صادرات میلیاردی محصولات کشاورزی در سایه وابستگی به بذر مغفول مانده

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: چند میلیارد دلار در صادرات سبزی و صیفی صادرات داریم اما از بابت هسته اولیه آن که بذر است وابستگی داریم.

کامبیز بازرگان در دیدار با زینی ‌وند استاندار کرمان افزود: دانش تولید بذر در کشور وجود دارد؛ اما تا وقتی مسیر واردات باز باشد تولید بذر توجیه اقتصادی ندارد.

او اضافه کرد: 130 میلیون تن تولیدات باغبانی کشور در سال است که به لحاظ صادراتی اهمیت زیادی دارد.

بازرگان با بیان اینکه پسته استان کرمان در دنیا مطرح است ادامه داد: در ارتقای بهره‌وری آب و افزایش تولید در این حوزه کارهای خوبی در استان کرمان انجام شده است.

او با بیان اینکه دانش تولید بذر در کشور وجود دارد اما تا وقتی مسیر واردات باز باشد تولید بذر توجیه اقتصادی ندارد افزود: وابستگی ما به امکانات، تجهیزات و اراضی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی حدود 10 هزار نفر در سطح کشور پرسنل دارد افزود: در استان کرمان دو مرکز تحقیقات فعالیت می‌کنند.

او افزود: حدود دو هزار و 200 نفر عضو هیئت علمی در مراکز تحقیقات کشاورزی فعالیت می‌کنند.

بازرگان با اشاره به اینکه معمولاً وسعت اراضی کشاورزی در استان‌ها مورد تغییر کاربری‌ها قرار می‌گیرد گفت: منابع اعتباری محدود شده و کار پژوهشی که نیازمند تجهیزات به‌روز است را دچار مشکل و محدودیت کرده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=60722
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.