشت از ابتدا تا انتهای فصل برداشت تحت نظارت کارشناسان کنترل کیفیت انجام شود و در صورتی که هر یک از مراحل تحت نظارت کارشناسان کنترل کیفیت صورت نگیرد، گواهی مربوطه صادر نخواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان خطاب به صادرکنندگان، سورتینگ داران،  پیمانکاران و سردخانه دارانی که در زمینه صادرات محصولات گلخانه ای در این منطقه فعالیت میکنند، گفت: باید روند تولید محصولات گلخانه ای از ابتدا تحت نظارت کارشناس کنترل کیفیت باشد و قرارداد خرید محصول صادراتی از گلخانه هایی که قرارداد کارشناس کنترل کیفیت منعقد و فرآیند تولید محصول سالم از ابتدا تحت نظارت کارشناس هست صورت گیرد تا در روند صادرات با مشکل مواجه نشوند .

وی ضمن اعلام آمادگی همکاری سازمان جهادکشاورزی در زمینه صدور گواهی محصول سالم گفت: لازمه صدور گواهی سلامت محصول اخذ کد شناسه از طریق سامانه نظام مهندسی کشاورزی (سانکا ) می باشد که با توجه به هوشمند بودن این سامانه امکان صدور کد شناسه در زمان برداشت محصول امکان پذیر نیست لذا گلخانه داران بایستی قبل از شروع عملیات کاشت ضمن مراجعه به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و شعب شهرستانی نسبت به ثبت مشخصات محصول و انتخاب مسئول فنی اقدام نمایند و چنانچه در زمینه اخذ گواهی سلامت محصول کوتاهی صورت گیرد سازمان جهاد کشاورزی هیچ‌گونه مسئولیتی را بر عهده نخواهد گرفت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=91768
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.